Sektor logistyki w Polsce rośnie w siłę, napędzany przez dynamiczny rozwój e-commerce oraz korzystną lokalizację geograficzną kraju. W 2023 roku sektor transportu i magazynowania stanowił około 6% polskiego PKB, a zatrudnienie w tym obszarze wynosiło blisko 700 tys. osób. Choć perspektywy na przyszłość pozostają optymistyczne, firmy branży logistycznej muszą stawić czoła znaczącym wyzwaniom rekrutacyjnym, szczególnie w sezonach wzmożonego zapotrzebowania, takich jak ostatni kwartał roku.
Na skróty:
Sezonowe zmiany skali zatrudnienia
Czwarty kwartał, obejmujący Black Friday i sezon świąteczny, generuje znaczny wzrost zapotrzebowania na pracowników w branży logistycznej. W tym czasie popyt na pracowników tymczasowych rośnie nawet o 20-25%, co wymaga od firm wcześniejszego przygotowania i planowania zatrudnienia.
– Sektor logistyczny w Polsce rozwija się w szybkim tempie, napędzany nie tylko przez e-commerce, ale również dzięki poprawie infrastruktury i korzystnemu położeniu geograficznemu kraju. Musimy być gotowi na wzrosty zapotrzebowania na pracowników, zwłaszcza pod koniec roku – mówi Anna Wesołowska, dyrektor zarządzająca Gi Group Poland S.A.
Efektywne planowanie zatrudnienia jest zatem kluczowe dla długoterminowej konkurencyjności firm logistycznych. Proces ten powinien obejmować nie tylko analizę obecnych zasobów, ale także prognozowanie przyszłych potrzeb kadrowych oraz rozwój kompetencji pracowników, co staje się szczególnie istotne w okresach wzmożonego zapotrzebowania.
– Planowanie zatrudnienia ma strategiczne znaczenie dla efektywnego zarządzania, realizowania zakładanych celów biznesowych oraz konkurencyjności i pozycji na rynku. To klucz skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi, zapewnienia ciągłości i płynności w tym obszarze. Warto zwrócić na ten aspekt uwagę właśnie teraz, w momencie wzrostu sezonowego zatrudnienia w takich sektorach jak np. logistyka czy e-commerce. Planowanie z jednej strony zapewnia stabilność niezbędnych firmie kompetencji i zwiększa skuteczność zespołów, z drugiej – o czym warto pamiętać – sprawia, że rekrutacje są bardziej efektywne zarówno pod kątem kosztowym, jak i trafności wyborów. – przypomina Karolina Popiel, Headhunter w obszarze HR, Wyser Executive Search.
Braki kadrowe i rozwój kompetencji
Firmy z branży logistycznej od dłuższego czasu zmagają się z niedoborem pracowników, co wpływa na ich zdolność do utrzymania efektywności operacyjnej.
– Jednym z głównych wyzwań pozostaje pozyskanie pracowników, zarówno niewykwalifikowanych, jak i specjalistów. Niedobory kadrowe wynikają z kilku przyczyn, w tym niskiego bezrobocia, starzenia się społeczeństwa i zmniejszania się liczby aktywnych zawodowo, a także rosnących wymagań dotyczących umiejętności wynikających ze zmian technologicznych – wskazuje Anna Wesołowska, dyrektor zarządzająca Gi Group Poland.
Konkurencja o pracowników dodatkowo utrudnia rekrutację, szczególnie w regionach o wysokiej koncentracji magazynów i centrów logistycznych. Wraz ze wzrostem złożoności łańcuchów dostaw oraz rozwojem technologii magazynowych, firmy coraz częściej poszukują specjalistów z doświadczeniem w zarządzaniu nowoczesnymi narzędziami, takimi jak automatyzacja procesów magazynowych, sztuczna inteligencja i systemy IoT.
– Inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników jest niezbędne, aby mogli oni efektywnie działać w nowoczesnym środowisku logistycznym. Firmy muszą być gotowe na szybkie dostosowanie się do zmian – uważa Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment.
Na rynku pracy rośnie konkurencja o pozyskanie wykwalifikowanych pracowników. Globalne firmy oferują coraz bardziej atrakcyjne wynagrodzenia i rozbudowane pakiety benefitów, aby przyciągnąć i zatrzymać talenty. Coraz większą popularnością cieszą się elastyczne formy zatrudnienia oraz innowacyjne podejście do zarządzania personelem.
Jednym z najważniejszych trendów w obliczu niedoborów kadrowych jest rosnące zatrudnianie cudzoziemców. W niektórych magazynach aż 90% pracowników to obywatele Ukrainy. Jednak z powodu zmniejszającej się liczby pracowników z tego kraju, firmy zaczynają rekrutować osoby z bardziej odległych regionów, takich jak Kazachstan, Nepal czy nawet Ameryka Południowa.
Wyzwania rekrutacyjne i przyszłość sektora logistyki
Eksperci Gi Group w raporcie „Wynagrodzenia w produkcji i logistyce: stanowiska niższego i średniego szczebla” z 2024 roku zidentyfikowali kilka kluczowych wyzwań związanych z rekrutacją w sektorze logistycznym. Pierwszym z nich jest niedobór wykwalifikowanych kandydatów, szczególnie tych z doświadczeniem w nowoczesnych technologiach magazynowych (w sekcji transportu i gospodarki magazynowej odnotowano 11,7 tys. wakatów). Firmy borykają się z rywalizacją o kadry i konkurencyjnością wynagrodzeń. Wreszcie, występuje wysoka rotacja kadr, co wymaga dostosowania strategii HR, aby skutecznie zarządzać zmiennością zatrudnienia.
Z kolei z raportu wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach przygotowanego przez Grafton Recruitment wynika, że choć 42,5% pracowników działów logistycznych deklaruje satysfakcję z pracy, to aż 75% rozważa zmianę pracodawcy w perspektywie najbliższych miesięcy. Kluczowe motywy tych decyzji to niskie wynagrodzenie oraz brak perspektyw rozwoju zawodowego, pomimo rosnących oczekiwań co do warunków zatrudnienia. W szczególności wysokie zapotrzebowanie na stanowiska magazynowe odzwierciedla trend tworzenia lokalnych centrów dystrybucji, które mają uniezależnić się od globalnych sieci dostaw.
– Aby utrzymać przewagę konkurencyjną, firmy logistyczne muszą stawiać na innowacyjność i elastyczność, nie tylko w zakresie wynagrodzeń, ale także benefitów i sposobu zarządzania zespołami. Przyszłość sektora logistyki w Polsce wygląda obiecująco, jednak wymaga inwestycji zarówno w technologię, jak i rozwój kompetencji pracowników – podsumowuje Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment.