Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 16 kwietnia, 2025

Dane GUS pod lupą: sprzedaż detaliczna w lipcu 2024 – eksperci komentują kondycję e-handlu i nastroje konsumentów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wesług najnowszych danych GUS w lipcu 2024 r. w porównaniu z lipcem 2023 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 16,7%).

Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w lipcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 7,9% do 8,8% (w czerwcu 2024 wynosił 8,2%).

W sierpniu 2024 r. odnotowano pogorszenie obecnych nastrojów konsumenckich przy jednoczesnej poprawie przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł – 15,9  i był o 1,9 p.proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Baselinker Index, Unity Group, Finiaty i Insightland:

Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker

Lipiec był gorącym miesiącem dla polskiego e-commerce, w tym kategorii takich jak zdrowie i uroda, motoryzacja, elektronika. Sprzedaż online w tym okresie była zdecydowanie wyższa nie tylko w porównaniu z poprzednimi miesiącami, ale też – przede wszystkim – w ujęciu rok do roku, co potwierdza, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci. Cieszy też wyraźny wzrost zainteresowania sprzedażą transgraniczną; widzimy tu jeszcze spore pole do popisu dla polskich sprzedawców, którzy swoimi produktami oraz czasem i jakością dostawy mogą spokojnie konkurować na zagranicznych rynkach.

Sebastian Błaszkiewicz – Head of Sales Excellence w Unity Group

W polskim e-commerce żniwa trwają w najlepsze

Tegorocznych wakacji w biznesie nie można nazwać sezonem ogórkowym. Rynek jest turbulentny, inwestorzy zachowują się nerwowo, a do niepewności i zmienności już zdążyliśmy się przyzwyczaić. Inflacja ponownie przyspieszyła i prognozuje się, że na koniec roku osiągnie 5%, a jej szczyt przypadnie na pierwszy kwartał 2025 przekraczając 6%. W branży handlowej nastroje nie są najlepsze – zarówno sprzedaż, jak też konsumpcja rosną powoli, a inwestorzy zachowują ostrożność.

Wojna cenowa w internecie trwa od dawna w najlepsze i nakręca politykę rabatową firm. Klienci szukają najlepszych ofert, promocji i aktywnie polują na wyprzedaże. Marże są niskie, dlatego aby w tym wszystkim być na plusie strategia omnichannel musi działać jak w szwajcarskim zegarku.

Mimo, że ogólne prognozy na drugą część roku nie są najlepsze, to jednak nie zrażają do aktywności na naszym rodzimym rynku.Dobrym przykładem jest uruchomiony właśnie marketplace Kaufland z dużymi ambicjami na wejście do czołówki polskiego handlu elektronicznego. Eurocash podjął decyzję o zamknięciu stacjonarnych sklepów drogeryjnej sieci Kontigo i skoncentrowania działalności tylko w kanale e-commerce. Spółka Dino Polska uruchomiła swój pierwszy autonomiczny sklep, testując nowy model i format sprzedaży. Debiut na krajowym rynku zapowiedział także skandynawski gigant e-commerce Coolshop.
Ożywienie w sektorze dostrzegamy także na rynku fuzji i przejęć. W Tatuum doszło do wykupu managerskiego przez jej prezesa Pawła Kapłona (ze wsparciem funduszu inwestycyjnego). Z kolei Monnari Trade przejmuje Komex S.A. (właściciela m.in. marki 5.10.15) pod warunkiem uzyskania zgody przez UOKiK, z czym raczej problemu nie będzie.
Jak widać – rynek nie śpi w wakacje, a kolejne ruchy gigantów handlu detalicznego należy odbierać jako dowód na dużą dojrzałość naszego rynku e-commerce.

Anna Kozłowska, CEO, Finiata

W kontekście nowych, pozytywnych danych GUS warto przywołać też świeże dane “Barometru EFL” na trzeci kwartał br., według których niestety tylko 8 proc. przedsiębiorstw z branży handlowej prognozuje wzrost sprzedaży, a aż 20 proc. jej spadek. Wśród sektora handlowego pesymistyczne nastroje utrzymują się – wspomniany subindeks oznaczający skłonność firm do rozwoju spadł o 0,4 pkt w porównaniu do kwartału wcześniej (47,7 pkt dla Q3, gdzie wynik powyżej 50 pkt to warunki korzystne i potencjał firm do wzrostów). Konsumpcja, która powinna być motorem rodzimej gospodarki nie jest jeszcze na poziomie, jakiego byśmy oczekiwali. Comiesięczne odczyty co prawda sugerują, że sprzedaż detaliczna rośnie, ale jej dynamika zawodzi. Lipcowy skok inflacji do 4,2 proc. może dodatkowo hamować potencjał nabywczy konsumentów, którzy wolą oszczędzać, a w przypadku firm – zawiesić inwestowanie. Nie dziwi zatem, że więcej przedsiębiorców wskazuje na wzrost zapotrzebowania na finansowanie zewnętrzne (19 proc. wg EFL) niż na jego spadek (7 proc.), przy czym coraz częściej kapitał ten przeznaczany jest na bieżące wydatki, nie zaś długoterminowe projekty. W naszych rozmowach z przedsiębiorstwami wciąż wybrzmiewają rosnące koszty zatrudnienia pracowników, silna konkurencja czy niedostateczny popyt. Zauważalny jest natomiast wzrost zainteresowania Polaków wyprzedażami, co rzeczywiście potwierdza dążenie konsumentów do większych oszczędności i szukania lub wręcz czekania na tego typu okazje – to z kolei napędza e-commerce i jest dla tego sektora dobrym sygnałem. Zakupy online cieszą się wzmożoną popularnością, co jednak nie byłoby możliwe bez ciągłego wdrażania przez sklepy internetowe innowacji w procesach zakupowych, w tym w sferze płatności, i ulepszania doświadczeń konsumentów.

Katarzyna Iwanich, prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital

Opublikowany kilka dni temu odczyt wskaźnika BaseLinker Index, który mierzy kondycję polskiej branży e-commerce, wskazuje, że sprzedaż w lipcu wzrosła w stosunku do czerwca o 7,4 proc. Zagregowane wyniki sprzedaży 3 tys. firm e-commerce uwzględnionych we wskaźniku BaseLinker pokazują, że także lipcowa sprzedaż w ujęciu rok do roku była wyższa i to aż o 16,4 proc.

Możemy zatem założyć, że czas ogólnych spadków sprzedaży zauważonych w pierwszej połowie roku za nami i to zjawisko zaczyna przypominać trend – pierwsze półrocza 2022 i 2023 też były dla e-handlu słabsze, a ożywienie pojawiało się w końcowych miesiącach roku – okresie kluczowym dla całego handlu. W końcówce roku, najważniejszej dla całego handlu, decydujące będzie, jak zawsze, elastyczne dostosowywanie strategii sprzedażowych do zmieniających się oczekiwań konsumentów. Bieżące monitorowanie rynku i szybka reakcja na te zmiany będą niezbędne do utrzymania konkurencyjności.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Google wspiera startupy medyczne – rusza nabór do Growth Academy: AI for Health

Google for Startups ogłasza nabór do kolejnej edycji programu...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version