Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Ceny w USA rosną wolniej, ale ryzyko recesji coraz większe

Inflacja CPI w USA w marcu wyniosła 2,4 proc....
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Marketing

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

Polityka

Kampania prezydencka – fake newsy i emocje znów dominują kampanię

Rafał Trzaskowski z największą widocznością w mediach, Sławomir Mentzen...
00:03:26

Cła nie uzdrawiają gospodarki. Trump ignoruje ekonomię i lekcje historii

Według aktualnej wiedzy ekonomicznej działania prezydenta Trumpa, takie jak...

Trump rozdaje karty na nowo: czasowe zawieszenie ceł, uderzenie w Chiny

Prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump ogłosił tymczasowe zawieszenie ceł...

Wojna handlowa z Chinami rozkręca się na dobre. Ameryka na kursie kolizyjnym?

Niełatwo opisywać rzeczywistość w czasach, w których na rynku...

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Prawo

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Raport PSF: Fotowoltaika w Polsce potrzebuje pilnych zmian prawnych

Polska fotowoltaika stoi na rozdrożu. Mimo dynamicznego wzrostu, sektor...

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 16 kwietnia, 2025

Polskie firmy coraz lepiej przygotowane na AI

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Wyniki najnowszego badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” pokazują, że rośnie świadomość przedsiębiorstw w zakresie implementacji systemów bazujących na sztucznej inteligencji. Już 75% organizacji wprowadziło szczególne zasady i procedury dotyczące korzystania z AI, co oznacza wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu do 2023 roku. Firmy nie tylko dostrzegają potencjał tej technologii, ale również zwracają coraz większą uwagę na aspekty związane z cyberbezpieczeństwem i cyfrową odpornością.

Cyberbezpieczeństwo priorytetem dla firm wdrażających AI

Aż 92% przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń przed rozpoczęciem korzystania z narzędzi AI (wzrost o 5 pkt. proc.), a 94% analizuje kwestie cyfrowej odporności przed implementacją (wzrost o 2 pkt. proc.). Równocześnie spadł odsetek firm zarządzających ryzykami wyłącznie na podstawie ogólnorynkowych zagrożeń – z 27% do 21%. To dowód na to, że polskie firmy coraz bardziej świadomie podchodzą do oceny ryzyka i wdrażania odpowiednich procedur ochronnych.

Rośnie liczba firm regulujących korzystanie z AI

Co istotne, aż 50% przedsiębiorstw wdrożyło politykę korzystania zarówno z wewnętrznych, jak i ogólnodostępnych systemów AI – to wzrost o 10 pkt. proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Firmy coraz częściej dostrzegają konieczność uregulowania zasad stosowania narzędzi AI w celu zapewnienia większej kontroli nad ich działaniem i potencjalnym ryzykiem.

Sztuczna inteligencja w różnych działach firm

Z analizy wynika, że firmy najczęściej implementują rozwiązania AI w następujących obszarach:

  • Obsługa klienta (41%)
  • Marketing i analiza rynku (41%)
  • Sprzedaż (38%)
  • IT (33%)
  • Cyberbezpieczeństwo (28%)
  • Finanse (28%)

Jak podkreśla Piotr Ciepiela, Partner EY i Lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA:

„W przypadku sztucznej inteligencji firmy nie mają innej drogi niż zwiększać rolę cyberbezpieczeństwa. Z jednej strony cyfrowi przestępcy już powszechnie korzystają z tej technologii, z drugiej implementacja AI wymusza na organizacjach wgranie do systemów znaczących ilości danych, które muszą być odpowiednio chronione. Cieszy, że polskie przedsiębiorstwa coraz lepiej rozumieją tę konieczność.”

Weryfikacja zagrożeń i inwestycje w ochronę danych

Wzrost świadomości polskich firm przejawia się także w rosnącej liczbie organizacji identyfikujących specyficzne zagrożenia związane z AI. Już 36% firm analizuje ryzyka specyficzne dla swojej działalności, co oznacza wzrost o 5 pkt. proc. Równocześnie spadł odsetek organizacji bazujących wyłącznie na ogólnorynkowych zagrożeniach. Firmy coraz częściej inwestują w proceduralne (38%) i narzędziowe (35%) zabezpieczenia w zakresie AI.

Wykres 1. Czy firma wdraża zasady i procedury dotyczące systemów AI?

Wykres 1. Czy firma wdraża zasady i procedury dotyczące systemów AI

Wykres 2. W jaki sposób firma zarządza ryzykiem związanym z wdrożeniem systemu AI?
W jaki sposób firma zarządza ryzykiem związanym z wdrożeniem systemu AI

Niewystarczająca inwestycja w edukację pracowników

Jednym z kluczowych problemów pozostaje niski poziom inwestycji w szkolenia i edukację pracowników – ten obszar wskazało zaledwie 13% ankietowanych firm. W dobie rosnącej liczby zagrożeń związanych z deepfake’ami, phishingiem czy wyłudzeniami, brak odpowiedniej wiedzy wśród pracowników może stanowić poważne ryzyko.

Jak zauważa Patryk Gęborys, Partner EY Polska:

„Firmy skupiają się na aspektach technologicznych wdrażania AI, ale równie istotne jest budowanie świadomości wśród pracowników. Nawet najbardziej zaawansowana technologia nie wystarczy, jeśli pracownicy nie będą wiedzieli, jak chronić siebie i organizację przed cyberzagrożeniami.”

O badaniu

Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zostało przeprowadzone przez Cube Research na zlecenie EY Polska w IV kwartale 2024 roku. Próba obejmowała 501 dużych i średnich przedsiębiorstw z branży produkcyjnej, usługowej i handlowej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

AI w prawie – technologia, która usprawnia, ale nie zastępuje człowieka

Wraz z dynamicznym rozwojem technologii sztucznej inteligencji (AI), coraz...

Cyfrowa luka w administracji. AI ma być lekarstwem na brak efektywności

Tylko 32% dyrektorów firm i instytucji z sektora publicznego...

Podobne tematy

EY: AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI...

Polacy nieufni wobec AI: tylko 27% wierzy, że sztuczna inteligencja poprawi warunki pracy

Tylko jedna trzecia pracowników (34 proc.) w typowym europejskim...

Ekspansja zagraniczna polskich firm nabiera tempa

Po podbiciu zagranicznych rynków przedsiębiorstwa z Polski w zdecydowanej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version