Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 16 kwietnia, 2025

Rynek lotniczy cargo nadal w fazie wzrostu

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Światowy rynek lotniczych przewozów cargo jest w fazie dynamicznego wzrostu, chociaż można zauważyć, że jego skala jest uzależniona od obszaru geograficznego i branż, które korzystają z tego rozwiązania. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA informuje, że zyski w tym sektorze w ostatnim miesiącu wzrosły o ok. 12% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim oraz aż o 46%, gdy spojrzymy na dane sprzed pandemii COVID-19. Widzimy to też w naszych firmowych statystykach. Porównując 2023 r. do okresu styczeń-październik 2024 r., wolumen przesyłek w tym biznesie wzrósł o ponad 25%.

Zapotrzebowanie na przewozy lotnicze nie słabnie mimo stosunkowo wysokiej ceny tego rozwiązania. Klienci i branże, dla których szczególnie ważna jest szybkość, elastyczność i niezawodność, często wybierają tę opcję. A co lata dzisiaj samolotami? To nie tylko świeże owoce i warzywa, kwiaty, elektronika, ale też ubrania, komponenty do maszyn i samolotów oraz produkty do sprzedaży w kanale e-commerce.

E-commerce lubi latać

E-commerce staje się kluczowym graczem na rynku lotniczego cargo. Jest to m.in. efekt niesłabnącej popularności chińskich platform sprzedażowych w Europie i USA. W tym roku aplikację jednego z najpopularniejszych serwisów pobrało 100 mln użytkowników na świecie. Tylko biznes lotniczy jest w stanie zapewnić obsługę tych towarów przy zachowaniu atrakcyjnego czasu dostawy dla konsumenta. Według firmy badawczej Trade and Transport Group eksport e-commerce i towarów o niskiej wartości z Chin wzrósł o 30% rok do roku w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2024 r., a dostawy do Europy i USA wzrosły odpowiednio o 38% i 30%.

Obecnie rynek jest zdominowany przez niskokosztowe linie lotnicze z regionu Azji Centralnej i Chin, jednak wyraźnie widać, że chęć na obsługę tego segmentu rynku mają też inni gracze. Temat badają m.in. linie lotnicze z UE i widać, że przekierowują część swojej floty frachtowców w poszukiwaniu zysków związanych z obsługą e-commerce. Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przewoźników z Zatoki Perskiej, takich jak Qatar Airways i Emirates, które rozwijają serwis w kierunku Hongkongu, co odbywa się kosztem np. dobrze wycenianych połączeń z Australią. Gwałtowne skutki relokacji floty samolotów typu CAO (CargoAircraftOnly, czyli tych dedykowanych do przewozu towarów) widać już teraz w Ameryce Południowej, a najbardziej na największym brazylijskim lotnisku São Paulo – Guarulhos, gdzie po wspomnianych zmianach, masy towarów zalegają nie tylko w magazynach, ale także na płycie lotniska.

Ceny frachtów w biznesie lotniczym i zmiany siatek połączeń

Trwający szczyt przewozowy w biznesie lotniczym wywołuje już tradycyjnie wzrost stawek we frachcie lotniczym w imporcie z Chin oraz Dalekiego Wschodu do Europy czy USA. Na pokładach samolotów są towary na promocje z okazji Black Friday, Świętami Bożego Narodzenia, a także amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Firmy bardzo dbają o to, aby nie spóźnić się z produktami na wyprzedaże, a transport lotniczy jest dla nich elastycznym rozwiązaniem. Z kolei na kierunku importowym z Azji Południowo-Wschodniej obserwujemy stabilne, ale wciąż wysokie ceny, co najprawdopodobniej nie ulegnie zmianie w najbliższym czasie. Jest to efekt kryzysu na Morzu Czerwonym. W obliczu wydłużonego czasu transportu morskiego, fracht lotniczy staje się jedyną alternatywą dostaw z tego regionu do Europy.

Warto podkreślić, że obecnie linie lotnicze nie zmieniają liczby połączeń. Wręcz przeciwnie – dokładają kolejne rotacje, a także przekierowują część serwisów na bardziej atrakcyjne kierunki, uwzględniając coraz to nowe porty regionalne. To przekłada się także na zwiększenie oferty dla przewozów cargo. Największe zmiany w siatce połączeń lotniczych o tej porze roku obserwujemy w Stanach Zjednoczonych. Część serwisów została przekierowana do regionu LATAM (Ameryki Łacińskiej). Według analiz o 25% zostały zredukowane połączenia pasażerskie na kierunku USA-Europa, przy jednoczesnym zwiększeniu o 25% połączeń do Ameryki Łacińskiej. Warto podkreślić, że jest to nowe, niespotykane w poprzednich latach zjawisko. Skąd ta zmiana? Jest to efekt rosnącego zainteresowania turystyką wakacyjną właśnie w tej części świata. To bardzo znaczące przekształcenie na rynku przewozów cargo w tym roku, które sprawiło, że miejsca na frachtowcach stały się niezwykle cenne i trudnodostępne. Przewoźnicy jednak dynamicznie dostosowali się do nowej rzeczywistości.

Polskie lotniska obłożone przesyłkami

Rynek cargo w Polsce również przeżywa dobry rok. Terminale są obłożone do granic możliwości, co skutkuje wydłużeniem czasu obsługi przesyłek lotniczych. Wpływa to na efektywność procesów, zwłaszcza w głównych terminalach w Polsce Centralnej (Warszawie czy Łodzi). W przeciwieństwie do nich, port w Katowicach oraz lotniska we Wrocławiu i Krakowie utrzymują stabilną wydajność. Dlatego dobieranie serwisów z rozwagą jest niezwykle ważne. Zdarza się, że szybciej można nadać cargo w porcie regionalnym i dostarczyć je do Warszawy niż bezpośrednio przez terminal główny.

Z dużym zainteresowaniem obserwujemy uruchomienie połączeń z Katowic bezpośrednio do Madrytu i Barcelony, które są hubami do Ameryki Południowej. To korzystne rozwiązanie dla klientów, którzy chcą docierać ze swoimi produktami do Meksyku, Brazylii, Kolumbii czy Chile. Ameryka Łacińska liczy około 650 mln mieszkańców, co stwarza duże możliwości dla polskich firm. Wśród eksportowanych kategorii produktów dominują maszyny i urządzenia, produkty spożywcze, a także nowe technologie, takie jak baterie elektryczne, części zamienne i akcesoria do samochodów i telefonów komórkowych. Głównym partnerem Polski w tym regionie jest Meksyk, z którym wymiana handlowa regularnie rośnie. W SUUSie obserwujemy rosnące zainteresowanie klientów regionem LATAM, dlatego również mamy dedykowanego menadżera do zarządzania łańcuchami dostaw na tym kierunku.

Autor: Mariusz Filec, Airfreight Product Director CEE w Rohlig SUUS Logistics

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Podobne tematy

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Raport IdoSell: Kiedy warto promować sklep online, żeby zwiększyć sprzedaż?

Konsumenci coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów – dopasowując...

Gigantyczne koszty regulacji uderzają w polski e-commerce

Zmiany w przepisach podatkowych i celnych to dziś jedno...

XTB z nową licencją w Ameryce Południowej

XTB, aplikacja inwestycyjna umożliwiająca inwestorom indywidualnym efektywne zarządzanie finansami,...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Griffin Capital Partners otwiera biuro w Niemczech

Griffin Capital Partners (GCP), największy prywatny inwestor oraz firma...

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version