poniedziałek, 3 lutego, 2025

Obywatele chcą sztucznej inteligencji w urzędach. Mamy dość skomplikowanych procedur i czekania

Zaufanie do instytucji publicznych od lat pozostaje na niskim poziomie. Nowe badania Salesforce pokazują, że agenci AI mogą pomóc je odbudować.

Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami.

Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu.

Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych

  • 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny.
  • Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne.
  • Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to:
    • Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
    • Szybsze reagowanie na ich potrzeby.

Obywatele chętni do korzystania z agentów AI

  • 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną.
  • Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI.
  • Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali:
    • 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7,
    • 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji,
    • 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.

– Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc rządom w usprawnieniu i skalowaniu usług, aby lepiej odpowiadały na potrzeby obywateli – powiedział Nasi Jazayeri, EVP i General Manager, Public Sector, Industries Cloud w Salesforce.

Metodologia
Salesforce przeprowadził podwójnie anonimowe badanie wśród ogólnej populacji w okresie od 27 listopada 2024 r. do 9 stycznia 2025 r. Łączna wielkość próby wyniosła 11 750 dorosłych z Australii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Niderlandów, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapuru, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sztuczna inteligencja napędza rozwój centrów danych

Wszystko wskazuje na to, że centra danych oraz sztuczna...

Generatywna AI zmienia rynek – elastyczne systemy IT, inteligentne roboty i nowe modele biznesowe

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój...

Sztuczna inteligencja – droga do krótszego tygodnia pracy czy ryzyko wzrostu bezrobocia?

Czy sztuczna inteligencja (AI), robotyka i pokrewne technologie będą...

Ekspert radzi: Jak przechowywać dokumentację księgową?

Przechowywanie dokumentacji księgowej to obowiązek każdej firmy, niezależnie od...

Sztuczna inteligencja w nieruchomościach komercyjnych? Są poważne wątpliwości

Realny wpływ sztucznej inteligencji na sektor nieruchomości komercyjnych wydaje...

Podobne tematy

Creotech Instruments i Unibap AB rozpoczynają rozmowy o możliwościach budowy konstelacji satelitów

Creotech Instruments, notowany na GPW polski producent satelitów, systemów...

Jak wesprzeć transformację cyfrową Twojego przedsiębiorstwa? Oto kilka wskazówek

Zastanawiasz się, jak przeprowadzić swoją firmę przez proces cyfryzacji?...

Dynamiczny start roku dla BETA ETF

Pierwszy miesiąc 2025r. okazał się wyjątkowym miesiącem w historii...

Euroins pozyskuje 51,1 mln EUR poprzez podwyższenie kapitału

Euroins Insurance Company AD (Euroins Bulgaria), jeden z wiodących bułgarskich...

Nieskuteczne inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia w województwie podlaskim

Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014–2020 miał...

Nowe życie Królewskiej Papierni w Konstancinie – wielka inwestycja Arche

Kolejny unikatowy zabytek na mapie Polski odzyska swój blask,...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version