wtorek, 4 lutego, 2025

Obywatele chcą sztucznej inteligencji w urzędach. Mamy dość skomplikowanych procedur i czekania

Zaufanie do instytucji publicznych od lat pozostaje na niskim poziomie. Nowe badania Salesforce pokazują, że agenci AI mogą pomóc je odbudować.

Obywatele na całym świecie są zgodni, że usługi publiczne wymagają usprawnień. 40% z nich napotyka trudności w kontaktach z administracją, a ponad 1/3 nie zna dostępnych rozwiązań ułatwiających kontakt. Tymczasem badania wskazują na ogromne poparcie dla rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji – aż 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z urzędami.

Pojawienie się agentów AI daje administracji publicznej wyjątkową szansę na odbudowę zaufania obywateli poprzez usprawnienie usług i skrócenie czasu odpowiedzi. W obliczu ograniczonych budżetów agenci mogą wspierać pracę urzędników, poprawiając jakość obsługi – bez konieczności zwiększania liczebności personelu.

Społeczne oczekiwania wobec poprawy usług publicznych

  • 40% respondentów twierdzi, że kontakt z administracją publiczną, gdy mają pytania lub potrzebują pomocy, jest trudny.
  • Mniej niż połowa badanych uważa, że łatwo jest zrozumieć, jakie usługi publiczne (42%) i programy pomocowe (46%) są dla nich dostępne.
  • Obywatele wskazują, że najważniejsze usprawnienia w zakresie świadczenia usług publicznych to:
    • Zmniejszenie liczby kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.
    • Szybsze reagowanie na ich potrzeby.

Obywatele chętni do korzystania z agentów AI

  • 90% respondentów na całym świecie zadeklarowało gotowość korzystania z agentów AI w kontaktach z administracją publiczną.
  • Największą otwartość na takie rozwiązania wykazują obywatele Brazylii, Hiszpanii, Singapuru i Włoch, co stwarza tym krajom możliwość przetarcia szlaków w erze agentów AI.
  • Respondenci na całym świecie jako najważniejsze aspekty korzystania z agentów AI w sektorze publicznym wskazali:
    • 47% – zapewnienie dostępu do informacji i usług 24/7,
    • 44% – pomoc w sprawnym korzystaniu z zasobów administracji,
    • 40% – ograniczenie liczby stron internetowych i kroków potrzebnych do załatwienia sprawy.

– Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji mogą pomóc rządom w usprawnieniu i skalowaniu usług, aby lepiej odpowiadały na potrzeby obywateli – powiedział Nasi Jazayeri, EVP i General Manager, Public Sector, Industries Cloud w Salesforce.

Metodologia
Salesforce przeprowadził podwójnie anonimowe badanie wśród ogólnej populacji w okresie od 27 listopada 2024 r. do 9 stycznia 2025 r. Łączna wielkość próby wyniosła 11 750 dorosłych z Australii, Brazylii, Kanady, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Niderlandów, Nowej Zelandii, Norwegii, Singapuru, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Sztuczna inteligencja napędza rozwój centrów danych

Wszystko wskazuje na to, że centra danych oraz sztuczna...

Nowe badanie Salesforce – już 96% europejskich firm zwraca się ku Agentom AI w obliczu problemów z zatrudnieniem

Najnowszy raport MuleSoft Connectivity Benchmark pokazuje, że w odpowiedzi...

Rządowy Instytut Badawczy IDEAS. Czy Polska naprawdę potrzebuje kolejnej instytucji?

Rząd zamierza stworzyć Instytut Badawczy IDEAS pod nadzorem Ministerstwa...

AI na biznesowym sprawdzianie – firmy oczekują zysków, a nie eksperymentów

Wysokie koszty wdrożeń i ryzyko regulacyjne są jednymi z...

Ekspert radzi: Jak przechowywać dokumentację księgową?

Przechowywanie dokumentacji księgowej to obowiązek każdej firmy, niezależnie od...

Podobne tematy

00:01:22

Elżbieta Łukacijewska: Reforma administracji UE jest nieodzowna

Struktura instytucjonalna Unii Europejskiej jest wyjątkowa, a jej system...

41% cyberataków w UE to DoS, DDoS i RDoS – ENISA ujawnia skalę zagrożenia

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport...

EY: AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI...

Nowe badanie: Polscy przedsiębiorcy zaskakują podejściem do AI

Choć sztuczna inteligencja zdominowała nagłówki w 2024 roku, polscy...

Uwagi Prezesa UODO do projektu Strategii Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2025-2029

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) przekazał Ministerstwu Cyfryzacji...

Creotech Instruments i Unibap AB rozpoczynają rozmowy o możliwościach budowy konstelacji satelitów

Creotech Instruments, notowany na GPW polski producent satelitów, systemów...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version