czwartek, 30 stycznia, 2025

Raportowanie ESG od 2025 roku: Wytyczne dla firm i rola skutecznej komunikacji z zespołem

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek raportowania pozafinansowego został rozszerzony o kolejną grupę przedsiębiorstw. Chodzi o firmy spełniające co najmniej dwa z następujących kryteriów: ponad 250 pracowników, przychody powyżej 40 mln euro lub aktywa przekraczające 20 mln euro. W przypadku tych organizacji raportowanie ESG według nowych zasad będzie wymagane dla roku 2025 z publikacją w 2026 roku.

Komentarz: Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska

Od 2025 roku kolejna grupa dużych przedsiębiorstw zostaje objęta obowiązkiem raportowania ESG. Należy podkreślić, że nawet mniejsze podmioty, małe i średnie i przedsiębiorstwa, mają już sukcesy w tym obszarze. Dlaczego więc się tym nie pochwalić?

ESG jest co do zasady komunikowane do rynku i organizacji publicznych. W tym wszystkim jednak pracodawcy zapominają o kolejnej ważnej grupie odbiorców: to osoby zatrudnione w organizacji mające często bezpośredni wpływ na wyniki osiągane w obszarze ESG.

W badaniu „People at work 2024 – A Global Workforce View” widać ciekawą zależność między oceną działań ESG a zajmowanym miejscem w strukturze firmy. Zdecydowane wyższe oceny w tym obszarze przyznawali kierownicy wyższego szczebla niż szeregowi pracownicy. Różnice sięgały kilkunastu punktów procentowych. Dotyczyło to każdego ocenianego obszaru, czy chodziło o redukcję emisji CO2 i wpływu na klimat, wykorzystanie energii odnawialnej, walkę z korupcją, upowszechnianie wolontariatu pracowniczego, zwiększanie różnorodności i inkluzywności w firmie. Najniższe oceny przyznawali pracownicy tymczasowi i stażyści, czyli osoby będące najkrócej w danej organizacji i być może nie wiążące z nią swojej przyszłości.

Taka różnica w postrzeganiu działań ESG powinna alarmować. Niska świadomość działań organizacji w obszarze ESG wśród zwykłych pracowników może oznaczać, że temat ten istnieje w raportach i jest przedmiotem zainteresowania osób decyzyjnych, ale jest niedostatecznie komunikowany wewnętrznie, a niższych szczeblach firmowej struktury. Być może przewija się zbyt rzadko lub w sposób nieatrakcyjny dla odbiorców.

W budowaniu naszej strategii ESG nie powinniśmy pomijać ważnego etapu: skutecznej, przejrzystej komunikacji tego tematu, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Sprawna komunikacja wewnętrzna pozwala nam osiągnąć zasadniczy cel: pracownicy stają się w pewnym sensie ambasadorami ESG na zewnątrz organizacji. Jak to jednak osiągnąć?

  • Przede wszystkim, do pracowników trafia prosty i zrozumiały język – przeciwieństwo tzw. korporacyjnej nowomowy, pełnej trudnych terminów i długich zdań. W komunikacji naszych celów i sukcesów ESG postawmy na przemawiające do wyobraźni przykłady, dowody i liczby.
  • Połóżmy nacisk na korzyści płynące z działań w obszarze ESG – dla pracowników, środowiska, kultury pracy w organizacji.
  • Warto wskazywać przykłady, które odbiorcy widzą w swoim otoczeniu. Pamiętajmy, że ludzie są wrażliwi na wszelką nieautentyczność i niezgodność deklaracji z tym, co widzą w firmie.
Autor
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Jen umacnia się po decyzji BOJ – rynki przewidują kolejne podwyżki

Bank Japonii (BOJ) podjął decyzję o podwyżce stopy procentowej...

Na popularności kryptowalut zarobią cyberprzestępcy. Polska w TOP 4 najczęściej atakowanych krajów

Wraz z objęciem fotela prezydenta USA przez Donalda Trumpa,...

TSUE: Brak transparentności w umowach kredytowych może oznaczać „kredyt darmowy”

W dniu 23 stycznia 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii...

Numery ksiąg wieczystych to dane osobowe – przełomowy wyrok NSA

28 stycznia 2025 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) wydał...

Nearshoring i reshoring zadecydują o podziale rynku pracy?

Procesy nearshoringu i reshoringu coraz wyraźniej wybrzmiewają na tle...

Podobne tematy

Motoryzacja i transport w 2025 roku – trendy i prognozy według kadry zarządzającej

Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą...

SatRev umieszcza na orbicie satelitę opartego na platformie Raccoon

Polska firma SatRev wprowadziła na orbitę satelitę opartego na...

Ecnology: Plus wprowadza do sprzedaży Watt Optimizer Analytics

Ecnology Group, polska firma technologiczna z branży energetycznej, podpisała...

Frankowicze wyraźnie odpuszczają mediacje z bankami

W ub.r. zainicjowano w Sądzie Polubownym przy Komisji Nadzoru...

20 000 paneli zasili zakład NGK Ceramics Polska w Dąbrowie Górniczej

Generalny wykonawca, firma Kajima Poland oraz firma Hymon, zakończyli...

2 lutego rusza program ochrony wyborów „Parasol Wyborczy” – rządowa tarcza przed dezinformacją

Minister Cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zaprezentował podczas konferencji prasowej program...

Zmiana struktury w Biurze Reklamy Polska Press Grupy

1 marca br. Witold Trzciński obejmie stanowisko dyrektora Centralnego...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version