RAPORTY I ANALIZYWiemy, do czego Polacy najchętniej wrócą po zniesieniu obostrzeń

Wiemy, do czego Polacy najchętniej wrócą po zniesieniu obostrzeń

Wiemy, do czego Polacy najchętniej wrócą po zniesieniu obostrzeń

Polacy najbardziej chcieliby wrócić do przemieszczania się bez maseczek i do osobistych wizyt lekarskich. Spotkań z rodziną bez ograniczeń najbardziej brakuje osobom powyżej 65 roku życia. Z kolei osoby w wieku 25 – 34 lat najbardziej chciałyby wrócić do restauracji i pubów. Z badania, zrealizowanego na zlecenie Jakdojade, wynika także, że 30% Polaków zrezygnowało lub rzadziej korzysta z komunikacji miejskiej w trakcie pandemii, natomiast jak podaje firma – sprzedaż biletów w jej aplikacji wzrosła o 33,71% w porównaniu z 2019 rokiem. W badaniu sprawdzono, do czego chcą wrócić Polacy i jak pandemia zmieniła ich dotychczasowe nawyki. Raport przygotowała firma badawcza Norstat.Wiemy, do czego Polacy najchętniej wrócą po zniesieniu obostrzeń

W marcu 2020 roku ogłoszono w Polsce stan zagrożenia epidemicznego spowodowany wirusem COVID-19. Od tego czasu wielokrotnie wprowadzano i znoszono różne restrykcje, a w naszej codzienności na stałe zagościł reżim sanitarny. Powolne odmrażanie gospodarki to dobry pretekst do podsumowania kondycji i tęsknot Polaków. Badanie zlecone zostało przez Jakdojade – aplikację mobilną  i serwis internetowy służący do kompleksowego planowania podróży komunikacją miejską.

Jak wynika z raportu, przemieszczania się bez maseczek chce aż 81% kobiet i 70% mężczyzn. Również więcej kobiet (71%) chce powrotu do osobistych wizyt lekarskich oraz do nauki stacjonarnej w szkole i na uczelni (18%). Takich różnic badanie wskazuje więcej – mężczyźni chętniej wróciliby do udziału w meczach i wydarzeniach sportowych, kobiety zaś w festiwalach, koncertach i targach gastronomicznych. 20% procent Polaków tęskni do swobodnej celebracji wydarzeń religijnych, zaś 44% badanych chce swobodnego korzystania z galerii handlowych. Co ciekawe, tylko 7% ankietowanych chce powrotu do biura i pracy stacjonarnej.

W obszarze emocji najmniej Polakom brakuje gwaru w pracy, złapania za rękę na randce, a najbardziej poczucia bezpieczeństwa (49%) i odwiedzin u kogoś w domu (40%). Znaczenie mają także drobne gesty – do podawania ręki na przywitanie tęskni 41% respondentów, a do uśmiechania się do przechodniów aż 33%. Nie dziwi fakt, że osobom po 65 roku życia najbardziej ze wszystkich badanych brakuje przytulania bliskich. To właśnie ta grupa przez większość pandemii była najbardziej zagrożona i tym samym odizolowana od bliskich.

– Ponad rok życia w rygorze pandemicznych nakazów i zakazów sprawił, że zatęskniliśmy za swoim dawnym życiem – nieskrępowanymi kontaktami z najbliższymi, swobodą przemieszczania się w przestrzeni publicznej, dobrze znanym rytmem swojej codzienności – to najbardziej ogólny wniosek płynący z badań Jakdojade – komentuje Karolina Świdrak z portalu Medonet.pl. – Czas pandemicznych zakazów sprawił, że doceniliśmy czynności, które dotąd traktowaliśmy raczej jako konieczność, codzienny obowiązek. Dobrym przykładem jest tu stacjonarna nauka w szkołach i na uczelniach, osobiste wizyty w gabinetach lekarskich czy swobodne korzystanie z komunikacji miejskiej. Ilu z nas przed pandemią z sympatią myślało o czasie poświęconym na dojazdy do pracy? Ilu z nas lubiło przebywanie w środkach komunikacji miejskiej? Badanie dowodzi, że doceniliśmy także swobodę w tym obszarze, a w naszych głowach myśl „znów muszę tracić czas na dojazd” zastąpiło przekonanie „cieszę się, że mogę przemieszczać się bez ograniczeń” dodaje Świdrak.

Nowym sposobem spędzania czasu w dobie pandemii stało się spacerowanie. 1/4 ankietowanych deklaruje, że częściej niż przed pandemią chodzi pieszo lub spaceruje. Po zniesieniu ograniczeń Polacy chcą utrzymać ten trend: mieć większy kontakt z naturą, spędzać więcej czasu na powietrzu i prowadzić zdrowy tryb życia,  1/3 z nich deklaruje także chęć powrotu do siłowni.

Jak zmieniły się nawyki związane z transportem?

Jakdojade zauważa, że zmieniły się nawyki związane z transportem. Badanie pokazuje, że do swobodnego korzystania z transportu publicznego chce wrócić 29% ankietowanych. Mimo, że liczba użytkowników komunikacji miejskiej spadła w 2020 r. (22% Polaków korzysta z niej rzadziej, a 8% całkowicie zrezygnowało), za to mocno wzrósł rynek zakupów biletów mobilnych, co może wynikać  z faktu, że pasażerowie poszukują bezkontaktowych sposobów ich zakupu. Jak podaje Jakdojade – sprzedaż biletów w tej aplikacji  wzrosła o 33,71% w porównaniu z 2019 rokiem.

Bilety przez aplikację mobilną najczęściej kupują mieszkańcy Szczecina i Torunia (49% ankietowanych) oraz Poznania (45%) i Trójmiasta (43%). W automatach biletowych bilety najczęściej kupują mieszkańcy Wrocławia (73%), Łodzi (70%) i Lublina (68%).

Przygotowany na zlecenie Jakdojade raport odzwierciedla aktualną sytuację społeczną, w której wielu z utęsknieniem czeka na moment, kiedy będzie można wrócić do dawnego stylu życia, bez ograniczeń. Jakdojade chce towarzyszyć Polakom w powrotach do normalności i do ich ulubionych miejsc tak, jak robiliśmy to dotychczas – mówi Bartosz Burek CEO Jakdojade. – Najważniejsze jest dla nas zapewnienie wsparcia w bezpiecznych dojazdach do pracy, uczelni, wszędzie tam, gdzie Polacy podróżują. W trosce o naszych użytkowników parę tygodni po rozpoczęciu pandemii wprowadziliśmy w aplikacji funkcję pokazującą natężenie ruchu na przystankach, która w połączeniu z  możliwością zakupu biletów przez aplikację ułatwia zachowanie bezpiecznego dystansu społecznego między pasażerami – dodaje Bartosz Burek.

Dokąd po pandemii chcą wrócić mieszkańcy  w największych miastach w Polsce?

W badaniu zapytano również, do których miejsc najbardziej chcą wrócić mieszkańcy największych polskich miast. Najczęściej wskazywano starówki, rynki i okolice, czyli miejsca, które przed pandemią tętniły życiem. Pytanie zadano mieszkańcom Warszawy, Wrocławia, Katowic, Trójmiasta, Lublina, Łodzi, Krakowa, Poznania, Szczecina, Bydgoszczy i Torunia.

Raport na zlecenie Jakdojade przygotowała firma badawcza Norstat. Badanie ilościowe metodą CAWI, przeprowadzono na przełomie lutego i marca br. na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków (18+) oraz wśród mieszkańców wybranych miast, a jego wyniki wykorzystane są w kampanii promocyjnej: Jakdojade Partner Powrotów. Więcej na https://company.jakdojade.pl/partner-powrotow/

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...