niedziela, 13 kwietnia, 2025

Obowiązkowe deklaracje ENS przy przywozie towarów do Wielkiej Brytanii. Zmiany wchodzą w życie 31 stycznia 2025

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wielka Brytania wprowadza istotne zmiany w przepisach dotyczących transportu towarów. Od 31 stycznia 2025 roku wszystkie przewozy do UK będą wymagały złożenia deklaracji ENS (Entry Summary Declaration) w systemie Bezpieczeństwa i Ochrony (Safety and Security GB).

– W przypadku braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS przewoźnikom grożą kary finansowe, a nawet zatrzymanie towaru na granicy – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

  • Przewoźnicy muszą przygotować się do zmian, jakie wprowadza Wielka Brytania od 31 stycznia 2025;
  • Przed wjazdem do UK konieczne jest złożenie deklaracji ENS;
  • Konsekwencje jej braku lub błędnego wypełnienia to nie tylko wysokie kary finansowe, ale także zatrzymanie ładunków.

ENS to skrócona elektroniczna deklaracja bezpieczeństwa i ochrony, która musi być złożona przed wprowadzeniem towarów na terytorium Wielkiej Brytanii. System wymaga podania szczegółowych informacji, m.in.: planowanej trasy, charakterystyki towaru czy danych nadawców i odbiorców. Odpowiedzialność za złożenie deklaracji spoczywa na firmie transportującej towar – bezpośrednio lub poprzez przedstawiciela, na przykład upoważnioną agencję celną.

– Konsekwencje braku lub błędnego wypełnienia deklaracji ENS to nie tylko wysokie kary finansowe nakładane przez brytyjskie władze. Przewoźnicy muszą się liczyć z zatrzymaniem towaru na granicy, co może doprowadzić do poważnych zakłóceń w całym łańcuchu dostaw – tłumaczy Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Praktyczne aspekty wdrożenia zmian

Warto zaznaczyć, że sytuacja w Irlandii Północnej pozostaje bez zmian. Nie jest wymagana deklaracja ENS dla towarów pochodzących bezpośrednio z UE, które nie przejeżdżają przez Wielką Brytanię. Obowiązek dotyczy jedynie towarów pochodzących z krajów spoza UE, w tym z Wielkiej Brytanii.

Zmiany w deklaracji ENS można wprowadzać do momentu przybycia na granicę Wielkiej Brytanii. W przypadku rezygnacji z transportu nie ma konieczności anulowania deklaracji w systemie S&S GB. Ważne terminy dla przewoźników:

  • Dla transportu ro-ro: deklarację ENS należy złożyć 2 godziny przed przybyciem do UK
  • Dla Eurotunelu: deklarację ENS należy złożyć na 1 godzinę przed przybyciem do terminalu w Coquelles
  • Przewoźnicy z Unii Europejskiej muszą też pamiętać o konieczności uzyskania numeru EORI GB, czyli numeru identyfikacyjnego każdego podmiotu gospodarczego, który prowadzi sprzedaż międzynarodową.

– To wymóg konieczny dla firm prowadzących obrót towarowy między Wielką Brytanią a innymi krajami – mówi Joanna Porath. – Dla firm transportowych kluczowe jest odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów, by import towarów do UK przebiegał bez zakłóceń – dodaje właścicielka agencji celnej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

E-commerce napędza logistykę. Polska staje się hubem dostaw dla całej Europy

Według prognoz amerykańskiej Administracji Handlu Międzynarodowego wartość europejskiego rynku...

Polski rynek magazynowy stabilizuje się po latach rekordów. Czas na jakość, nie ilość

Polski rynek magazynowy osiągnął etap zdrowej stabilizacji, zbliżając się...

DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku w rozwój logistyki farmaceutycznej i medycznej

Grupa DHL zainwestuje 2 miliardy euro do 2030 roku...

Podobne tematy

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Urząd Ochrony Danych Osobowych bada zgodność DeepSeek z regulacjami UE

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpoczął analizę modelu DeepSeek...

Efektywność energetyczna i ESG w nieruchomościach: kluczowe trendy na 2025 rok

Zwiększanie efektywności energetycznej oraz liczenie i obniżanie śladu węglowego...

Branża TSL apeluje do Prezydenta: nowelizacja małej ustawy sankcyjnej może sparaliżować eksport

Przedstawiciele branży TSL są zaniepokojeni nowelizacją tzw. małej ustawy...

Nowe przedstawicielstwo CEE Digital Coalition w Brukseli. Cel? Większy wpływ na unijne regulacje

Stałe przedstawicielstwo w Brukseli otworzyła koalicja organizacji cyfrowych z...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version