Pandemia przyspieszyła szereg procesów (i planów) marek – od wizerunku i wizji działania po kwestie operacyjne, a nawet techniczne. W najnowszym raporcie specjalnym ZMIANA swoimi doświadczeniami dzielą się liderzy zmian, m.in. Allegro, Rossmann, ING Bank Śląski i Neonet. Różne punkty widzenia łączy tu nastawienie na praktyczny charakter rozwiązań. Dzięki temu case studies stanowią zachętę do odważnego działania, gdy już zmusza do tego sytuacja lub – lepiej – gdy da się ją jeszcze wyprzedzić. Marki, którym brakuje pozytywnego impulsu do działania lub które nie wiedzą, jak sprawnie reagować, znajdą odpowiedź w tej publikacji.
Raport specjalny ZMIANA współtworzą eksperci marek Allegro, Amica, Bricomarché, GLS, ING Bank Śląski, NEONET, Rossmann i TEB Akademia. Z inicjatywą wydania kolejnego raportu wyszła agencja Ancymony, która na swoim koncie ma już dwie publikacje specjalne: Marka w czasach pandemii oraz Wygrać z wirusem.
Na skróty:
Apetyt na innowacje
„Pandemia wymusiła na firmach handlowych wiele zmian, często rewolucyjnych. W naszych przypadku było trochę inaczej. Zrewidowaliśmy naszą strategię w nowej sytuacji. Okazało się, że kierunki rozwojowe, które wyznaczyliśmy wcześniej, są dziś… tak samo aktualne, tylko musimy działać szybciej. […] Konsekwentnie więc realizowaliśmy zdefiniowane wcześniej cele […]. Krok po kroku wdrażaliśmy i dalej wdrażamy kolejne udogodnienia dla naszych klientów i franczyzobiorców, dostosowując się do ich potrzeb. Takie zmiany można określić przyspieszoną ewolucją” – komentują Agnieszka Kurowska, Dyrektor Pionu Marketingu, oraz Magdalena Wiśniewska, Kierownik Działu Zarządzania Projektami w centrali sieci Bricomarché. Autorki zdradzają także, że pionierski system sieci bricomatów okazał się strzałem w dziesiątkę.
Szybkie reakcje i udogodnienia dla klientów to drugie imię marki Rossmann.
Wśród wielu nowych zmiennych
Pandemiczna niepewność i jej biznesowy pesymizm nie uśpiły czujności branży kreatywnej. Agencja Schulz brand friendly w dobie pandemii podjęła duże ryzyko i objawiła swoją nową tożsamość: w ramach spektakularnego rebrandingu zamieniła się w… Ancymony. Intensyfikowała działania w wielu obszarach: klienckim, strukturalnym i wizerunkowym. „Teraz »zmiana« to również nasze pierwsze imię. […] Być stale w ruchu, zaskakiwać, iść pod prąd to nasza codzienność. Przed nami mnóstwo wyzwań – proces transformowania się w »nową energię« […] nie ustaje. Sprawdzamy na bieżąco, czy jesteśmy zdolni do każdej następnej zmiany w naszym funkcjonowaniu. Wdrażamy je raczej małymi krokami, wyciągając szybko wnioski z małych sukcesów i skalując je na całą organizację. Testujemy nowe rozwiązania i nie odrzucamy tych najdziwniejszych, najmniej oczywistych, nawet dla samego treningu myślenia” – pisze Wojciech Kotala, CEO agencji Ancymony.
Nowy język reklamy
Paweł Rydz, Marketing Director w Grupie AMICA, wnikliwie przygląda się temu, jak komunikacja reklamowa marek przeobraziła się podczas pandemii.
Wszystkie ręce na pokład
Zwinne przesyłki
Branża kurierska błyskawicznie zareagowała na potrzeby klientów podczas pandemii. Małgorzata Markowska, Promotion & Communication Manager w GLS Poland, podkreśla, że „Pandemia spowodowała przyśpieszenie wielu procesów, ale trzeba pamiętać, że zmiany na rynku następowały w bardzo szybkim tempie już wcześniej. […] Rozwiązania cyfrowe nie są celem samym w sobie: umożliwiają optymalizację kluczowych procesów, ale stale mamy na uwadze, że są to narzędzia do zarządzania siecią operacyjną. [A ona] pozwala lepiej wykorzystywać możliwości technologii cyfrowych. […] Taki kompleksowy model działania pozwala nam szybko reagować nawet na całkowicie niespodziewane sytuacje i adekwatnie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby klientów”.
Emocje, nie tylko promocje
Mieszko Sibilski, PR Manager marki NEONET, pisze o zmianie podejścia do klientów – marka zrezygnowała z komunikowania kolejnych promocji na rzecz wykorzystania kanału social media do lepszego wsłuchania się w potrzeby konsumentów i podjęcia z nimi dialogu: „Zamiast eksponować hasła typu »aktualna promocja«, staraliśmy się zachęcić odbiorców do podzielenia się własnymi emocjami – jakich sprzętów używają, czy mieli z tego frajdę, czy się sprawdziły, czego oczekują w przyszłości”.
Nowa-stara rzeczywistość
Edukacja na słuchawkach
TEB Akademia, instytucja, dzięki której powstała Wyższa Szkoła Bankowości, bardzo szybko przeszła na zdalny tryb nauczania. „Kształcenie zdalne, do zeszłego roku jedno z rzadziej wybieranych rozwiązań w szkolnictwie wyższym, nagle okazało się pełnoprawnym systemem, który już na stałe zagości w ofertach uczelni” – pisze Barbara Małuszyńska, Zastępca Lidera Programu Strategicznego „Kształcenie Zdalne” w TEB Akademia, podkreślając także rolę współpracy międzyzespołowej.
Pełny trendbook można przeczytać tutaj https://bit.ly/raport-zmiana-Manager-Plus
Partnerzy merytoryczni: Allegro, Amica, Bricomarché, GLS, ING Bank Śląski, NEONET, Rossmann i TEB Akademia.