Roczna kampania edukacyjna Visa Creator Program to szansa dla artystów, muzyków, projektantów mody, filmowców i kreatywnych twórców z całego świata, na skalowanie swoich biznesów z wykorzystaniem technologii blockchain. Dzięki programowi wymiany wiedzy i mentoringowi Visa, już od tego roku będą oni mogli budować swoje biznesy w oparciu o NFT i wykorzystać potencjał rynku, który tylko w 2021 roku osiągnął wartość ok 40 miliardów dolarów.
Wirtualne dzieła sztuki sprzedawane z zabezpieczeniem w postaci tokenów NFT osiągają zawrotne ceny. Kolektyw Larva Labs sprzedaje swoje wirtualne dzieła z liczącego 10 tysięcy projektów cyklu CryptoPunks za miliony dolarów. W 2021 roku obraz Mike’a Winkelmanna tworzącego pod pseudonimem Beeple został sprzedany w postaci NFT za rekordowe 69 milionów dolarów. Zespół Kings Of Leon, prekursor w NFT z muzycznego świata, tylko na sprzedaży swojego najnowszego albumu „When You See Yourself” w postaci pliku cyfrowego zarobił w ubiegłym roku ponad 2 miliony dolarów. To przykładowe dane, które są realnym poparciem na szanse, jakie rysuje przed twórcami z całego świata gigant transakcji bezgotówkowych, Visa.
Visa Creator Program, którego pomysłodawcą jest Micah Johnson, twórca społeczności Aku World NFT, był zapowiadany przez Visa już w ubiegłym roku. W praktyce roczny program edukacyjny, który daje pełne wsparcie teoretyczne, produktowe i mentoringowe, wystartował w marcu tego roku. Tworzy nie tylko nieograniczoną liczbowo sieć twórców korzystających z dostępu do wiedzy o innowacjach gospodarki cyfrowej, ale i sieć praktyków NFT wspierających początkujących przedsiębiorców w ich drodze do tzw. “tokenizacji”.
– Tradycyjny sposób sprzedaży towarów fizycznych wiąże się naturalnie z ogromnymi wyzwaniami takimi jak logistyka czy ubezpieczenie (co jest szczególnie istotne w przypadku unikalnych obiektów – jak np. dzieła sztuki). W dodatku w dobie przerwanych łańcuchów dostaw sprawa komplikuje się jeszcze bardziej. Własnie dlatego w coraz szybciej rozwijającym się świecie z pomocą przychodzą tokeny NFT, które pozwalają kreatywnym, utalentowanym twórcom cyfryzować swoje produkty – objaśnia Bartosz Bilicki, ze startupu SmartVerum.com, który tokenizuje sztukę i tworzy artystyczny metaverse.
Cyfrowa sztuka nowym e-commerce
Oprócz mentoringu i aspektu społecznościowego program Visa ma zapewniać twórcom także inne korzyści, takie jak możliwość współpracy z siecią klientów i partnerów giganta finansowego, a także dostęp do liderów w dziedzinie Web3. Uczestnicy programu otrzymają również jednorazowe stypendium, które pomoże im wdrożyć zaproponowane rozwiązania.
– Visa doskonale zanalizowała potencjał tokenów NFT i dane o ich sprzedaży w poszczególnych branżach w 2021 roku. To właśnie szerokorozumiana sztuka (a więc także dzieła muzyków, projektantów mody i filmowców), według NonFungible.com uplasowała się na 3 miejscu* najbardziej dynamicznie rosnących gałęzi gospodarki, wykorzystujących technologię blockchain – tłumaczy Bilicki i dodaje, że inwestycja w edukację przedsiębiorców z dziedziny z milionowym potencjałem, którzy jednocześnie chcą budować biznes i sprzedawać online, to inwestycja Visy w budowanie nowej mentalności biznesowej małych biznesów. – To zaprocentuje w przyszłości dla obu stron, jesteśmy świadkami narodzin zupełnie nowej gałęzi dystrybucji wiążących się poprzez niepisany kontrakt partnerski, nawiązywany na etapie szkolenia – przewiduje założyciel SmartVerum.com.
To nie pierwsze zaangożowanie Visa w technologię blockchain. Już w sierpniu 2021 roku było głośno o zakupie popularnego CryptoPunk, który, jak przyznaje szef krypto w Visa Cuy Sheffield, nie był jedyną inwestycją firmy w NFT. W ubiegłym roku Visa zbudowała wewnętrzny zespół ds. kryptowalut, a w grudniu 2021 r. uruchomiła sekcję doradztwa kryptograficznego wspierającą klientów i partnerom we własnych inwestycjach z tego obszaru gospodarki cyfrowej. – To, co jest dla nas tak ekscytujące w NFT, to obniżenie bariery wejścia dla ludzi, którzy chcą budować biznes i sprzedawać online – podsumował w jednej z wypowiedzi Sheffield.
Visa nie jest jednak jedynak jedynym graczem z kategorii płatności bezgotówkowych, tak aktywnym w obszarze NFC. Na początku 2022 roku Mastercard ogłosił współpracę z czołową giełdą kryptowalut Coinbase, która ma na celu uprościć zakup niewymiennych tokenów i doświadczeń klienta. Obie firmy pracują nad odblokowaniem nowych sposobów płatności, dzięki którym użytkownicy będą mogli w przyszłości płacić za NFT przy użyciu swojej karty Mastercard. Zgodnie z założeniami współpracy, gwarantuje to efekt skali w nowej metodzie sprzedaży i zakupu cyfrowych przedmiotów kolekcjonerskich.