Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 16 kwietnia, 2025

Ponad połowa Polaków uważa, że edukacja finansowa powinna być obowiązkowa już w podstawówce

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

edukacja finansowa polakow 2023 wykresAż 48,6 proc. ankietowanych czuje się pewnie z posiadaną wiedzą dotyczącą produktów i usług finansowych – wynika z badania Kantar wykonanego na zlecenie IPF Group, właściciela Provident Polska. Wśród nich swoją pewnością siebie zdecydowanie wyróżniają się mężczyźni oraz osoby w wieku 35-54 lat. Daje się zauważyć także pozytywny wpływ wiedzy finansowej na nawyki dotyczące oszczędzania i zarządzania pieniędzmi.

Wśród osób, które po pokryciu wszystkich wydatków na koniec miesiąca mają do dyspozycji sporą sumę pieniędzy, aż 80 proc. czuje się pewnie ze swoją wiedzą finansową – dla porównania, rok wcześniej odsetek ten wynosił znacznie mniej, bo 58,7 proc. Natomiast 71,8 proc. pozytywnie oceniających swoje kompetencje odnotowano wśród tych ankietowanych, którzy deklarują comiesięczne odkładanie określonej kwoty. Jednocześnie, już 64,5 proc. osób nieposiadających żadnych oszczędności ma wątpliwości co do poziomu tej wiedzy.

Znajomość zagadnień związanych z produktami finansowymi łączy się ze sposobem, w jaki dysponujemy środkami zgromadzonymi na naszych kontach – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Polacy coraz częściej zdają sobie sprawę, że ich problemy z zarządzaniem pieniędzmi mają swoje źródło w braku odpowiedniej edukacji finansowej. Taka świadomość, to już pierwszy krok w stronę zmiany nawyków – dodaje.

Wśród osób, które w trakcie ostatnich 12 miesięcy pożyczały pieniądze od instytucji finansowej, udział pewnie czujących się ze swoją wiedzą wynosi nieco ponad połowę (56 proc). To o 16 pp. więcej niż wśród osób, które pomocy finansowej poszukiwały poza rynkiem finansowym.

Poczucie pewności siebie w zakresie finansów oraz korzystanie z usług sektora finansowego są ze sobą powiązane – podkreśla Karolina Łuczak. – Osoby, które na co dzień mają styczność z procedurami związanymi chociażby z obsługą zadłużenia w instytucji finansowej, pewniej czują się ze swoją, przetestowaną w końcu w praktyce, wiedzą – dodaje.

Skuteczna edukacja finansowa zapobiega wykluczeniu finansowemu

Niestety, niemal połowa Polaków (46 proc.) twierdzi, że formalna edukacja finansowa nie dała im żadnej wiedzy, którą mogliby wykorzystać w praktyce np. podczas korzystania z usług finansowych. Najbardziej krytyczni okazali się seniorzy – w grupie respondentów 55+ odpowiedziało tak nieco ponad 50 proc. O wąskim zakresie wiedzy jaki zapewnił im system edukacji mówi co trzeci badany – przy czym wśród osób w wieku od 18 do 34 lat ten odsetek był znacząco wyższy i wyniósł 42,7 proc. Z kolei w pełną wiedzę system edukacji finansowej wyposażył zaledwie 3 proc. ankietowanych. Jednocześnie, spośród osób, które nie czują się pewnie z poziomem swojej wiedzy na temat produktów i usług finansowych, aż 56,6 proc. zadeklarowało, że to formalna edukacja im jej nie dała – brak pewności w zakresie znajomości zagadnień finansowych jest więc powiązany z brakiem rzetelnej i praktycznej edukacji na ten temat.

Zdaniem 68 proc. ankietowanych wysoki poziom edukacji finansowej zapobiega wykluczeniu finansowemu. Możemy zauważyć, że świadomość ta rośnie wraz z wiekiem – wśród przedstawicieli najmłodszej grupy wiekowej uważa tak niecałe 50 proc., a najstarszej już 83 proc. – mówi Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska. – Co ciekawe, częściej uważają tak osoby, które w ciągu ostatniego roku pożyczały pieniądze od instytucji finansowej – różnica w stosunku do osób, które pożyczały pieniądze od innych podmiotów wynosi 16,7 pp. – dodaje.

Gdzie leży odpowiedzialność za edukację finansową?

Aż 7 na 10 Polaków chce wprowadzenia obowiązkowej edukacji finansowej do szkół ponadpodstawowych, a 57 proc. dostrzega taką potrzebę już w szkołach podstawowych. Jednocześnie, 6 na 10 ankietowanych twierdzi, że firmy z branży finansowej również powinny prowadzić działania z zakresu edukacji finansowej, a 48 proc. widzi ich rolę we włączaniu finansowym.

– Z punktu widzenia Providenta bardzo istotna jest informacja, że prawie połowa Polaków zauważa rolę instytucji finansowych w inicjowaniu działań na rzecz edukacji oraz włączenia finansowego. Nasza firma od 25 lat spełnia te cele, realizując szereg działań na rzecz integracji finansowej grup wykluczonych oraz osób „niewidzialnych” z perspektywy rynku. Nie da się tego osiągnąć bez rzetelnej edukacji na temat finansów – podkreśla Karolina Łuczak.

O badaniu:

Badanie przeprowadzone przez Kantar Polska techniką CAWI na próbie 500 Polaków z osobami w wieku 18-75 lat. Wywiady przeprowadzono online między 10 a 24 maja 2023 roku na zlecenie International Personal Finance

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zadłużenie Polaków rośnie z wiekiem. Najwięcej do spłaty mają osoby 45–54 lata

Długi rosną wraz z wiekiem i są najwyższe...

Nie tylko Sołowow i Kulczyk. Polscy miliarderzy coraz silniejsi globalnie

W najnowszym zestawieniu najbogatszych ludzi na świecie, opublikowanym przez...

Podobne tematy

Wielkanoc 2025 droższa niż przed rokiem. Polacy zapłacą średnio 588 zł

W tym roku organizacja świąt wielkanocnych będzie nas kosztować...

43% Polaków pożycza od bliskich – banki wybiera tylko 18%

Gdy potrzebujemy pożyczyć pieniądze, w pierwszej kolejności planujemy zwrócić...

Polacy rezygnują z oszczędzania – tylko 57% odkłada pieniądze

Polacy coraz rzadziej odkładają pieniądze – w 2024 roku...

Plany finansowe Polaków na 2025: więcej oszczędności, mniej optymizmu

Jak wynika z Barometru Providenta, 47,5 proc. Polaków z...

Black Friday oczami Polaków: Czy listopadowe promocje naprawdę się opłacają?

Ostatni piątek listopada, znany jako Czarny Piątek, to czas...

Jak Polacy oszczędzają? Barometr Providenta o finansowych nawykach i wyzwaniach na 2024 rok

W jednym z cyklicznych Barometrów Providenta zapytano Polaków o...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version