Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

W I kw. br. sklepy zrobiły o 1,5% rdr. więcej akcji rabatowych

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Analiza ponad 483 tys. promocji w blisko 3,5 tys. gazetek wykazała, że w I kwartale br. ogólnie sieci handlowe przeprowadziły o 1,5% więcej akcji promocyjnych niż rok wcześniej. Jednocześnie liczba tego typu publikacji spadła o 8,1% rdr. W 5 formatach rok do roku ubyło akcji rabatowych. Na największym minusie znalazły się sklepy typu DIY – 32,4% rdr. Ujemne wyniki rdr. zanotowały również sieci cash&carry, drogerie i apteki, sklepy RTV-AGD oraz hipermarkety. Z kolei 3 segmenty rdr. zaliczyły wzrosty, tj. sieci convenience – o 12,3%, supermarkety – o 6,3%, a także dyskonty – o 5,8%.

Według analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX, w I kwartale br. ogólnie sieci handlowe zrobiły o 1,5% więcej promocji w gazetkach niż w analogicznym okresie ub.r. – Ten wzrost mógł być efektem rywalizacji między sieciami handlowymi o zwiększenie sprzedaży. Retailerzy zrobili więcej promocji, by przyciągnąć uwagę konsumentów i osiągnąć lepsze wyniki finansowe. Dyskonty stanowią silną konkurencję dla pozostałych graczy, co zmusza ich do podejmowania agresywnych działań marketingowych, aby zachować lojalność klientów – komentuje Marcin Lenkiewicz, współautor raportu z Grupy BLIX.

Jak zauważa Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland, branża retail szybko reaguje na zmiany w zachowaniach konsumenckich. W ciągu ostatniego roku mogły one doprowadzić do większego popytu na promocje. – Intensyfikacja strategii marketingowych sieci handlowych w odpowiedzi na zmienną sytuację ekonomiczną, w tym na inflację, zachęcała konsumentów do poszukiwania korzystniejszych ofert. Sieci handlowe musiały na to zareagować – mówi ekspertka.

Choć promocji przybyło, ilość gazetek w tym samym okresie spadła rdr. o 8,1%. Zdaniem Marcina Lenkiewicza, sieci handlowe mogły zmniejszyć liczbę publikacji, ale jednocześnie – zwiększyć skuteczność promocji. Mogły to osiągnąć poprzez lepsze targetowanie klientów, bardziej atrakcyjne oferty lub wykorzystanie digitalowych kanałów dystrybucji.

– Możliwe, że sieci handlowe decydują się na konsolidację swoich ofert w mniejszej liczbie gazetek, które są bardziej skoncentrowane na promocjach. To może również odzwierciedlać trend przenoszenia niektórych promocji do środowiska online, co jest zgodne z cyfrową transformacją handlu. Co więcej, to również może oznaczać bardziej selektywne i ukierunkowane podejście do promocji. Zmiany w tych proporcjach w obecnym kwartale będą zależne od strategii marketingowych i zachowań konsumentów – uważa ekspertka z Hiper-Com Poland.

W ocenie Marcina Lenkiewicza, spadek liczby gazetek może być też wynikiem działań optymalizacyjnych, zmierzających do obniżenia kosztów druku i dystrybucji. Jednocześnie sieci handlowe mogą nadal inwestować w promocje, ale w bardziej efektywne kanały, np. w e-gazetki czy e-kupony. – Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy proporcje promocji do liczby gazetek będą identyczne w przyszłym okresie. Wiele zależy od strategii poszczególnych sieci handlowych oraz zmian na rynku. Może dojść do dalszej optymalizacji kosztów, zmian w zachowaniach konsumentów lub wprowadzenia nowych innowacyjnych rozwiązań marketingowych – dodaje ekspert z Grupy BLIX.

Patrząc na poszczególne wyniki, widać, że największy spadek liczby promocji rdr. zanotowały sklepy DIY, tj. o 32,4% rdr. – Mógł on wynikać z konkretnych trendów w branży, takich jak sezonowość projektów domowych i ogrodniczych, które są popularniejsze w innych okresach roku. Ponadto zmiany w zwyczajach zakupowych i strategiach promocyjnych mogą tłumaczyć zmniejszenie liczby promocji w tym formacie. Należy również rozważyć wpływ sytuacji makroekonomicznej na wydatki konsumenckie, które mogą mieć większe przełożenie na nabywanie dóbr trwałego użytku – wyjaśnia Julita Pryzmont.

Ujemne wyniki rdr. zaliczyły też sieci typu cash&carry, drogerie i apteki, sklepy RTV-AGD i hipermarkety – odpowiednio o 7,1%, 4,3%, 2,6% i 1,8%. – Poszczególne formaty zmieniały swoje strategie marketingowe, co skutkowało mniejszą liczbą wydawanych gazetek. Mogły skupić się na innych formach promocji lub kanałach komunikacji z klientami, co doprowadziło do ograniczenia wykorzystania gazetek. Klienci coraz częściej sięgają po alternatywne źródła informacji o promocjach, takie jak aplikacje mobilne, co zmniejsza znaczenie tradycyjnych gazetek – zauważa Marcin Lenkiewicz.

Podczas, gdy 5 formatów (spośród 8 obserwowanych) zmniejszyło liczbę promocji, 3 segmenty były na plusie. Wzrosty rdr. odnotowały sieci convenience – o 12,3%, supermarkety – o 6,3%, a także dyskonty – o 5,8%. – Głównie dotyczyło to sieci, które w ostatnim czasie były najaktywniejsze na rynku pod względem promocji. I to raczej nie powinno dziwić – twierdzą analitycy z UCE RESEARCH.

Zdaniem Julity Pryzmont, prognozowanie przyszłych trendów promocyjnych w kontekście aktualnej sytuacji w kraju wymaga uwzględnienia wielu zmiennych, w tym trendów gospodarczych, zachowań konsumentów i strategii konkurencji. Ostatni spadek inflacji teoretycznie ma szansę zmniejszyć presję na poszukiwanie oszczędności przez konsumentów, co z kolei może wpłynąć na obniżenie wolumenu promocji. Jednakże handlowcy mogą również kontynuować intensywne działania promocyjne, jak np. ostatnia tzw. wojna cenowa, aby utrzymać lojalność klientów i przyciągnąć nowych.

– Pomimo ostatniego spadku inflacji, nadal istnieje presja na zachowanie konkurencyjnych cen przez sklepy detaliczne. Mogą one wciąż stosować promocje jako sposób na utrzymanie swojej pozycji na rynku. Polacy mają tendencję do poszukiwania obniżek cen, co jest swego rodzaju narodowym sportem. Nie jest też wykluczone, że w tym roku sieci handlowe będą musiały szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe, co może wpłynąć na ich strategie promocyjne. To może prowadzić do fluktuacji w liczbie i rodzaju promocji – przewiduje Marcin Lenkiewicz.

Jak podsumowują eksperci z UCE RESEARCH, o tym, czy nadal będziemy w trendzie wzrostowym (nawet lekkim) w kwestii promocji, zapewne zdecydują ostatnio mocno walczące ze sobą dyskonty. To one wyznaczają tzw. czerwoną linię. Patrząc na to, co dzieje się na rynku, można prognozować, że mimo wszystko dyskonty lekko wyhamują swoją walkę. Nie da się przecież cały rok ostro ciąć cen. Stąd też promocji raczej nie będzie przybywać, ale jest też możliwe to, że wcale ich nie będzie ubywać. Tak naprawdę następne tygodnie pokażą, jaki kierunek obiorą ww. formaty, tj. czy jeszcze bardziej zaostrzą rywalizację między sobą, czy na jakiś czas trochę sobie odpuszczą.


Informacja o metodologii dot. raportu:

Eksperci z UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX w ramach projektu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” przeanalizowali blisko 3,5 tys. gazetek handlowych z promocjami o łącznej ilości blisko 74 tys. stron i powierzchni prawie 2,3 mln cm2, wydanych w I kw. 2023 i 2024 roku. W ww. publikacjach znalazło się łącznie ponad 483,2 tys. promocji. Pod uwagę wzięto 8 największych formatów na rynku retailowym, tj. wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DiY oraz sklepy RTV-AGD.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

W ten weekend sklepy czeka prawdziwy szturm. Polacy ruszą na świąteczne zakupy

Według sondażu, tradycyjnie najwięcej Polaków wybiera się na świąteczne...

Podobne tematy

Ceny w sklepach nadal rosną, ale coraz wolniej. Nowe dane

W lutym br. ceny w sklepach wzrosły średnio o...

Platformy e-commerce odbierają ruch galeriom handlowym

Jak wykazała analiza zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w...

Zakaz handlu w niedziele – więcej przeciwników niż zwolenników po raz pierwszy od lat

Obecnie 41,5% Polaków opowiada się za przywróceniem handlu we...

Masło wciąż drożeje: 29,2% wzrost cen w styczniu, a przed Wielkanocą możliwy próg 12 zł

Masło wciąż drożeje w sklepach. W styczniu br. kosztowało...

Mikrofirmy i małe przedsiębiorstwa coraz bardziej boją się rosnących kosztów

Według najnowszego raportu, mikrofirmy oraz małe przedsiębiorstwa obecnie najczęściej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version