Wyniki najnowszego badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” pokazują, że rośnie świadomość przedsiębiorstw w zakresie implementacji systemów bazujących na sztucznej inteligencji. Już 75% organizacji wprowadziło szczególne zasady i procedury dotyczące korzystania z AI, co oznacza wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu do 2023 roku. Firmy nie tylko dostrzegają potencjał tej technologii, ale również zwracają coraz większą uwagę na aspekty związane z cyberbezpieczeństwem i cyfrową odpornością.
Na skróty:
Cyberbezpieczeństwo priorytetem dla firm wdrażających AI
Aż 92% przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń przed rozpoczęciem korzystania z narzędzi AI (wzrost o 5 pkt. proc.), a 94% analizuje kwestie cyfrowej odporności przed implementacją (wzrost o 2 pkt. proc.). Równocześnie spadł odsetek firm zarządzających ryzykami wyłącznie na podstawie ogólnorynkowych zagrożeń – z 27% do 21%. To dowód na to, że polskie firmy coraz bardziej świadomie podchodzą do oceny ryzyka i wdrażania odpowiednich procedur ochronnych.
Rośnie liczba firm regulujących korzystanie z AI
Co istotne, aż 50% przedsiębiorstw wdrożyło politykę korzystania zarówno z wewnętrznych, jak i ogólnodostępnych systemów AI – to wzrost o 10 pkt. proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Firmy coraz częściej dostrzegają konieczność uregulowania zasad stosowania narzędzi AI w celu zapewnienia większej kontroli nad ich działaniem i potencjalnym ryzykiem.
Sztuczna inteligencja w różnych działach firm
Z analizy wynika, że firmy najczęściej implementują rozwiązania AI w następujących obszarach:
- Obsługa klienta (41%)
- Marketing i analiza rynku (41%)
- Sprzedaż (38%)
- IT (33%)
- Cyberbezpieczeństwo (28%)
- Finanse (28%)
Jak podkreśla Piotr Ciepiela, Partner EY i Lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA:
„W przypadku sztucznej inteligencji firmy nie mają innej drogi niż zwiększać rolę cyberbezpieczeństwa. Z jednej strony cyfrowi przestępcy już powszechnie korzystają z tej technologii, z drugiej implementacja AI wymusza na organizacjach wgranie do systemów znaczących ilości danych, które muszą być odpowiednio chronione. Cieszy, że polskie przedsiębiorstwa coraz lepiej rozumieją tę konieczność.”
Weryfikacja zagrożeń i inwestycje w ochronę danych
Wzrost świadomości polskich firm przejawia się także w rosnącej liczbie organizacji identyfikujących specyficzne zagrożenia związane z AI. Już 36% firm analizuje ryzyka specyficzne dla swojej działalności, co oznacza wzrost o 5 pkt. proc. Równocześnie spadł odsetek organizacji bazujących wyłącznie na ogólnorynkowych zagrożeniach. Firmy coraz częściej inwestują w proceduralne (38%) i narzędziowe (35%) zabezpieczenia w zakresie AI.
Wykres 1. Czy firma wdraża zasady i procedury dotyczące systemów AI?
Wykres 2. W jaki sposób firma zarządza ryzykiem związanym z wdrożeniem systemu AI?
Niewystarczająca inwestycja w edukację pracowników
Jednym z kluczowych problemów pozostaje niski poziom inwestycji w szkolenia i edukację pracowników – ten obszar wskazało zaledwie 13% ankietowanych firm. W dobie rosnącej liczby zagrożeń związanych z deepfake’ami, phishingiem czy wyłudzeniami, brak odpowiedniej wiedzy wśród pracowników może stanowić poważne ryzyko.
Jak zauważa Patryk Gęborys, Partner EY Polska:
„Firmy skupiają się na aspektach technologicznych wdrażania AI, ale równie istotne jest budowanie świadomości wśród pracowników. Nawet najbardziej zaawansowana technologia nie wystarczy, jeśli pracownicy nie będą wiedzieli, jak chronić siebie i organizację przed cyberzagrożeniami.”
O badaniu
Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zostało przeprowadzone przez Cube Research na zlecenie EY Polska w IV kwartale 2024 roku. Próba obejmowała 501 dużych i średnich przedsiębiorstw z branży produkcyjnej, usługowej i handlowej.