środa, 14 maja, 2025

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), otwierają przed rynkiem retail zupełnie nowe horyzonty. Wraz z rozwojem metawersum – wirtualnego świata, w którym użytkownicy mogą wchodzić w interakcje ze sobą i z otoczeniem – pojawia się pytanie: czy marketing sensoryczny, tak skuteczny w przestrzeniach fizycznych, może również znaleźć zastosowanie w cyfrowych doświadczeniach? Zapach, dotyk, a nawet temperatura – czy to wszystko da się odtworzyć w środowisku wirtualnym? Eksperci z Mood Media Polska przyglądają się możliwościom i ograniczeniom, jakie niesie metawers dla marketingu sensorycznego.

Od lat marketing sensoryczny skupia się na tworzeniu unikalnych doświadczeń w fizycznych punktach sprzedaży: odpowiednio dobrana muzyka, zapachy, a nawet faktura mebli mają wpływ na decyzje zakupowe klientów i ich emocje. Jednak wraz z rozwojem rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, marki mogą przenieść część tych działań do świata cyfrowego.

– Metawers i VR/AR zmieniają sposób, w jaki konsumenci mogą poznawać ofertę marek. Dzięki technologiom immersyjnym klient „zanurza się” w wirtualnym środowisku, co pozwala o wiele skuteczniej oddziaływać na jego wyobraźnię i emocje – tłumaczy Aleksandra Potrykus, specjalistka od marketingu sensorycznego, Vice President Mood Media CEE. – Mimo że zapach czy dotyk w klasycznym rozumieniu nie są jeszcze w pełni dostępne w świecie wirtualnym, trwają intensywne prace nad rozwiązaniami, które mogą ten stan rzeczy zmienić.

Jakie zmysły można angażować podczas wirtualnych zakupów? Możliwości i ograniczenia

  1. Wzrok
    • Oczywiście wirtualne środowisko opiera się głównie na wrażeniach wizualnych – od wysokiej jakości grafik, przez realistyczne animacje, po rozbudowane projekty 3D sklepów i produktów.
    • Już dziś użytkownicy mogą „przymierzać” ubrania lub oglądać meble w formie hologramów w swoich domach dzięki AR.
  2. Słuch
    • Rola dźwięku w VR jest ogromna. Dobrze zaprojektowana oprawa audio może wzmocnić poczucie immersji – np. dźwięki kroków na wirtualnej podłodze, szum wiatru w sklepie plenerowym, czy muzyka dopasowana do atmosfery marki.
    • Dynamiczne ścieżki dźwiękowe mogą dopasowywać się do zachowania użytkownika, wzmacniając wrażenie uczestnictwa w realnym wydarzeniu.
  3. Dotyk
    • Choć technologia haptyczna (przekazująca bodźce dotykowe) jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, pojawiają się już pierwsze rękawice czy kontrolery oferujące ograniczoną symulację dotyku.
    • Dla branży modowej czy elektroniki użytkowej, możliwość „poczucia” faktury ubrania bądź przycisków urządzenia może stać się przełomem. Póki co jednak, to rozwiązania eksperymentalne i stosunkowo kosztowne w zastosowaniach masowych.
  4. Zapach
    • Symulacja zapachu w VR pozostaje największym wyzwaniem – istnieją co prawda prototypy urządzeń, które wydzielają określone aromaty w zależności od wydarzeń w wirtualnym środowisku, ale ich dostępność i precyzja są ograniczone.
    • Dla branży gastronomicznej czy beauty taka technologia byłaby prawdziwą rewolucją, jednak jeszcze nie jest to standard.
  5. Temperatura i ruch powietrza
      • Pojawiają się specjalne fotele lub kabiny, które mogą symulować temperaturę, np. chłodny wietrzyk w czasie wirtualnej wycieczki czy ciepło ogniska w świątecznym sklepie VR. Choć to wciąż dodatki dla entuzjastów, kierunek rozwoju jest obiecujący.

Przykłady marek, które eksperymentują z wielozmysłowym doświadczeniem w metawersie

  1. Marka modowa w wirtualnej galerii
    • Niektóre domy mody organizują wirtualne pokazy, podczas których awatary modelek prezentują nowe kolekcje. Towarzyszy temu starannie dobrana oprawa muzyczna, a widzowie mają opcję interakcji z produktami – np. przybliżenia materiału czy obejrzenia detali w wysokiej rozdzielczości.
  2. Wirtualne salony samochodowe
    • Dzięki technologii VR klienci mogą „zasiąść” za kierownicą wybranego modelu, usłyszeć odgłos silnika i zobaczyć, jak wyglądają wnętrza z różnych perspektyw. Choć zapach nowego auta pozostaje w sferze wyobraźni, intensywnie pracuje się nad tym, by go możliwie wiernie odtworzyć.
  3. Interaktywne doświadczenia w sklepach gamingowych
    • Twórcy gier i hardware’u coraz chętniej oferują tzw. wirtualne showroomy, w których użytkownicy testują rozgrywkę, czując wibracje czy opór kontrolerów. To namiastka haptycznego dotyku i przedsmak tego, jak szeroko marketing sensoryczny może rozwinąć się w metawersie.

Czy marketing sensoryczny w metawersie to przyszłość?

Marketing sensoryczny w przestrzeniach fizycznych pozostaje kluczowym elementem tworzenia niepowtarzalnych doświadczeń zakupowych. Jednocześnie rozwój VR/AR oraz metawersum wskazuje na to, że z czasem kolejne zmysły – zapach, dotyk, a nawet odczuwanie temperatury – będą coraz bardziej obecne w świecie wirtualnym.

– Można powiedzieć, że jesteśmy na początku fascynującej drogi, którą wyznaczają innowatorzy technologii i marki pragnące się wyróżnić. Metawers daje pole do zupełnie nowych form interakcji z klientami, a marketing sensoryczny może stać się tutaj potężnym narzędziem budowania więzi i emocji. Jestem przekonana, że w przyszłości coraz więcej marek będzie łączyć strategię „offline” z „online”, tworząc spójne, wielozmysłowe doświadczenie klienta, niezależnie od tego, czy jest w fizycznym sklepie, czy w wirtualnym świecie. Jednym z doskonałych przykładów takiego połączenia jest sklep marki The North Face w Londynie, w którym nasza firma stworzyła nowoczesną przestrzeń handlowa, łączącą w sobie pasję do natury, innowacyjne technologie wizualne oraz wyrazistą tożsamość marki. Projekt ten spotkał się z wielkim entuzjazmem i wygrał w prestiżowym plebiscycie Digital Signage Awards 2025 – mówi Aleksandra Potrykus z Mood Media.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

AI Mode zamiast „Szczęśliwego Trafu”. Google zmienia swoją wyszukiwarkę

Niektórzy użytkownicy Google zaczynają zauważać zmiany w interfejsie wyszukiwarki....

Kryzys, który pogrzebał szanse. Wpadka Nawrockiego to podręcznikowy błąd

Karol Nawrocki najprawdopodobniej właśnie bezpowrotnie stracił szansę na wygraną...

Czy AI zastąpi stratega PR? Nie, ale może być jego najlepszym asystentem

Sztuczna inteligencja rozpycha się łokciami i pojawia się w...

Kiedy sztuczna inteligencja to za mało – refleksje nie tylko dla copywriterów

Każdy musi przejść swój ketchup, czyli jak korzystać AI...

Handel znów stawia na gazetki – mocny wzrost materiałów promocyjnych w I kwartale

W I kwartale br. sieci handlowe wypuściły na rynek...

Podobne tematy

Gamifikacja i marketing sensoryczny – nowy wymiar zaangażowania klienta

Współczesny klient oczekuje od marek czegoś więcej niż tylko...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version