Gorące tematy

Gospodarka

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

00:02:02

Władysław Frasyniuk: Cynizm nie obroni Polski, wartości – tak

Żyjemy w czasach niebywałego kryzysu i nieprzewidywalności. Wiele osób...

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Prawo

Przedsiębiorcy odzyskują miliardy. Fiskus przegrywa spory o nierzetelne faktury VAT

Tylko w latach 2020-2023 organy odwoławcze i sądy administracyjne...

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

00:02:02

Władysław Frasyniuk: Cynizm nie obroni Polski, wartości – tak

Żyjemy w czasach niebywałego kryzysu i nieprzewidywalności. Wiele osób...

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Prawo

Przedsiębiorcy odzyskują miliardy. Fiskus przegrywa spory o nierzetelne faktury VAT

Tylko w latach 2020-2023 organy odwoławcze i sądy administracyjne...

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...
Autor/źródło
Autor/źródło
wtorek, 29 kwietnia, 2025

Koszyki zakupowe znów się zapełniają. Słabnie trend zaciskania pasa

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Po kilku latach ograniczania zakupów, także spożywczych i kosmetycznych, Polacy znów kupują nieco więcej. Wzrosty nie dotyczą jednak wszystkich kategorii. Częściej sięgamy m.in. po wodę, wędliny paczkowane czy papier toaletowy. Wciąż jednak nie rośnie wolumen sprzedaży piwa, wódki, chipsów, ale także szamponów i detergentów. Takie dane płyną z najnowszego raportu Shopper Trends opublikowanego przez firmę badawczą NIQ.

Wybuch pandemii, a następnie gwałtowny wzrost inflacji mocno przełożyły się na nasilenie strategii oszczędnościowych wśród polskich konsumentów. Jej głównym i najczęstszym przejawem stało się ograniczanie liczby kupowanych produktów. W czasach sprzed kryzysu ta strategia oszczędnościowa stosowana była przez co czwartego Polaka. 2 lata temu, aby radzić sobie z rosnącymi cenami, już co trzeci z nas planował kupować mniej, a w zeszłym roku „oszczędnych” jeszcze przybyło.

Początek 2024 roku wskazuje, że wraz z wyhamowaniem inflacji i ustabilizowaniem sytuacji gospodarczej, polscy konsumenci znów zaczęli patrzeć w przyszłość z nieco większym optymizmem. Analogicznie przejawia się to m.in. w większych zakupach. Dla przykładu w lutym br. wartość sprzedaży FMCG w Polsce wzrosła o 5 proc. rdr., przy czym o 2,8 proc. rdr. zwiększył się wolumen. Dla porównania rok wcześniej, w lutym 2023 r. rynek wzrósł o 17,1 proc., przy czym wolumen był słabszy rdr. o 0,5 proc., zaś 17,6 proc. wzrost wiązał się z wyższą ceną.

– W ostatnich miesiącach rynek FMCG rośnie wolniej, ale paradoksalnie jest to zasługa coraz zdrowszej kondycji gospodarki. Wpływ wyższych cen na wartość branży systematycznie maleje, a znów wzrasta znaczenie wolumenu zakupów. To ważny sygnał dla producentów i detalistów, którzy po kilka latach zawirowań i sprzedażowej niepewności znów muszą przestawić swoje strategie wobec konsumentów – podkreśla Karolina Flaht-Soroka, Consumer and Shopper Insights Team Manager w NIQ i dodaje, że choć sytuacja nieco się poprawia, a my znów zaczynamy kupować więcej, konsumenci wciąż pozostają ostrożni w swoich wyborach. – Rynek jest daleki od hurraoptymizmu. To wciąż nie jest etap, w którym napełniamy koszyki bez opamiętania. W kolejnych miesiącach spodziewamy się raczej sukcesywnego, lekkiego wzrostu wolumenu zakupów, a nie gwałtownych zmian – zaznacza ekspertka NIQ.

W badaniu Shopper Trends NIQ wskazuje także w których kategoriach produktowych w ostatnich 12 (MAT luty 2024) i 6 miesiącach (wrzesień 2023 – luty 2024) dokonały się największe zmiany w wartości sprzedaży. – Trendy pomiędzy poszczególnymi kategoriami nie są jednolite. Zauważamy spadek wolumenu dla takich kategorii jak piwo, wódka czy chipsy i popcorn oraz wzrosty dla wędlin paczkowanych, wody czy białego sera. Kilka kategorii pozostaje stabilnych. To między innymi kawa, mleko i żółte tłuszcze – wylicza Karolina Flaht-Soroka. Wśród topowych kategorii chemicznych w ujęciu wolumenowym NIQ zaobserwowało wzrosty m.in. dla środków do pielęgnacji twarzy, żelów pod prysznic czy papieru toaletowego. Spadki notowały natomiast: detergenty, szampony, pieluchy i pasty do zębów.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

ZPPHiU: Brak transparentności kosztów wspólnych w centrach handlowych uderza w najemców

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) wskazuje, że...

Podobne tematy

Żabka wchodzi w retail media. Uruchamia Żabka Ads

Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie pozwalające...

2024 na plusie, ale 2025 stawia wyzwania dla branży badawczej

Dwa ostatnie lata były stabilne w branży badawczej. Przychody...

57% firm logistycznych oczekuje przyśpieszenia procesów dzięki AI

Rozwój sztucznej inteligencji może być szansą dla wielu firm....

Najważniejsze wyzwania dla cyberbezpieczeństwa w 2025 roku

Dynamiczny rozwój technologiczny jest niczym broń obosieczna. Oprócz postępów...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version