EDUKACJAZwolnieni z Teorii: Nauka przez działanie i zdobywanie cennych kompetencji

Zwolnieni z Teorii: Nauka przez działanie i zdobywanie cennych kompetencji

Zwolnieni z Teorii: Nauka przez działanie i zdobywanie cennych kompetencji

Zwolnieni z Teorii to fundacja organizująca m.in. ogólnopolską olimpiadę dla szkół ponadpodstawowych, w ramach której uczniowie i uczennice sami realizują projekty społeczne. Zdobywają przy tym praktyczne umiejętności potrzebne na rynku pracy, uczą się zarządzania, pracy zespołowej, komunikacji i rozwiązywania problemów oraz zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomocne przy szukaniu pracy lub rekrutacji na studia. Dzięki działaniu w praktyce młodzi ludzie uczą się samodzielności i odpowiedzialności, współpracy z zespołem, zarządzania czasem, budżetem, projektem, a także rozwiązywania problemów i pokonywania trudności. Ponadto po zrealizowaniu projektu społecznego otrzymują międzynarodowe certyfikaty, które są pomocne podczas szukania pracy lub rekrutacji na studia.

– Kompetencje twarde są nadal ważne, dlatego że potrzebujemy rozumieć, co maszyny robią i co nam dają, jak one działają. Jednak w systemie edukacji nie skupiamy się na samym sednie twardych kompetencji, ale nadal mamy ogromną ilość uczenia się na pamięć – powiedziała serwisowi eNewsroom.pl Paula Bruszewska, prezeska fundacji Zwolnieni z Teorii. – I to jest niestety program nieefektywny, można powiedzieć przeterminowany. Dlatego, że my potrzebujemy, my chcemy rozumieć świat, chcemy posiąść na tyle wiedzy, żeby móc krytycznie oceniać to, co proponuje nam sztuczna inteligencja, co dociera do nas jako informacja. A samo uczenie się na pamięć jest naprawdę bez sensu. I gdyby zamiast tej części w szkole położyć nacisk na kompetencję miękkie – to wydaje mi się, że bylibyśmy znacznie lepiej przygotowani na kompetencje XXI wieku. Do tej pory, przy każdej rewolucji – gdy zmieniał się świat – to dla systemu edukacji oznaczało wydłużenie lat, które spędzamy w szkole. I tak przeszliśmy od zaledwie kilku miesięcy do sytuacji, w której jesteśmy teraz – gdy uczymy się prawie dwie dekady. Wydaje mi się, że obecny postęp sprawia, że nie potrzebujemy jeszcze dodatkowych lat w szkole, zanim ruszamy na rynek pracy – ale możemy zastąpić te treści nowoczesnymi technologiami – tłumaczy Paula Bruszewska.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...