czwartek, 17 kwietnia, 2025

Zakończenie programu „Mój elektryk”. Ekspert komentuje konsekwencje dla branży

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Przyjmowanie ostatnich wniosków o dopłaty do leasingu i wynajmu w ramach Programu Priorytetowego „Mój elektryk” zakończyło się wcześniej niż zapowiedział Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jeszcze 21 sierpnia. Co to oznacza dla branży leasingowej i jej klientów, komentuje ekspert.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) 21 sierpnia poinformował o czasowym wstrzymaniu naboru w ścieżce leasingowej programu „Mój elektryk” – od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Wnioski o dopłaty do leasingu i wynajmu w ramach Programu Priorytetowego „Mój elektryk” miały być rozpatrywane tylko do 30 sierpnia. Ostatecznie BOŚ (operator programu) zakończył przyjmowanie wniosków 23 sierpnia. Jak argumentował, wartość już złożonych wniosków wyczerpała pulę pieniędzy, które bank może obecnie przeznaczyć na dopłaty. Związek Polskiego Leasingu oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wystąpiły do NFOŚiGW i BOŚ z apelem o zagwarantowanie ciągłości operacyjnej programu „Mój elektryk” i zachowanie płynności finansowej programu, w tym w szczególności o zagwarantowanie rozpatrzenia wszystkich poprawnie złożonych do 31 sierpnia wniosków, zgodnie z wcześniejszą deklaracją. Działania te są niezbędne w celu umożliwienia firmom leasingowym wywiązanie się ze zobowiązań wobec klientów.

NFOŚiGW z programu „Mój elektryk” dofinansował ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu realizowanego od 2021 r. wynosi 960 mln zł, z czego budżet na dopłaty do leasingu i wynajmu elektryków to 660 mln zł, czyli prawie 70 proc. całego budżetu.

Co oznacza dla branży automotive zawieszenie przyjmowania wniosków w programie „Mój elektryk”?

Komentuje Michał Markiewicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu w PKO Leasing, ekspert ZPL

Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na najważniejszą, pod względem biznesowym, część komunikatu wystosowanego przez NFOŚiGW – wyczerpanie środków w programie „Mój elektryk” nie oznacza, że pojazdy zarejestrowane w 2 połowie 2024 roku. nie będą mogły być objęte dofinansowaniem. Intepretując tę informację, należy przyjąć, że wnioski o dotację nie będą składane na etapie zawierania umowy leasingowej, a najwcześniej na początku 2025 roku.

Oczywiście ma to swoje konsekwencje – może wpłynąć na potencjalne decyzje zakupowe klientów, którzy rozważają zakup samochodu elektrycznego. To przesunięcie w czasie decyzji zakupowej, będzie wyraźnie odczuwalne przez wszystkie strony zaangażowane w proces dystrybucji i finansowania pojazdów: producentów, dealerów, finansujących. Samochody, które pozostają obecnie na stockach dealerskich mogą sprzedawać się dużo trudniej, a z początkiem roku dotknie je problem „poprzedniego rocznika”. Dużym wyzwaniem dla branży jest niestabilność i niepewność otoczenia biznesowego w perspektywie długoterminowej, co przekłada się na ograniczone zaufanie do wartości RV samochodów elektrycznych. Jakiekolwiek ruchy ograniczające popyt z całą pewnością nie pomagają w stabilizowaniu sytuacji. Pozostaje liczyć na to, że decyzje podjęte dziś, nie będą istotnie rzutować na rozwój elektromobilności w Polsce. Wiele jednak zależy od tego jak szybko i w jakiej odsłonie zostanie wznowiony program „Mój elektryk”.

Jak wcześniej informował resort klimatu i środowiska, z polskiego Krajowego Planu Odbudowy (KPO) mają być sfinansowane nowe dopłaty do elektryków. Z zapowiedzi ministerstwa wynika, że nowe dopłaty mogą ruszyć jesienią 2024 roku. Zgodnie z KPO na program dopłat do elektryków ma trafić 374 mln euro, czyli prawie 1,6 mld zł.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Diesel odchodzi do lamusa. Jakie napędy wybierają dziś Europejczycy?

Zainteresowanie modelami z silnikami wysokoprężnymi na rynku samochodów...

Podobne tematy

Columbus zaczyna realizację Czystego Powietrza – już 13,5 tys. podpisanych umów

Grupa Columbus rusza z realizacją programu Czyste Powietrze, którego...

4 miliardy złotych na infrastrukturę dla eHDV. Ruszają dwa kluczowe programy NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił...

PHN pozyskał finansowanie na budowę farmy fotowoltaicznej w Czerwonaku

Polski Holding Nieruchomości z sukcesem uzyskał finansowanie na realizację...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Branża leasingowa w Polsce rośnie

Firmy leasingowe udzieliły finansowania na kwotę 110,5 mld...

Cavatina Holding umacnia pozycję na rynku – wzrost sprzedaży mieszkań i wynajmu biur

Ponad 1200 sprzedanych mieszkań i 45 tys. mkw. wynajętych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version