BIZNESHANDELCentra handlowe we wrześniu 2024: Stabilne obroty mimo wyzwań pogodowych i spadku...

Centra handlowe we wrześniu 2024: Stabilne obroty mimo wyzwań pogodowych i spadku odwiedzalności

  • We wrześniu 2024 r. w związku z mniejszą liczbą dni handlowych i powodziami na południu kraju obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych były niższe o 0,2% w porównaniu do ubiegłego roku.
  • Wzrost obrotów o 0,8% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). Dokładnie taki sam poziom obrotów jak rok wcześniej odnotowali najemcy w obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA). Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) i najmniejszych centrach (5-20 tys. mkw. GLA), obroty zmniejszyły się odpowiednio o 1,5% i 2,7%.
  • Największy wzrost obrotów, o 7,2%, odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 3,3%. Ważna dla centrów handlowych kategoria odzież i akcesoria miała o 0,1% mniejsze obroty.

Z danych najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wynika, że odnotowali we wrześniu 2024 r. lepsze wyniki w porównaniu do danych dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących. Według danych GUS cały handel zanotował spadek sprzedaży detalicznej o 3% r/r. Natomiast z PRCH Turnover Index wynika, że najemcy w centrach handlowych mieli wyniki niemal na tym samym poziomie, co rok wcześniej – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – Odnotowany poziom obrotów oraz odwiedzalność centrów handlowych, która w stosunku do danych sprzed roku się zmniejszyła, wynika z jednego dnia handlowego mniej w porównaniu do września 2023 r., powodzi w południowo-zachodniej Polsce oraz wyjątkowo wysokiej temperatury tegorocznego września – dodaje dyrektor PRCH.

Dane PRCH po raz kolejny pokazują, że handel zorganizowany pod szyldami dużych rozpoznawalnych sieci w centrach handlowych posiada swoją specyficzną dynamikę sprzedaży. Dowodem może być brak załamania w centrach handlowych, takiego, jakie było prezentowane w danych o wrześniowej sprzedaży detalicznej GUS. Jednocześnie świat centrów handlowych nie jest homogeniczny. Największe i średnie centra handlowe dobrze poradziły sobie z wrześniowym spadkiem konsumpcji. Gorzej z najmniejszymi centrami. Powodów może być wiele, ale z reguły te centra ulokowane są w obszarach o obniżonej sile nabywczej. Oznacza to, że ich klienci mogą dotkliwiej odczuwać skutki inflacji, ale i działalności parków handlowych. Październikowe dane GUS pokazały odbicie, co oznacza, że wrześniowe załamanie konsumpcji nie było początkiem niebezpiecznego trendu. Teraz czekamy na październikowe odczyty PRCH – ocenia Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była we wrześniu 2024 r. o 6,1% mniejsza, niż we wrześniu 2023 r. Na taki wynik złożyło się kilka czynników, w tym m.in. liczba dni handlowych. Wrzesień 2024 r. miał o jeden dzień handlowy mniej, niż wrzesień 2023 r., co oznacza o 4% mniejszy czas działania handlu. Ponadto, południowo-zachodnia Polska zmagała się we wrześniu z powodzią, a alerty o zagrożeniu czy wysokim poziomie fali kulminacyjnej na Odrze, dotyczyły całego jej dorzecza. Determinowało to zachowania zakupowe mieszkańców tych regionów. Dodatkowo, jak wynika z informacji Zakładu Meteorologii i Klimatologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, średnia temperatura powietrza we wrześniu 2024 r. była rekordowo wysoka, wyniosła w Polsce 16,9 C i była aż o 3,2 stopnia wyższa od średniej wieloletniej. U części klientów spowodowało to przesunięcie w czasie decyzji o zakupach kolekcji jesiennych i odłożenie wizyt w galeriach.

We wrześniu, utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. Był on o 6% wyższy niż we wrześniu 2023 r.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version