czwartek, 20 lutego, 2025

Polskie firmy coraz lepiej przygotowane na AI

Wyniki najnowszego badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI” pokazują, że rośnie świadomość przedsiębiorstw w zakresie implementacji systemów bazujących na sztucznej inteligencji. Już 75% organizacji wprowadziło szczególne zasady i procedury dotyczące korzystania z AI, co oznacza wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu do 2023 roku. Firmy nie tylko dostrzegają potencjał tej technologii, ale również zwracają coraz większą uwagę na aspekty związane z cyberbezpieczeństwem i cyfrową odpornością.

Cyberbezpieczeństwo priorytetem dla firm wdrażających AI

Aż 92% przedsiębiorstw decyduje się na wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń przed rozpoczęciem korzystania z narzędzi AI (wzrost o 5 pkt. proc.), a 94% analizuje kwestie cyfrowej odporności przed implementacją (wzrost o 2 pkt. proc.). Równocześnie spadł odsetek firm zarządzających ryzykami wyłącznie na podstawie ogólnorynkowych zagrożeń – z 27% do 21%. To dowód na to, że polskie firmy coraz bardziej świadomie podchodzą do oceny ryzyka i wdrażania odpowiednich procedur ochronnych.

Rośnie liczba firm regulujących korzystanie z AI

Co istotne, aż 50% przedsiębiorstw wdrożyło politykę korzystania zarówno z wewnętrznych, jak i ogólnodostępnych systemów AI – to wzrost o 10 pkt. proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Firmy coraz częściej dostrzegają konieczność uregulowania zasad stosowania narzędzi AI w celu zapewnienia większej kontroli nad ich działaniem i potencjalnym ryzykiem.

Sztuczna inteligencja w różnych działach firm

Z analizy wynika, że firmy najczęściej implementują rozwiązania AI w następujących obszarach:

  • Obsługa klienta (41%)
  • Marketing i analiza rynku (41%)
  • Sprzedaż (38%)
  • IT (33%)
  • Cyberbezpieczeństwo (28%)
  • Finanse (28%)

Jak podkreśla Piotr Ciepiela, Partner EY i Lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA:

„W przypadku sztucznej inteligencji firmy nie mają innej drogi niż zwiększać rolę cyberbezpieczeństwa. Z jednej strony cyfrowi przestępcy już powszechnie korzystają z tej technologii, z drugiej implementacja AI wymusza na organizacjach wgranie do systemów znaczących ilości danych, które muszą być odpowiednio chronione. Cieszy, że polskie przedsiębiorstwa coraz lepiej rozumieją tę konieczność.”

Weryfikacja zagrożeń i inwestycje w ochronę danych

Wzrost świadomości polskich firm przejawia się także w rosnącej liczbie organizacji identyfikujących specyficzne zagrożenia związane z AI. Już 36% firm analizuje ryzyka specyficzne dla swojej działalności, co oznacza wzrost o 5 pkt. proc. Równocześnie spadł odsetek organizacji bazujących wyłącznie na ogólnorynkowych zagrożeniach. Firmy coraz częściej inwestują w proceduralne (38%) i narzędziowe (35%) zabezpieczenia w zakresie AI.

Wykres 1. Czy firma wdraża zasady i procedury dotyczące systemów AI?

Wykres 1. Czy firma wdraża zasady i procedury dotyczące systemów AI

Wykres 2. W jaki sposób firma zarządza ryzykiem związanym z wdrożeniem systemu AI?
W jaki sposób firma zarządza ryzykiem związanym z wdrożeniem systemu AI

Niewystarczająca inwestycja w edukację pracowników

Jednym z kluczowych problemów pozostaje niski poziom inwestycji w szkolenia i edukację pracowników – ten obszar wskazało zaledwie 13% ankietowanych firm. W dobie rosnącej liczby zagrożeń związanych z deepfake’ami, phishingiem czy wyłudzeniami, brak odpowiedniej wiedzy wśród pracowników może stanowić poważne ryzyko.

Jak zauważa Patryk Gęborys, Partner EY Polska:

„Firmy skupiają się na aspektach technologicznych wdrażania AI, ale równie istotne jest budowanie świadomości wśród pracowników. Nawet najbardziej zaawansowana technologia nie wystarczy, jeśli pracownicy nie będą wiedzieli, jak chronić siebie i organizację przed cyberzagrożeniami.”

O badaniu

Badanie „Jak polskie firmy wdrażają AI” zostało przeprowadzone przez Cube Research na zlecenie EY Polska w IV kwartale 2024 roku. Próba obejmowała 501 dużych i średnich przedsiębiorstw z branży produkcyjnej, usługowej i handlowej.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Wyzwania dla centrów danych: AI napędza rozwój, ale zużywa coraz więcej energii

Według danych Golden Sachs generatywna AI w ciągu dekady...

Regulacje, AI i cyberbezpieczeństwo – 3 siły napędowe cyfryzacji w Polsce

Regulacje prawne, sztuczna inteligencja i cyberbezpieczeństwo – te trzy...

Graeme Stewart o ryzykach AI: Stronniczość, błędy i brak regulacji

W ostatnich tygodniach świat technologii ponownie zdominowała rozmowa na...

Sztuczna inteligencja w polskich firmach – na tle Europy wciąż daleko w tyle

Zespół Analiz Ekonomicznych banku Credit Agricole przeanalizował wykorzystanie sztucznej...

Podobne tematy

EY: AI zaczyna wpływać na strategie rekrutacyjne firm w Polsce

Wyniki badania EY – Jak polskie firmy wdrażają AI...

Polacy nieufni wobec AI: tylko 27% wierzy, że sztuczna inteligencja poprawi warunki pracy

Tylko jedna trzecia pracowników (34 proc.) w typowym europejskim...

Ekspansja zagraniczna polskich firm nabiera tempa

Po podbiciu zagranicznych rynków przedsiębiorstwa z Polski w zdecydowanej...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version