PRACA I KARIERATransformacja cyfrowa z grywalizacją w tle

Transformacja cyfrowa z grywalizacją w tle

Coraz częściej firmy decydują się na wdrożenie zasad grywalizacji, które pomagają im nie tylko zmotywować, czy też zwiększyć zaangażowanie pracowników, ale także umożliwiają lepsze poznanie nowo wprowadzonych rozwiązań. Transformacja cyfrowa jest momentem trudnym i wymagającym, a gamifikacja może pomóc oswoić się z nowymi zasadami.

Zbieranie punktów, osiąganie kolejnych poziomów, tabele wyników i nagrody dla najlepszych – elementy znane z gier coraz częściej są stosowane w przedsiębiorstwach. Aby motywować, angażować i przyciągać bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej. Wartość grywalizacji także coraz częściej doceniają firmy, które wprowadzają nowe rozwiązania i chcą zaprezentować, wdrożyć i przyzwyczaić pracowników do zmiany.

Czy grywalizacja jest istotna dla projektu cyfrowej transformacji w przedsiębiorstwie? Jakie elementy należy wziąć pod uwagę decydując się na wprowadzenie gamifikacji do swojego zespołu?

– Grywalizacja może być wykorzystywana w projektach, w których chcemy mocno zaangażować naszych pracowników i zwiększyć ich doświadczenie, co jest kluczowe zwłaszcza przy inicjatywach cyfrowej transformacji firm. W przyjemny sposób oswajamy zespół ze zmianami, które zwłaszcza na początku mogą wydawać się zbędne lub uciążliwe – mówi Aleksandra Domagała, Senior User Experience Consultant w Capgemini Polska.

Gry, grywalizacja, grywalizować

Choć pojęcie nie jest nowe, to właśnie w ostatnim czasie zyskuje ono na popularności w biznesie. Coraz więcej mówi się o grywalizacji, gdy dochodzi do analizy metody ulepszania cyfrowych doświadczeń, zwiększania współpracy lub angażowania i motywowania ludzi do udziału w inicjatywach, które są strategicznie ważne dla firm. Mówi się także, że grywalizacja jest metodą przełomową przy transformacji firmy. Dlaczego?

Wdrażanie innowacji, nowoczesnych rozwiązań i transformacja cyfrowa staje się nieodłącznym elementem każdej firmy. Jest to konieczne, by biznes nie został wypchnięty z obiegu przez firmy, które dzięki narzędziom nowej generacji stają się bardziej wydajne, jeszcze bardziej opłacalne, efektywne i szybkie. Wraz z nowymi systemami, sprzętami, pojawiają się także nowe wyzwania, którym przedsiębiorstwo musi stawić czoła, by w pełni wykorzystać potencjał wprowadzonych innowacji.

– Jednym z takich przełomowych rozwiązań oswajającym ze zmianą może być właśnie grywalizacja. Dlaczego? Warto tutaj podkreślić, że ugruntowany model zarządzania zmianą ADKAR składa się z czterech etapów: świadomości, chęci, umiejętności i wiedzy oraz z wzmocnienia. Elementy składające się na gamifikację mogą doskonale sprawdzić się w zakresie podnoszenia świadomości pracowników na temat zmian, które następują w organizacji. Taka forma „rozrywki” jest też doskonałą przestrzenią do przekazania solidnej dawki wiedzy w przystępny, wręcz niezauważalny sposób. Przetestowaliśmy to, przy okazji realizacji projektów o zróżnicowanym zakresie i technologii w przypadku wielu branż i różnych kultur organizacyjnych – mówi Aleksandra Domagała.

Wraz z upływającym czasem coraz więcej przedsiębiorstw docenia wartość grywalizacji i odnajduje jej zastosowanie w różnorodnych wewnętrznych obszarach firmy, tym samym pomagając rozwijać kompetencje pracowników, wdrażać nowe nawyki, czy też usprawniając jej funkcjonowanie nagradzając pożądane zachowania.

Aby projekt nie został zaprzepaszczony…

– Choć grywalizacja zwykle wzbudza pozytywne emocje i przychylne nastawienie, to należy pamiętać, że aby projekt móc wdrożyć z powodzeniem i osiągnąć cel, należy starannie zaplanować działania początkowe i odpowiednio dobrać mechanizmy gry. Nieprzemyślane lub źle zaprojektowane działania mogą zniechęcić do podjęcia „zabawy” lub co gorsza przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – tłumaczy Aleksandra Domagała z Capgemini, rekomendując przejście czterech kroków organizacyjnych, które pomogą dobrze zaprojektować gamifikację w firmie:

  1. Określ główny cel – choć wskazanie celu może wydawać się truizmem, to warto to zrobić. Jasne określenie celu jest kluczowe dla osiągnięcia spodziewanego efektu. Na tym etapie może się też się, że wizja zleceniodawcy rozmija się z perspektywą wykonawcy, więc by uniknąć nieporozumień, generowania strat, warto jasno określić cel przedsięwzięcia na samym starcie prac.
  2. Zadbaj o spójność z kulturą organizacyjną – zmiany, które firma planuje wdrożyć za pośrednictwem grywalizacji, mogą pociągnąć ze sobą także zmianę dotychczasowej kultury organizacyjnej, zatem powodzenie tej inicjatywy może być zależne od odpowiedniego uwzględnienia aspektu kulturowego. Ten punkt zyskuje na znaczeniu w przypadku transformacji cyfrowej, gdyż wówczas zmiany nie dotyczą wyłącznie narzędzi, ale także ludzi.
  3. Zapewnij projektowi silne wsparcie – nawet dobrze zaplanowany projekt grywalizacji może zakończyć się fiaskiem, jeśli nie spotka się z odpowiednim wsparciem ze strony liderów, zaangażowanych osób decyzyjnych, ambasadorów. Charyzmatyczny przewodnik, który pomoże przejść przez proces transformacji i jednocześnie będzie popierał projekt grywalizacji może okazać się kluczem do sukcesu całego przedsięwzięcia.
  4. Wybierz dobry czas – jeśli w podobnym czasie będą prowadzone także inne istotne inicjatywy pracownicze, to uwaga kadry może rozstać rozproszona, przez co zainteresowanie projektem opartym na grywalizacji może być mniejsze, niż w czasie mniejszego wewnętrznego natężenia. Jeśli konkurencyjne inicjatywy to np. restrukturyzacja firmy lub istotne zmiany w kadrach, można się spodziewać, że będą one dla pracowników priorytetami, a proces transformacji cyfrowej stanie się uciążliwym dodatkiem. Wybór odpowiedniego momentu może skutkować sprawnym wdrożeniem nowych systemów, które w lekki i ciepły sposób zostanie przyjęty przez kadrę.

Zachowując powyższe aspekty, firma może wdrożyć cyfrowe rozwiązania, które zostaną zapamiętane przez pracowników i jednocześnie pomogą osiągnąć wyznaczone cele.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version