Ignorowany pracownik, chcąc być zauważony, może poświęcać na pracę jeszcze więcej czasu i energii. Jeśli te wysiłki w dalszym ciągu nie dadzą rezultatu, może to doprowadzić do wypalenia zawodowego i chęci zmiany pracy.
Global Culture Report (O.C. Tanner) pokazuje bowiem, że to doceniani pracownicy są 9 razy bardziej skłonni identyfikować się z firmą i wierzyć, że dobrze zarządza ona zmianami i rozwojem. Przekłada to się na pozytywne odczucia, zwiększa ich zaangażowanie i obniża ryzyko odejścia z organizacji.
Zaangażowanie przez odpowiednie zarządzanie
Najlepsze firmy w raporcie Gallupa „State of Global WorkPlace: 2024 osiągały średnie wyniki na poziomie 70% zaangażowanych pracowników – ponad siedmiokrotnie więcej niż średnia w całych Stanach Zjednoczonych. „Zwyciężały” dobrze dobraną strategią zarządzania, stanowiącą połączenie elastyczności z odpowiedzialnością, a także zapewnieniem ludziom właściwego coachingu, który wspiera ich pracę, wyniki
i rozwój.
Dając pracownikom swobodę działania, budujemy drużynę gotową na sukces – każdy wie, jaką ma rolę i podejmuje decyzje na boisku. Ale prawdziwe zwycięstwa przychodzą, gdy każdy gracz czuje, że jego wysiłek jest doceniany. Bez wsparcia trenera, czyli swojego szefa, nawet najlepszy zespół nie wygrywa mistrzostw lub nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału – mówi Jolanta Hryniewicka, wiceprezes Tide Software.
– W naszej opinii poprzez elastyczność pracy należy rozumieć m.in. obdarzanie pracowników niezbędnym zaufaniem i związaną z tym autonomią w codziennych zadaniach i podejmowaniu decyzji. Szkolenia, długoterminowe programy mentoringowe czy wspólne wyjazdy są ważnym elementem wspierającym zespół, ale to swoboda działania i uznanie ułatwiają budowanie zaangażowanej drużyny – dodaje Jolanta Hryniewicka.
W Polsce aż 95% pytanych w badaniu Enpulse i Nais Zaangażowanie i Benefity 2024 wskazuje, że zaangażowanie w pracę jest ważne lub bardzo ważne. Z kolei raport Gallupa, realizowany globalnie, według innej metodologii wskazuje, że zaangażowanie pracowników w Polsce kształtuje się na niskim poziomie – 10%. W 2023 roku było ono tylko nieznacznie wyższe i wyniosło 13%.
Zaangażowanie budowane „od góry”
W budowaniu zaangażowania pracowników nie do przecenienia jest również rola zarządzających nimi managerów. Rozwój liderów bezpośrednio przekłada się na zwiększenie efektywności całych zespołów. Dlatego bardzo ważne, by nie byli to tzw. „accidental managers”, lecz osoby z niezbędnymi kompetencjami. A tylko 10% z nas ma naturalne predyspozycje do zarządzania ludźmi – inni potrzebują wsparcia, by wykształcić w sobie odpowiednie cechy.
– Managerowie oczekują pomocy w rozwoju kompetencji zarządczych a firmy osiągające ponadprzeciętne wyniki zawsze tę pomoc oferują. W Tide Software managerowie mogą podnosić kompetencje podczas specjalnych studiów podyplomowych, których program jest ściśle dopasowany do potrzeb – uwzględnia m.in. prace nad strategią firmy i jej plany biznesowe. Dbamy także o to, by podczas zajęć managerowie nabywali umiejętności w zakresie zarządzania ludźmi i tworzyli kulturę zaangażowania w pracę w swoich zespołach. To nieustanny proces, stale wymagający zmian, uważności, adaptacji do aktualnej sytuacji w zespole – dodaje Jolanta Hryniewicka, wiceprezes Tide Software.