czwartek, 30 stycznia, 2025

Obywatele chcą sztucznej inteligencji w urzędach. Mamy dość skomplikowanych procedur i czekania

Zaufanie do instytucji publicznych od lat pozostaje na niskim poziomie. Nowe badania Salesforce pokazują, że agenci AI mogą pomóc je odbudować.

Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami.

Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu.

Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych

  • 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny.
  • Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne.
  • Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to:
    • Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
    • Szybsze reagowanie na ich potrzeby.

Obywatele chętni do korzystania z agentów AI

  • 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną.
  • Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI.
  • Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali:
    • 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7,
    • 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji,
    • 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.

– Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc rządom w usprawnieniu i skalowaniu usług, aby lepiej odpowiadały na potrzeby obywateli – powiedział Nasi Jazayeri, EVP i General Manager, Public Sector, Industries Cloud w Salesforce.

Metodologia
Salesforce przeprowadził podwójnie anonimowe badanie wśród ogólnej populacji w okresie od 27 listopada 2024 r. do 9 stycznia 2025 r. Łączna wielkość próby wyniosła 11 750 dorosłych z Australii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Niderlandów, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapuru, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Live Motion Games pozyskuje 1 mln zł na rozwój gry Night Shift

Live Motion Games, spółka notowana na rynku NewConnect, zawarła...

Numery ksiąg wieczystych to dane osobowe – przełomowy wyrok NSA

28 stycznia 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał...

Wstępne wyniki XTB za 2024 rok: skokowy wzrost aktywnych klientów i rosnące obroty

W 2024 roku do grona klientów XTB dołączyła...

Ile Polacy wydają na zakup samochodu? Popularne budżety i preferencje zakupowe

Polacy nie rezygnują z kupna samochodu – i to...

2025 w IT – prognozy

2025 rok minie na ewangelizacji biznesu i społeczeństwa w...

Podobne tematy

Ransomware postrzegany jako największe zagrożenie dla firm w 2025 roku

Ataki ransomware, które blokują dostęp do systemów lub danych,...

Motoryzacja i transport w 2025 roku – trendy i prognozy według kadry zarządzającej

Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą...

2025 w IT – prognozy

2025 rok minie na ewangelizacji biznesu i społeczeństwa w...

Rekordowy rok PragmaGO – 2,4 mld zł sfinansowanych należności w 2024

Grupa Kapitałowa PragmaGO zakończyła 2024 rok z najlepszymi wynikami...

Zmiany w prawie mieszkaniowym w Hiszpanii. Co czeka polskich inwestorów?

Hiszpański rynek nieruchomości aż huczy od spekulacji w związku...

Jedno rozwiązanie, które odmieni Twój e-commerce – wypróbuj Abonamenty dla firm od InPost!

Jak zoptymalizować koszty dostaw i uprościć logistykę? Abonamenty dla...

Rekordowy wzrost zadłużenia Polaków: portfel kredytów i pożyczek urósł o 40 mld zł w 2024 r.

Ubiegły rok zakończył się wyraźnym zwiększeniem wartości portfela kredytów...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version