poniedziałek, 14 kwietnia, 2025

Koronawirus – transport i kierowcy zawodowi w czasie pandemii

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Granice zewnętrzne Unii Europejskiej zamknięto dla osób, które nie są obywatelami Wspólnoty. Wyjątkami są między innymi kierowcy zawodowi w międzynarodowym transporcie drogowym, którzy nadal mogą wyjeżdżać na zewnątrz – poza UE oraz strefę Schengen. Kierujących ciężarówkami stawia się w jednym szeregu z lekarzami czy naukowcami, którzy również mogą przemieszczać się swobodnie. Jak w dobie pandemii koronawirusa postrzegamy truckerów?

Koronawirus a transport

– Całodobowo świadczymy wsparcie informacyjne dla kierowców oraz właścicieli firm transportowych. Obserwujemy zwiększoną liczbę pytań na nasz telefon interwencyjny. Obecnie najwięcej wątpliwości dotyczy pandemii koronawirusa, dlatego notujemy połączenia w tematach związanych z zatorami, dynamicznie zmieniającymi się komunikatami różnych krajów UE odnośnie zamykania granic czy kontroli granicznych. Dzięki sztabowi ekspertów dostarczamy truckerom rzetelne i aktualne informacje na bieżąco – mówi Kamil Wolański, OCRK z Grupy INELO. – Kierowcy jeżdżą mniej i stoją
w kilkudziesięciokilometrowych korkach między innymi na przejściach z Niemcami, Austrią czy Czechami. Pracują w niełatwych warunkach, a w sytuacji zagrożenia koronawirusem – paraliżu komunikacyjnego oraz chaosu informacyjnego – ta grupa zawodowa jest teraz doceniana bardziej niż zwykle.

Bez ich pracy półki sklepowe nie byłyby zapełnione. Szczególnie istotny jest obecnie przewóz lekarstw oraz środków ochronnych i komponentów medycznych, a także żywności czy paliwa. Jednak głosy ekspertów są zgodne. Transport jest filarem stabilności działania europejskiej gospodarki, ponieważ 80 proc. transportowanych towarów na świecie odbywa się drogą lądową.

– Okazuje się, że w dobie kryzysu przewóz towarów jest niezastąpionym elementem polityki gospodarczej, którego nie można tymczasowo wykluczyć z funkcjonowania jak inne gałęzie przemysłu. Co więcej polscy przewoźnicy są fundamentem europejskiego rynku przewozowego, co zauważają rządzący w Polsce, ale także inne państwa członkowskie – podkreśla Wolański z OCRK, ekspert INELO

Transport – Kierowcy boją się koronawirusa

Droga przy przełęczy Brenner w północnych Włoszech, 80 kilometrów korka – aby rozładować ten gigantyczny zator policja zamknęła na jakiś czas autostradę A22. 34-kilometrowy sznur samochodów czekających w Świecku, czyli przejściu łączącym Polskę z Niemcami. Straż Graniczna szacowała czas przekroczenia granicy na około 15 godzin. Nie lepiej jest w Jędrzychowicach, gdzie na wjazd na terytorium Niemiec można było oczekiwać aż 18 godzin. To tylko szacunki. W rzeczywistości czas spędzony w korkach znaczenie się wydłuża, a kierowcy zawodowi są zdezorientowani.

– Na forach transportowych wątek dotyczący koronawirusa komentowany jest w setkach postów. Większość pozostaje w temacie przekroczenia czasu pracy, ale pojawiają się też liczne pytania odnośnie odmowy kierowców wyruszenia w trasę w rejony, gdzie zagrożenie zakażenia się koronawirusem jest szczególnie wysokie. Na przykład nadal spada liczba zleceń realizowanych do Włoch, a stawki liczone za kilometr do Italii wzrosły w ostatnim czasie nawet trzykrotnie informuje Kamil WolańskiZ kolei frachty w innych kierunkach są mniej opłacalne niż przed pandemią koronawirusa, bo przewoźnicy na giełdach transportowych konkurują ceną. Ponadto przewoźnicy szukają nowych dróg pozyskiwania zleceń, jeśli branża, którą obsługują zwalnia lub całkowicie zatrzymuje produkcję. Jesteśmy świadkami wielu nadzwyczajnych utrudnień w łańcuchu dostaw w Europie. Pracownicy sektora TSL dbają zaś o to, by mimo bardzo trudnych warunków pracy, ciągłość przewozów była zachowana, a towary dostarczone do szpitali, sklepów, aptek, ale również fabryk. Przemysł, mimo osłabienia oraz zahamowania produkcji i zapotrzebowania na komponenty w wielu dziedzinach gospodarki, może być ograniczony, ale nie może się zatrzymać – dodaje ekspert Grupy INELO

Środki ostrożności dla kierowców w czasie pandemii

Wiemy, że kierowcy zawodowi są zwolnieni z odbywania 14-dniowej kwarantanny po przekroczeniu granicy Polski. Ponadto Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nie wskazuje na konieczność stosowania dodatkowych ograniczeń wobec przewozu towarów z rejonów objętych szczególnymi zaleceniami epidemiologicznymi. Co do zasady transport drogowy rzeczy nie jest zatem objęty zakazem przekraczania granic. Kierowcy, świadomi zagrożenia, podróżują po całej Europie.

– Pracodawcy, oceniając ryzyko delegacji, mogą zapewnić pracownikowi przebywającemu w trasie środki ochronne takie jak maseczki czy rękawice oraz preparaty dezynfekujące – czyli wszystko to, co ma za zadanie ograniczyć możliwość zarażenia patogenem – mówi Mirosław Tirak, ekspert GBox. – Uwaga – obowiązkiem przedsiębiorcy jest również podjęcie takich działań, by jak najbardziej minimalizować ekspozycję kierowcy na zagrożenia. W tym wypadku może to być choćby takie zaplanowanie oraz poprowadzenie trasy, by kierujący ciężarówką przebywał w rejonie zakażonym jak najkrócej. Dodatkowo w obecnej sytuacji zamykania granic i niebotycznych zatorów na przejściach granicznych
z Niemcami, Austrią i Czechami, ale także między Francją a Hiszpanią czy Austrią a Włochami, niezwykle pomocne okazują się systemy telematyczne. Dzięki monitorowaniu sytuacji na mapie w czasie rzeczywistym spedytor i przewoźnik mogą reagować na bieżąco na wszelkie niekorzystne zmiany na drogach międzynarodowych – na przykład obrać inny kierunek przejazdu czy wydłużyć trasę, by ominąć kłopotliwy odcinek. Telematyka może w takich przypadkach znacząco usprawnić pracę kierowcy, a pracodawcy pomóc w odpowiedniej logistyce zlecenia –
dodaje ekspert.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polska hubem e-commerce? Nowe cła USA i koniec T86 zmieniają reguły gry

Kilkudziesięcioprocentowe cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa na towary...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Globalna wojna celna uderza w logistykę i polski eksport. Ekspert ostrzega przed falą zakłóceń

Wraz z powrotem Donalda Trumpa na urząd prezydenta USA...

Podobne tematy

Transport w cieniu kryzysu: Eksperci oceniają sytuację i prognozy na 2025 rok

Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć...

Przewoźniku, zapłacisz więcej. ZUS ogłosił kwotę przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w 2025 roku

Zgodnie z najnowszym, oficjalnym ogłoszeniem opublikowanym w Monitorze Polskim,...

Ponad 20% kilometrów w europejskim transporcie drogowym to puste przebiegi

Zgodnie z danymi Eurostatu jedną piątą wszystkich przewozów w...

Od teraz technologia DSRC obowiązkowa dla służb kontrolnych – co na to inspekcje?

Od kilku dni organy kontrolne we wszystkich krajach członkowskich...

Transport wczoraj i dziś – jak technologie zmieniły procesy w firmach przez ostatnie 10 lat?

Można powiedzieć, że transport przeszedł cichą rewolucję technologiczną, która...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version