Z raportu „Future of Jobs 2025” Światowego Forum Ekonomicznego wynika, w ciągu najbliższych pięciu lat średnio 22 proc. miejsc pracy ulegnie przetasowaniu, co oznacza, że wielu z nas zmieni pracodawcę co najmniej raz. Wiele osób zmieni też branżę. 38 proc. managerów uważa, że największe znaczenie w procesie przebranżowienia ma nie znajomość sektora, ale predyspozycje i umiejętność adaptacji, wynika z ankiety przeprowadzonej przez Wyser Executive Search.
Jeszcze nie tak dawno temu zmiana branży wydawała się odważnym i ryzykownym krokiem zawodowym. Dziś, w obliczu dynamicznych transformacji gospodarczych i technologicznych, otwartość na takie decyzje staje się nową normą. 50% organizacji przewiduje, że obsadzi obecnych pracowników w nowych rolach, a 40% rozważa redukcję etatów, gdy umiejętności pracowników przestaną być adekwatne, czytamy w raporcie „Future of Jobs 2025”.
Z „Barometru rynku pracy” Gi Group Holding wynika, że nieco ponad 39 proc. pracujących w Polsce rozważa zmianę branży, odsetek ten jest zbliżony wśród managerów – 40 proc. Na ten ruch nie zdecydowałoby się blisko połowa (49,2 proc.) z nich, a 10,8 proc. nie miało zdania na ten temat. Odsetek otwartych na zmianę okazuje się wyższy w gronie osób obawiających się utraty pracy, bądź planujących ją zmienić – w przypadku managerów to aż 77 proc.
– Z własnego doświadczenia wiem, że transfer między sektorami i specjalizacjami wzbogaca, daje nowe spojrzenie, inną perspektywę, pozwala sprawdzić się w nowym otoczeniu. Istotny jest jeszcze jeden aspekt – zmieniające się uwarunkowania biznesowe sprawiają, że elastyczność w podejściu do ról zawodowych będzie w przyszłości jeszcze ważniejsza niż obecnie. Kluczowe na rynku pracy będą otwartość, chęć uczenia się i gotowość do wychodzenia ze swojej strefy komfortu – komentuje Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce.
Na skróty:
Predyspozycje, adaptacja i kompetencje zarządcze
Zdolność dostosowania się do zmieniających się warunków jest nieodzowna. W ankiecie przeprowadzonej przez Wyser Executive Search 38 proc. respondentów wskazało, że to właśnie umiejętność adaptacji i predyspozycje odgrywają najważniejszą rolę przy zmianie branży. Niemal równie istotne (35 proc.) są uniwersalne kompetencje zarządcze, takie jak myślenie strategiczne, zarządzanie zespołami czy umiejętność prowadzenia negocjacji. Sieć kontaktów zawodowych i znajomość specyfiki branży okazały się najmniej ważne (odpowiednio 14 proc. i 13 proc.)
– Kluczowe w transferze między sektorami są kompetencje, takie jak strategiczne podejście, umiejętność zarządzania zmianą oraz budowania efektywnych zespołów. Szukanie wspólnych mianowników między branżami i zrozumienie, jak przenieść swoje doświadczenie do nowego kontekstu, pozwala liderom na płynniejsze wejście w nowe środowisko – zauważa Piotr Ciemuchowski, Partner w Wyser Executive Search.
Największe wyzwania
Zmiana sektora niesie za sobą szereg wyzwań. Ankietowani jako największe z nich wskazali zdobycie zaufania zespołu w nowym środowisku (34%). Budowanie autorytetu i relacji z pracownikami wymaga czasu, odpowiedniego podejścia i umiejętnej komunikacji.
Kolejną przeszkodą jest dogłębna znajomość branży, wskazana przez 26% respondentów, co podkreśla konieczność odpowiedniego przygotowania i edukacji. Niewiele mniej osób (po 20%) wskazało na opracowanie strategii oraz budowanie sieci kontaktów, jako trudne aspekty procesu zmiany.
– Im bardziej skomplikowany produkt, tym trudniej o przebranżowienie. W branży nowoczesnych technologii, charakteryzującej się wysokim poziomem specjalizacji, to właśnie znajomość detali decyduje o sukcesie. W sektorach takich jak FMCG czy farmacja kluczem są uniwersalne kompetencje zarządcze – dodaje Piotr Ciemuchowski z Wyser Executive Search.
Skok na głęboką wodę?
Zmiana branży wymaga merytorycznego przygotowania. Istotny jest jednocześnie rozwój kompetencji miękkich, które pozwalają na budowanie relacji, efektywną komunikację oraz zarządzanie kryzysowe. Korzystanie ze wsparcia ekspertów umożliwia identyfikację najlepszych ścieżek kariery i minimalizację ryzyka związanego ze zmianą. Świadome podejście do niej zwiększa szanse na sukces i pozwala skutecznie funkcjonować w warunkach rynkowych.
– Zmiana nie może być procesem spontanicznym. Kluczowe jest opracowanie strategii oraz skorzystanie z profesjonalnego doradztwa, a także ocena ryzyka i podjęcie odpowiednich kroków – podsumowuje Piotr Ciemuchowski.