Kobiety skutecznie podbijają nawet z pozoru mało kobiece branże. Firmy zorientowane na przyszłość nie mogą pomijać potencjału tkwiącego w żeńskich pracownikach. Młode kobiety dysponują ogromnym potencjałem. Są dobrze wykształcone, zorientowane na sukces, potrafią z powodzeniem godzić kilka ról. Czy tendencja ta dotyczy też branż na pozór mało kobiecych. Sprawdźmy, jak to wygląda na przykładzie drukarni fleksograficznej Pro-Flex S.A. w Ożarowie Mazowieckim.
Badania instytucji europejskich dowodzą, że włączenie kobiet w zarządzanie przedsiębiorstwem niesie z sobą wiele pozytywów. Panie wnoszą do firmy szereg cennych umiejętności miękkich, które wzbogacają kulturę przedsiębiorstwa, podnoszą motywację pracowników i są pozytywnie odbierane przez klientów.
Skuteczni sprzedawcy w drukarni flexograficznej
Zadaniowy styl pracy, praca z domu, czy na część etatu były dotychczas łączone z kobiecymi wymaganiami na rynku pracy. Konieczność łączenia obowiązków domowych z zawodowymi wymagała od kobiet doskonałej organizacji pracy i nosiła z sobą oczekiwania co do pewnej elastyczności ze strony pracodawcy. Dzisiaj podobne nastawienie również wśród młodych mężczyzn już nikogo nie dziwi. Zwłaszcza przedstawiciele generacji Y są zainteresowani elastycznymi godzinami pracy, atrakcyjną ścieżką kariery i równowagą pomiędzy karierą a życiem prywatnym.
Marginalizowanie pań w życiu zawodowym to nie tylko dylemat natury etycznej. Przedsiębiorstwa nie promujące kobiet, szkodzą same sobie. Kobiety stanowią dziś już niemal 60% osób studiujących na uczelniach wyższych. To ogromny potencjał, który warto wykorzystać w biznesie.
„W naszej firmie mamy bardzo duży udział pań w kadrze kierowniczej odpowiedzialnych m.in. za sprzedaż, laboratorium, administrację, kadry, zagadnienia graficzne, transport i logistykę, a także zakupy. Także wśród kupców, z którymi negocjujemy przeważają kobiety” – mówi Jarosław Żuchowski, dyrektor zarządzający drukarnią fleksograficzną Pro-Flex S.A.
Kobiecą ręką zarządzany jest również dział sprzedaży, gdzie wśród pracowników także dominują panie. Tu doceniane są nie tylko umiejętności sprzedażowe. Panie wyjątkowo sprawnie radzą sobie z negocjowaniem nawet wrażliwych kwestii. Są odporne na stres, świetnie łagodzą konflikty. Wyróżnia je także wysoki poziom empatii, łatwość odczytywania emocji. Listę pozytywnych cech uzupełniają cierpliwość, dokładność i systematyczność.
Jak zarządzać profesjonalną drukarnią fleksograficzną?
Prowadzenie firmy w obecnych czasach wymaga od współczesnych managerów umiejętności reagowania na zmiany, szybkiej odpowiedzi na oczekiwania klientów. Jak podkreśla Christian Kurmann, międzynarodowy mówca w zakresie przywództwa, jeszcze do niedawna obowiązujący model zarządzenia oparty na hierarchicznej strukturze, dominacji i podporządkowaniu przestał się sprawdzać. Dziś w cenie są umiejętności miękkie, które w naturalny sposób przypisywane są właśnie paniom.
„Kobiecy pierwiastek w kadrze zarządzającej doskonale wpływa na kulturę pracy, a także sposób rozwiązywania problemów. Panie wnikliwie podchodzą do rozwiązywania problemów, analizują zagadnienia na wielu płaszczyznach, co pozwala znaleźć optymalne rozwiązanie. Świetnie sprawdzają się też w zarządzaniu projektami. Doskonale motywują zespół swoich pracowników, zachęcając ich zarówno do podnoszenia własnych kompetencji, jak i poszukiwania nowych, niestandardowych rozwiązań. Ma to oczywisty wpływ na efektywność firmy” – dodaje nasz rozmówca.
Choć udziału kobiet w życiu zawodowym nikt już dziś nie kwestionuje, to myślenie tego typu nie jest jeszcze powszechne wśród członków zarządów, czy przedstawicieli rad nadzorczych. A szkoda, bo więcej pań na wysokich stanowiskach to nie tylko profity dla danego przedsiębiorstwa, ale i całej gospodarki.