czwartek, 20 marca, 2025

Dworzec w Ząbkach po metamorfozie – nowoczesność w historycznej oprawie

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat 30. XX w. i towarzyszą mu dwie skrzydlate wiaty. Niewielki dworzec w Ząbkach przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której nie tylko odzyskał historyczny wygląd, ale stał się również komfortowym miejscem obsługi pasażerów.

Prace przy przebudowie niewielkiego dworca w podwarszawskich Ząbkach rozpoczęły się w 2023 r. Obiekt został poddany kompleksowej modernizacji przy zachowaniu jego historycznego charakteru. Budynek ten był jednym z wielu typowych dworców-poczekalni, które budowano w aglomeracji warszawskiej m.in. przy liniach grodziskiej czy otwockiej. Wybudowano go w 1952 r. według projektu inż. Kazimierza Brandta. Choć ma bardziej uproszczoną formę, to nawiązuje wyglądem do przedwojennych skrzydlatych wiat, których architekt był współautorem. Kształtem bryły budynek przypomina nadwozie wagonów osobowych z lat 30. XX w., Przypadkowe nie są również wysokość ułożenia płytek na elewacji uwydatniająca kształt wagonu, a także stolarka okienna o podziałach przypominających okna wagonowe. Renowacji poddano klinkierowe płytki, a tynki wykonane zostały na wzór historycznych. Nowe, ale nawiązujące do dawnych są okna i drzwi oraz zegary. Pod wiatami zaprojektowano otwarte poczekalnie osłonięte szklanymi ściankami z ławkami i przysiadkami, a także gablotami na rozkłady jazdy pociągów. Na dachu dworca znalazły się przestrzenne napisy z nazwą obiektu i logotypem PKP S.A.

Wnętrze również nawiązuje do starego wagonu, stąd wyposażenie poczekalni w drewniane ławki. Interesującymi elementami aranżacji są też odrestaurowany piec kaflowy oraz posadzka z geometrycznym wzorem. Nowymi udogodnieniami są ogólnodostępne toalety, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, klimatyzacja oraz defibrylator AED. Przebudowa dworca to nie tylko inwestycja w poprawę jego estetyki, ale też w komfort pasażerów i ekologię. W budynku wprowadzono różne rozwiązania z myślą osobach z niepełnosprawnościami, w tym oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe dworca. Zastosowano energooszczędne oświetlenie i panele fotowoltaiczne, a pracą urządzeń i instalacji (w tym systemów bezpieczeństwa) steruje system inteligentnego zarządzania budynkiem kontrolujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Integralną częścią inwestycji jest zagospodarowanie części terenu wzdłuż ul. 3 Maja. Powstały: nowy chodnik, parking na 25 pojazdów, w tym miejsca kiss&ride, wiata z 30 stojakami na rowery i stacją do ich naprawy.

Cały czas obserwujemy wzrastającą liczbę pasażerów kolei w Polsce, a na te imponujące wyniki składają się w dużej mierze przewozy w największych polskich aglomeracjach. Stąd tak ważne jest, by zapewnić wysoką jakość obsługi również codziennym użytkownikom kolei, zarówno jeśli chodzi o samo oczekiwanie na pociąg, jak i możliwość wygodnego dojazdu do dworca i zaparkowania roweru czy samochodu. Przykładem takiej inwestycji jest oddany właśnie do użytku dworzec w Ząbkach – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Przebudowa dworca w Ząbkach została zrealizowana w formule „projektuj i buduj” w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą dokumentacji projektowej i robót budowlanych jest firma MERX sp. z o.o. z Warszawy. Wartość inwestycji to 6,8 mln zł brutto. Inwestycja dworcowa w Ząbkach dopełnia przeprowadzoną wcześniej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizację peronu i przebiegającej przez miejscowość linii kolejowej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina coraz bliżej. Przedsiębiorcy: inwestycja dekady

Ożywienie dla sektora budowlanego, szansa na lepsze skomunikowanie Szczecina...

Podobne tematy

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Artur Popko – Prezes Grupy Budimex: Sukcesy 2024 roku i plany rozwoju na 2025

Miniony rok był dla branży budowlanej wymagający - zarówno...

Niewypłacalności przedsiębiorstw na rekordowym poziomie. Branża budowlana i transport w kryzysie

W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576...

Kurs dolara szybko odrabia straty po danych CPI, rynki akcji rosną, funt słabnie

Wczorajsza zmienność kursu EUR/USD to jedynie chwilowe osłabienie USD....

PKP ogłasza przetarg na budowę nowego dworca Częstochowa Główna

11.12.2024 r. spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. ogłosiła postępowania...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version