poniedziałek, 27 stycznia, 2025

Sektor logistyczny w 2025: Wyzwania i szanse według Yanna Belgy’ego z ID Logistics

Rok 2025 zapowiada się dla branży logistycznej jako okres wyzwań, ale i szans. Umiarkowany optymizm wśród polskich przedsiębiorców potwierdzają grudniowe dane z Miesięcznego Indeksu Koniunktury Polskiego Instytutu Ekonomicznego, które wskazują na przewagę nastrojów pozytywnych. Choć sektor zmaga się z rosnącymi kosztami i niedoborem pracowników, rozwój centrów fulfillment oraz transgranicznej logistyki e-commerce stwarza nowe możliwości. Kluczowe będzie utrzymanie równowagi między efektywnością a elastycznością oraz inwestowanie w innowacyjne technologie.

W branży logistycznej w 2025 roku możemy spodziewać się umiarkowanego wzrostu aktywności, choć branża nadal zmagać się będzie z wyzwaniami z poprzedniego roku, takimi jak presja cenowa i rosnące koszty operacyjne. By sprostać oczekiwaniom klientów i jednocześnie zachować rentowność w trudnym otoczeniu rynkowym firmy logistyczne będą musiały szukać nowych sposobów na zwiększenie efektywności. Kluczowe znaczenie będzie miało wykorzystanie innowacji, optymalizacja zasobów oraz podejście skoncentrowane na klientach.

W 2025 roku spodziewamy się kontynuacji wyzwań, z jakimi nasz sektor mierzył się w ubiegłym roku. Oczekujemy jednak umiarkowanego wzrostu, mimo utrzymującej się silnej presji na ceny i marże, w wyniku rosnących kosztów operacyjnych związanych z inflacją i wynagrodzeniami. Kluczowa będzie elastyczność wdrażanych rozwiązań, która pozwoli zachować efektywność w zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Plany ID Logistics na 2025 rok koncentrują się na utrzymaniu ścisłej współpracy z klientami oraz oferowaniu im elastycznych i innowacyjnych rozwiązań. Dzięki temu zamierzamy utrzymać tempo wzrostu z 2024 roku, które zawdzięczamy m.in. integracji ze Spedimexem oraz nowym projektom podsumowuje Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics Polska.

Wyzwania dla sektora logistycznego w 2025 roku

Branża logistyczna w 2025 roku stoi przed wyzwaniami, które mogą znacząco wpłynąć na jej rozwój. Według listopadowych danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, przedsiębiorcy z sektora TSL jako kluczowe bariery wskazują rosnące koszty pracownicze (71%), niepewność gospodarcza (59%), wysokie ceny energii (52%) i niedobór pracowników (48%). Dodatkowym problemem jest możliwy powrót części ukraińskich pracowników, co wymusza inwestycje w automatyzację i technologie zwiększające efektywność. W tle pozostają także wyzwania z 2024 roku, takie jak opóźnienia w płatnościach i spowolnienie gospodarcze w Niemczech – kluczowym partnerze handlowym Polski.

Polska posiada ogromny potencjał, by stać się kluczowym hubem logistycznym w Europie, dzięki swojej strategicznej lokalizacji oraz konkurencyjnym kosztom. Rozwój centrów fulfillment, zwłaszcza w zachodnich i południowych częściach kraju, umożliwi obsługę dostaw na poziomie całej Europy. Takie inwestycje mogą przyciągnąć globalnych liderów rynku i przyspieszyć rozwój transgranicznej logistyki e-commerce, stając się głównym motorem napędowym przyszłego rozwoju branżytłumaczy Yann Belgy.

Nowoczesne technologie w logistyce

Nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania staną się kluczowymi czynnikami, które będą napędzać rozwój branży logistycznej w Polsce. Według raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” wzrost znaczenia innowacyjności w swojej branży dostrzega aż 53% przedstawicieli firm FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Kluczową barierą są dla nich jednak koszty takich wdrożeń (takiego zdania jest 58% pytanych). W obliczu rosnącej konkurencji oraz zmieniających się warunków rynkowych, sektora TSL nie stać jednak na stagnację – inwestycje w automatyzację i technologie, które poprawią efektywność operacyjną, będą niezbędne do utrzymania konkurencyjności.

Zamiast tradycyjnych, ciężkich systemów, coraz większą rolę będą odgrywać elastyczne technologie, które łatwiej dostosowują się do dynamicznych wymagań rynku. W szczególności, roboty AMR (Automated Mobile Robots) i AGV (Automated Guided Vehicles) będą kluczowymi narzędziami w automatyzacji magazynów, oferując mobilność i zdolność do pracy w różnych środowiskach. Dodatkowo, integracja sztucznej inteligencji (AI) z procesami logistycznymi stanie się fundamentem poprawy efektywności. AI wspomoże prognozowanie popytu, optymalizację tras dostaw oraz zarządzanie operacjami w czasie rzeczywistym, co pozwoli na lepszą adaptację do zmieniających się warunków rynkowych i zapewni oszczędności w długoterminowej perspektywie.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Kurs dolara blisko 4 zł. Trump rozbudza chęć do ryzyka na rynkach

Kurs EUR/USD łamie kolejne opory i próbuje budować coś...

Diagnostyka S.A. z prospektem zatwierdzonym przez KNF

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła Prospekt Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”,...

Wynajem urządzeń wielofunkcyjnych – rozwiązanie szyte na miarę Twoich potrzeb

Rozwój firm i postęp technologiczny przyczynił się do wzrostu...

Prognozy inwestycyjne Generali Investments TFI na 2025 rok

Według prognoz Generali Investments TFI, globalny wzrost gospodarczy w...

Podobne tematy

Projekt ustawy anty-SLAPP już gotowy. Koniec bezpodstawnej krytyki?

Unia Europejska nałożyła na kraje członkowskie obowiązek implementacji przepisów...

Open For Business: Dyskryminacja osób LGBTQ+ kosztuje Polskę miliardy

Choć sytuacja osób LGBTQ+ powoli się w Polsce poprawia,...

Północna Izba Gospodarcza: Inwestycje w polskie porty to konieczność, nie wybór

Polskie inwestycje portowe budzą niepokój w Niemczech. „Mamy ambicje...

Rafał Spirydon Prezesem Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Rafał Spirydon – prezes Hankook Tire Polska – objął...

Tylko 11% studentów w Polsce może liczyć na miejsce w akademiku

Polska jest jednym z sześciu największych europejskich ośrodków szkolnictwa...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version