Komentarz Wojciecha Haremzy, CEO agencji digital marketingu ICEA, do raportu „CIMO Standards & Foresight – Roztropny optymizm”.
Niedawne badanie przeprowadzone już po raz piąty przez Chartered Institute of Marketing Officers (CIMO) uwidoczniło kluczowe tendencje w branży marketingowej, rzucając światło na zmieniające się dynamiki rynkowe. W ramach najnowszej edycji raportu, wykazano, że wskaźnik Optymizmu Rynkowego CIMO wzrósł do najwyższego poziomu od początku 2022 roku, osiągając wartość 53,62, co pokazuje rosnący optymizm marketerów. Z raportu wynika również, że firmy zwiększyły swoje wydatki na działania marketingowe, zwłaszcza w obszarze digital marketingu, aktywnie dostosowując swoje strategie do zmieniającego się środowiska cyfrowego.
Optymizm panujący w branży marketingowej, odzwierciedlony w badaniu CIMO, znajduje solidne podstawy w pozytywnych prognozach ekonomicznych dla Polski. Raport analityków Banku Pekao wskazuje na oczekiwany wzrost PKB o 3 proc. w 2024 r. i 4,3 proc. w 2025 r., co sygnalizuje poprawę warunków gospodarczych, sprzyjającą również sektorowi marketingu.
Wzrost konsumpcji, szacowany na 4,3 proc. w 2024 r. i 4,2 proc. w 2025 r., bezpośrednio wpływa na strategie marketingowe firm. Większa siła nabywcza konsumentów zachęca do zwiększania inwestycji w działania marketingowe, szczególnie w obszarze digital, gdzie możliwa jest szybka adaptacja do zmieniających się preferencji konsumentów i efektywne docieranie do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.
Zauważalne ryzyka, takie jak rosnące koszty działalności i wojna cenowa, wymagają od marketerów zwrócenia uwagi nie tylko na tradycyjne metody konkurowania, ale również na innowacje technologiczne. Inwestycje w automatyzację, generatywne AI, optymalizację UX i współczynnika konwersji pozwalają nie tylko na zwiększenie skuteczności kampanii, ale także na optymalizację kosztów, co jest kluczowe w obliczu wyzwań rynkowych.
Obserwowany wzrost inwestycji w digital marketing w ostatnim kwartale sugeruje, że firmy coraz bardziej doceniają znaczenie działań online. To wskazuje na przekonanie o dominacji sektora digital w strategiach marketingowych w najbliższej przyszłości, co jest odpowiedzią na rosnącą konsumpcję i zmieniające się nawyki zakupowe konsumentów.
Ponadto, niemal połowa respondentów badania CIMO dostrzega wzrost efektywności działań marketingowych, co można przypisać lepszemu zrozumieniu potrzeb konsumentów dzięki zaawansowanej analityce danych i personalizacji oferty. Wzrost wydatków na marketing, przewidywany przez połowę ankietowanych, najprawdopodobniej skoncentruje się na tych obszarach, które oferują wysoki zwrot z inwestycji, takich jak automatyzacja oraz działania związane z generatywnym AI. Co prawda długofalowe inwestycje związane między innymi z tym obszarem mają odnotować spadek o 1,1 proc. w 2024 r., by następnie wzrosnąć o 6,4 proc. w 2025 r.. Ten wzrost będzie wspierany przez napływ środków z KPO, co zacznie zauważalnie stymulować inwestycje w marketing.
Podsumowując, pozytywne perspektywy gospodarcze Polski, w połączeniu z rosnącą konsumpcją i adaptacją do nowych technologii, kształtują optymizm w branży marketingowej. Firmy, inwestując w innowacyjne rozwiązania i digital marketing, odpowiadają na zmieniające się warunki rynkowe, co przekłada się na wzrost efektywności ich działań marketingowych.