Gorące tematy

Gospodarka

Polska gospodarka odczuje skutki amerykańskich ceł pośrednio, ale boleśnie

Decyzja Prezydenta USA Donalda Trumpa, nakładająca 20% cła na...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Marketing

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Polityka

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Prawo

00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...

Marek Tatała o nowych propozycjach zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski

Komentarz Marka Tatały, prezesa Fundacji Wolności Gospodarczej, do siódmego...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Polska gospodarka odczuje skutki amerykańskich ceł pośrednio, ale boleśnie

Decyzja Prezydenta USA Donalda Trumpa, nakładająca 20% cła na...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Marketing

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Polityka

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Prawo

00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...

Marek Tatała o nowych propozycjach zespołu deregulacyjnego Rafała Brzoski

Komentarz Marka Tatały, prezesa Fundacji Wolności Gospodarczej, do siódmego...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 9 kwietnia, 2025

Sprzedaż internetowa w górę: Październik 2024 przynosi 2,5% wzrost rok do roku

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według najnowszych danych GUS w październiku 2024 r. w porównaniu z październikiem 2023 r. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 2,5%).

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem’ zwiększył się w październiku 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 9% do 9,1% (we wrześniu 2024 r. wynosił 8,9%).

Najnowsze dane komentują poniżej eksperci Univio, BaseLinker i Ambiscale.

Sebastian Błaszkiewicz – Head of Sales Excellence w Univio

Listopadowy Black Week zaczął się w… październiku.

Koniec listopada to najgorętszy okres w przedświąteczno – zakupowej końcówce roku. Konsumenci tradycyjnie już polują na najlepsze okazje i po udanych zakupach sukcesywnie wykreślają ze swoich list kolejne udane poszukiwane produkty. Kulminacyjnym momentem jest Black Week z najbardziej rozpoznawalnym dniem w tym czasie – Black Friday.

Jednak co roku okres zakupowej gorączki zaczyna się coraz wcześniej. To z jednej strony zasługa samych sprzedawców, chcących szybko wyjść na prowadzenie w wyścigu z konkurencją o atencję klientów, z drugiej natomiast – takie oczekiwania i potrzeby wyrażają też sami kupujący. Dane firmy LTK wskazują, że wśród konsumentów rośnie tendencja do rozpoczynania zakupów świątecznych z coraz większym wyprzedzeniem, na długo przed Czarnym Piątkiem – zgodnie z badaniem przeprowadzonym w USA, a więc rynkiem będącym wyznacznikiem trendów dla rynków UE, 58% konsumentów planowała rozpoczęcie zakupów jeszcze przed końcem października. Najnowsze dane GUS, zwłaszcza w obszarze e-commerce, to w pewnym stopniu potwierdzają. W  październiku br. na wzrost sprzedaży przez internet mogła także wpłynąć tegoroczna powódź – w szczególności na kategorię „meble, rtv, agd”.

Nasz rynek dynamicznie się rozwija i okazuje się także bardzo atrakcyjny dla światowych gigantów. Alibaba w październiku umożliwił polskim firmom sprzedaż przez swoją platformę. To kolejny marketplace, który może stanowić kanał sprzedaży w omnichannelowym ekosystemie dla polskich sprzedawców. Ale i kolejne wyzwanie – bo świat omnichannelowy robi się z roku na rok coraz bardziej rozbudowany, skomplikowany. Coraz poważniejszym wyzwaniem staje się skuteczne i efektywne zarządzanie ceną (pricing management).

Według badania opublikowanego w raporcie „Polacy w internecie — rozrywka, praca, codzienność” zrealizowanego przez Nexerę we współpracy z K+Research, mając wybór między online a offline aż ponad 40% Polaków wybiera zakupy w internecie, kierując się głównie wygodą (32% badanych wskazuje ten powód).

Modele ROPO (Research Online, Purchase Offline) i odwrotne ROPO mają bardzo zbliżoną popularność (odpowiednio 24% i 20%). To oznacza, że dla blisko połowy konsumentów migracja pomiędzy kanałami jest czymś naturalnym i pożądanym.

Emil Walczak, head of enterprise & implementation w BaseLinker

Końcówka roku to tradycyjnie już gorący okres dla sprzedaży w sieci. Ostatnie miesiące przyzwyczaiły nas do wzrostów, włącznie z październikiem, kiedy to polscy sprzedawcy mogli pochwalić się znaczącym skokiem sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. Już niedługo dowiemy się, czy te wyniki trafnie zapowiedziały szczyt sezonu, włącznie z okresem tzw. Black Weeku. Warto zwrócić uwagę na to, że okres ten z roku na rok trwa coraz dłużej – niektóre firmy zaczynają promocje już z początkiem listopada, chcąc w ten sposób przyciągnąć uwagę konsumentów. Z drugiej strony, sprzedawcy mają większy dostęp do narzędzi pozwalających na sprzedaż za granicą, tym samym radykalnie zwiększając liczbę potencjalnych kupujących. Spora w tym zasługa platform marketplace takich jak Allegro, Amazon, eBay, ale też AliExpress czy Kaufland, które coraz mocniej zaznaczają swoje miejsce na rynku, pozwalając łatwo i szybko dotrzeć z ofertą do międzynarodowego konsumenta.

Grzegorz Rogoziński, CGO & Co-founder w Ambiscale

Zachowana w październiku stabilność głównego wskaźnika Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK (-1,7 pkt) okazała się dobrym sygnałem dla przedsiębiorców. Jednak obecny wzrost sprzedaży w e-commerce wynika nie tylko z sezonowych trendów – przyczyniły się do tego również zmiany gospodarcze i dynamiczny postęp technologiczny. Rozwój technologii, takich jak sztuczna inteligencja, personalizacja ofert czy automatyzacja procesów logistycznych, zdecydowanie wpływa na poprawę doświadczenia zakupowego, zachęcając konsumentów do częstszych transakcji online.

Wszystko wskazuje na to, że listopad przyniesie dalsze wzrosty, napędzane wyprzedażami Black Friday i Cyber Monday, które nie trwają już tylko jeden dzień, a cały miesiąc (black month). Retailerzy mogą też z większym optymizmem patrzeć na perspektywy sprzedaży w nadchodzącym okresie przedświątecznym. Ostatnie dwa miesiące bieżącego roku mogą pobić kolejne rekordy, szczególnie w sektorach takich jak elektronika, zabawki i odzież.

Te wzrosty jedynie potwierdzają, że e-commerce rośnie w siłę.  Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” przygotowanego przez Gemius, 100% internautów przyznało, że przynajmniej raz dokonało zakupu w Internecie, a 87% robi to regularnie. Dlatego firmy, które chcą wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, muszą inwestować w nowoczesne technologie, optymalizację procesów i innowacje, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów. Nie należy zapominać o ciągłym rozwoju serwisów e-commerce, analizie danych, cyberbezpieczeństwie, oraz zapewnieniu dostępności stron internetowych zgodnie z WCAG dla wszystkich użytkowników, co poszerza grono potencjalnych klientów.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Social commerce i AI: duet, który rządzi zakupami pokolenia Z

Pokolenie Z rewolucjonizuje handel, przenosząc swoje zakupy do mediów...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Podobne tematy

Od Amazon do Visa – jak zmienia się krajobraz sponsorów Formuły 1

Wczoraj Nvidia zaprezentowała wyniki za 4. kwartał. Firma zanotowała...

Europa musi przygotować się na rosnącą falę cyberataków. Polska na czele stawki

Europa staje w obliczu rosnącego zagrożenia cybernetycznego. W 2024...

Microsoft bezapelacyjnym liderem… marek, pod które podszywają się cyberprzestępcy

Marki technologiczne cały czas są najczęściej wykorzystywanymi przez cyberprzestępców...

Wzrost sprzedaży online w grudniu 2024: Eksperci komentują dane GUS

Według najnowszych (opublikowanych dziś o g. 10) danych GUS w...

NVIDIA na szczycie. Polscy inwestorzy idą pod prąd globalnym trendom

Amerykański gigant z branży technologicznej NVIDIA zamknął rok...

ORLEN Paczka z rekordowym wzrostem

Rekordowy, ponad 80-proc. wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek zanotowała w...

Szara strefa pod lupą fiskusa: nowe przepisy uderzają w internetowych sprzedawców

Koniec „szarej strefy” w sprzedaży towarów i usług w...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version