HANDELE-COMMERCESprzedaż detaliczna w Polsce: wzrost online i offline. Dane GUS z kwietnia...

Sprzedaż detaliczna w Polsce: wzrost online i offline. Dane GUS z kwietnia 2024 r.

Sprzedaż detaliczna w Polsce: wzrost online i offline. Dane GUS z kwietnia 2024 r.

Według najnowszych danych GUS sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 4,1% r/r w kwietniu 2024 r. W porównaniu z kwietniem 2023 r.odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 14,2%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się w kwietniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,1% do 8,8% (na koniec marca br. wynosił 8,0%).

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Movens Capital, Unity Group i Finiaty:

Dr Maciej Kraus, partner w Movens Capital, ekspert ds. strategii cenowych i pricingu

Handel z pewnością obawiał się powrotu 5 proc. VAT na żywność, co mogło przecież momentalnie przełamać stopniowo poprawiające się nastroje konsumentów. Ceny w wielu topowych sieciach zostały zgodnie z zapowiedziami zamrożone, stąd kupujący być może nie odczuli ich skokowego wzrostu. Myślę, że to jednak przed nami, bo po pierwsze sprzedawcy będą sukcesywnie aktualizować cenniki, a ponadto – w drugiej połowie roku inflację zapewne podbije częściowe odmrożenie cen energii. Niemniej, wiosenne przyspieszenie w handlu offline jak i online jest możliwe, choćby w związku z sezonowymi porządkami: wymianą garderoby, startem sezonu ogrodowego czy remontami. Co ciekawe w tym kontekście, według ostatniego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych, aż 61 proc. konsumentów robiąc zakupy łączy punkty stacjonarne z kanałami e-commerce. Ta omnichannelowość jest dziś w świecie handlowców na wagę złota, ale co ważne, niezwykle istotna jest przy tym przejrzysta i przemyślana strategia cenowa będąca spoiwem działań wielokanałowych. Odpowiednie zarządzanie cenami, uwzględniające szeroki kontekst biznesowy i oczekiwania konsumentów, może przynieść trwałą przewagę na rynku. Stale powtarzam, że w handlu detalicznym priorytetowe jest odpowiednie podejście do pricingu, które nie tylko wpływa na krótkoterminową konkurencyjność cen, ale również kształtuje długoterminową percepcję ceny i wartości oferowanej przez sieci.

Sebastian Błaszkiewicz – Head of Sales Excellence w Unity Group

Polska stolicą europejskiego e-commerce

Wg danych GUS kwiecień w e-commerce przyniósł ożywienie – sprzedaż interntowa wzrosła rok do roku o 14,2%, a udział tego kanału w całkowitej sprzedaży detalicznej zwiększył się do 8,8% (względem 8,1% w kwietniu 2023 r.) Również wskaźnik BaseLinker index wskazywał w tym miesiącu wzrost sprzedaży czołowych e-commerce’ów w Polsce o 17,2% rdr. Dotyczy to zarówno liczby zamówień (wzrost o 15% rdr), jak i średniej wartości zamówienia do 202,6 zł (wzrost o 1,9% rdr).

Na uwagę zasługuje zwiększenie sprzedaży cross-border aż o 24,6% rdr, stanowiącej obecnie już ponad 17% sprzedaży polskiego e-commerce. Polski e-commerce rośnie w siłę, zwłaszcza na tle regionu i Europy. O tym, że na mapie europejskiego e-handlu nasz kraj odgrywa coraz większa rolę, świadczą nie tylko wzrostowe dane sprzedażowe, ale fakt, że to właśnie w Polsce po raz pierwszy w historii odbywa się Europejski Szczyt e-Commerce.. Na dzisiejszym wydarzeniu spotykają się liderzy czternastu najważniejszych organizacji e-commerce z całej Europy oraz najważniejsi polscy decydenci związani z gospodarką cyfrową oraz przedstawiciele rządu.

Jednym z kluczowych tematów  dyskusji będzie obecność chińskich platform w Europie. Sprawa zyskuje wymiar strategiczny – już 17 organizacji konsumenckich w Europie zaskarżyło Temu. Kluczowe będzie zapewnienie równych ram prawnych i konkurencyjnych dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców oraz przygotowanie planu działania na kolejne miesiące. W działania te zaangażowana jest Izba Gospodarki Elektronicznej z projektem “Taki sam start”.

Polski e-handel stanie się więc w najbliższych dniach stolicą europejskiego e-handlu, co powinno nas bardzo cieszyć, bo świadczy to o dojrzałości i wysokim rozwoju tego obszaru gospodarki.

Anna Kozłowska, CEO, Finiata

Wraz ze spadkiem dynamiki wzrostu cen, zmianie ulega wartość portfeli i dochodów gospodarstw domowych. To powinno powoli i stopniowo przekładać się na ożywienie potencjału zakupowego Polaków zarówno w kanale offline, jak i online. Przypomnijmy przy tym, że przeciętne realne wynagrodzenie w naszym kraju w I kw. roku wzrosło o ok. 11 proc. r/r. Na tym tle słabiej wypada jednak aktywność inwestycyjna firm. Ponad 20 proc. przedsiębiorstw boi się pogorszenia kondycji swojego biznesu w związku ze wzrostem inflacji. W ogólnej liczbie niewypłacalności rośnie np. odsetek firm budowlanych. Z kolei z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w minionym roku aż 527 firm z branży TSL (transport, spedycja, logistyka) ogłosiło upadłość lub restrukturyzację. Po trzech miesiącach br. odnotowano 183 tego typu niewypłacalności. Według danych Krajowego Rejestru Długów zadłużenie sektora wynosi obecnie 1,3 mld zł. Zdecydowaną większość dłużników stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze. Należy pamiętać, że minimalizowanie ryzyk to pierwszy krok do udanych transakcji, dlatego warto weryfikować kontrahentów przed nawiązaniem współpracy. By natomiast utrzymać płynność finansową, firmy zwracają się coraz częściej w stronę finansowania zewnętrznego, co jest sygnałem otwarcia się przedsiębiorczych Polaków na alternatywne, pozabankowe źródła finansowania. Rośnie też świadomość w kwestii rozwiązań embedded lending i tego, jakie korzyści może przynieść udostępnienie opcji zewnętrznego kredytu kupieckiego swoim klientom biznesowym.

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

wybory

Trump vs Biden: jak wyniki wyborów mogą wpłynąć na różne sektory gospodarki USA

0
Temperatura wokół wyborów w USA rośnie, a dzięki wczesnemu zakończeniu walki o kandydaturę prezydencką w partiach, kampanie mogą rozpocząć się wcześniej niż zwykle. W swojej analizie ekspert Saxo przedstawia wstępne przewidywania dotyczące branż, które...
Exit mobile version