Gorące tematy

Gospodarka

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

00:02:02

Władysław Frasyniuk: Cynizm nie obroni Polski, wartości – tak

Żyjemy w czasach niebywałego kryzysu i nieprzewidywalności. Wiele osób...

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Prawo

Przedsiębiorcy odzyskują miliardy. Fiskus przegrywa spory o nierzetelne faktury VAT

Tylko w latach 2020-2023 organy odwoławcze i sądy administracyjne...

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Zamówienia w USA zaskakują, indeks IFO rośnie, a w Polsce WIBOR spada

Światowe rynki złapały ostatnio trochę stabilizacji. Ani dane z...
00:04:00

Presja na RPP rośnie. Rynek obstawia nawet trzy cięcia stóp w 2025 r.

Realna dynamika funduszu płac w sektorze przedsiębiorstw obniżyła się...

Złoty pod presją po danych o sprzedaży, PMI z Europy i USA dominują nastroje

Środa upłynęła na rynkach pod dyktando indeksów koniunktury. Zarówno...

Marketing

PR w erze AI: technologia rośnie w siłę, ale autentyczność nie wychodzi z mody

Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą...

PR korporacyjny w erze AI i mediów cyfrowych. Ewolucja, nie zmierzch

Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Polityka

00:02:02

Władysław Frasyniuk: Cynizm nie obroni Polski, wartości – tak

Żyjemy w czasach niebywałego kryzysu i nieprzewidywalności. Wiele osób...

Rynki w zawieszeniu: oczekiwanie na wybory w Kanadzie i nowe impulsy

Na rynkach ostatnio widać silne wyczekiwanie. Wiele instrumentów znajduje...

Trzaskowski najczęściej wspominany w mediach, Biejat wyprzedza Mentzena w social mediach

Najbardziej medialnym kandydatem na prezydenta kolejny tydzień z rzędu...
00:02:06

Prawo

Przedsiębiorcy odzyskują miliardy. Fiskus przegrywa spory o nierzetelne faktury VAT

Tylko w latach 2020-2023 organy odwoławcze i sądy administracyjne...

Jak zapoznać się z aktami w sprawie karnej?

Wiele osób, przeciwko którym prowadzone jest postępowanie karne, chciałoby...

Europejskie prawo jazdy w wersji 2.0 – co się zmieni dla kierowców i firm transportowych?

Unia Europejska finalizuje prace nad pakietem reform, które na...

Nowelizacja ustawy wiatrakowej a rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce

Jest coraz bliżej do uchwalenia przez sejm nowelizacji tzw....

Dywidenda dla komplementariusza nie podlega VAT – korzystna interpretacja podatkowa

Wypłata udziału w zysku komplementariuszowi nie stanowi dla...
Autor/źródło
Autor/źródło
poniedziałek, 28 kwietnia, 2025

Solidnego pracodawcę poznasz po wartościach – kultura organizacyjna w czasach pracy zdalnej

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Gdzie bije serce organizacji w czasach, gdy biuro i firmowe korytarze świecą pustkami? Czy w dobie pracy zdalnej pracownikom wciąż może zależeć na kulturze organizacyjnej? Magdalena Kamińska z agencji rekrutacyjnej People zdradza, dlaczego kryzys najlepiej weryfikuje deklaracje pracodawców i jakie wartości powinny wyznaczać firmom drogę w 2021 roku.

Powiedzenie „culture eats strategy for breakfast” (ang. „kultura zjada strategię na śniadanie”) to hasło, które najlepiej oddaje istotę i znaczenie kultury organizacyjnej. By jednak stanowiła ona coś więcej niż górnolotne deklaracje konieczne jest stałe weryfikowanie jej aktualności. Pozwala to upewnić się, że rzeczywiste działania idą w parze z tym, co kiedyś zostało spisane jako zbiór wartości, przekonań i norm, jakimi kieruje się dana firma. – Kultura organizacji może i powinna się zmieniać – przekonuje Magdalena Kamińska, Finance & Professional Services Recruitment Manager w People. – Jeśli w 2018 roku postawiliśmy na określone wartości, to pewne jest, że przez ostatnie trzy lata przynajmniej część z nich zdążyła już stracić swą świeżość. Należy więc zadać sobie pytanie, czy wartości, które wtedy przyjęliśmy, nadal są adekwatne do obecnej sytuacji, możliwe do zaimplementowania, czy w ogóle działają oraz czy wciąż są wspólne dla wszystkich osób przynależących do organizacji. Dopiero gdy każda z przyjętych wartości spełnia wszystkie te kryteria, możemy mówić o dobrej kulturze organizacyjnej – komentuje Magdalena Kamińska.

Wartości, które dzięki pandemii zyskały na znaczeniu

Na konieczność zmiany kultury organizacyjnej może wpływać wiele czynników. Może to być sytuacja gospodarcza, ogólnoświatowa, model pracy czy zmiana modelu biznesowego organizacji. Z pewnością też zalicza się do nich pandemia i wywołany przez nią globalny kryzys, który wpłynął na zmianę podejścia u wielu pracowników. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy mogliśmy odczuwać zagrożenie utratą pracy, płynności finansowej, a przede wszystkim zdrowia. Szczególnie docenialiśmy więc pracodawców, którzy zwłaszcza w kulminacyjnym momencie kryzysu potrafili odpowiedzieć na te podstawowe potrzeby, zapewniając nam poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. – Niezwykle istotną rolę zaczęło odgrywać również zaufanie – przyznaje Magdalena Kamińska. – Firmom, w których kadra managerska nie ufa pracownikom bardzo ciężko jest funkcjonować i odnosić sukcesy w trybie pracy zdalnej, gdzie możliwość tej kontroli z oczywistych względów jest ograniczona. Wiedzą o tym też pracownicy, dla których nadmierne sprawdzanie przez przełożonych może po prostu utrudniać wykonywanie codziennych obowiązków i zniechęcać do wydajnej pracy – dodaje Magdalena Kamińska. Kolejną wartością, która w czasach kryzysu zdecydowanie zyskała na znaczeniu jest otwartość w komunikacji. Pracownicy zaczęli wymagać od pracodawców jasnej, opartej na faktach i wiarygodnej informacji. Do tego również w znacznym stopniu przyczyniła się pandemia. W sytuacji niepewności gorsze a prawdziwe informacje cenione są przez pracowników zdecydowanie bardziej niż pozytywne, ale niemające wiele wspólnego z prawdą, wygładzone komunikaty o „nieustającym paśmie sukcesów”. Rośnie również waga elastycznego podejścia pracodawców, widoczna szczególnie w przypadku decyzji o powrocie do biura. Zarówno globalne firmy, jak i mali, lokalni przedsiębiorcy wdrażają w tym celu hybrydowy model pracy, dostrzegając zalety płynące z umożliwiania swoim pracownikom dokonania samodzielnego wyboru. W naturalny sposób wygrywają więc te firmy, które już jakiś czas temu postawiły na innowacje i rozwój. – Kandydaci wprost komunikują, że chcieliby pracować w środowisku nastawionym na innowacje. Nowe technologie stanowią już integralną część naszego życia. Świadomość, że pracuję w miejscu, które rozumie i akceptuje to, jak wygląda dzisiejsza rzeczywistość, jest otwarte na nowości i cały czas szuka nowych rozwiązań, aby dopasować się do aktualnej sytuacji rynkowej jest bardzo istotne – podkreśla Magdalena Kamińska.

Oczekiwania młodych zachętą do zmian

Kilkanaście lat temu pojęcie „CSR” to w wielu przypadkach było tylko chwytliwe hasło. Dzisiaj natomiast zdecydowanie łatwiej zweryfikować, czy za deklaracjami firmy idzie coś więcej, a wiele firm rzeczywiście aktywnie angażuje się w działania prospołeczne. Kandydaci już na etapie rekrutacji żywo interesują się tym obszarem, gdyż pragną pracować w miejscu, które robi coś dobrego dla świata i ma realny wpływ na pozytywne zmiany. To przejaw rosnącego obecnie w siłę zjawiska, jakim jest wewnętrzna potrzeba utożsamiania się z firmą i jej wartościami. Jednocześnie do głosu dochodzi coraz młodsze pokolenie, które zaczyna kierować zespołami i prowadzić biznes. Robi to jednak w swoim stylu, na pierwszym miejscu stawiając na relacje i nie opierając się na hierarchicznym schemacie pracownik-szef. To osoby, które nie chcą odczuwać niepewności, obawy, stresu, nerwów czy braku zaufania względem swojego pracodawcy. Szczególnie dla takich osób wartości głoszone przez organizacje to nie mogą być tylko puste hasła.

Nie wierz na słowo – weryfikuj

Jeśli firma ogłasza, że jednym z jej najważniejszych celów jest troska o dobro pracowników, warto sprawdzić to choćby za pomocą prostego researchu w internecie. Gdy w komentarzach o firmie w mediach społecznościowych roi się od krytycznych uwag na temat traktowania pracowników przez przełożonych, prawdopodobnie firma nie będzie w stanie zrealizować też innych składanych przez siebie obietnic. Jednak niektóre z wartości, np. transparentność, może być nieco trudniej sprawdzić w ogólnodostępnych źródłach. Weryfikacja, czy to, co na co dzień komunikuje pracownikom szef firmy jest jasne i klarowne lub czy są oni na bieżąco informowani o ważnych wydarzeniach i zmianach, wymagałaby bowiem przeprowadzenia rozmowy z aktualnymi pracownikami. Na etapie rekrutacji może być to utrudnione, dlatego czasami warto też zaufać własnej ocenie i intuicji. To w jaki sposób dana firma komunikuje i jak wygląda jej kultura organizacyjna widoczne jest już na etapie rekrutacji. Samo przyjrzenie się liście głoszonych przez firmę wartości i zastanowienie się, czy przebieg i atmosfera całego procesu była z nimi spójna może udzielić odpowiedzi na wiele pytań.

– Jeszcze przed nadejściem niepewności wywołanej pandemią eksperci od zarządzania kryzysem zwracali uwagę, że przyszło nam żyć w tzw. czasach VUCA. To termin, który po raz pierwszy zastosowany został przez amerykańską armię do opisania specyfiki rzeczywistości podczas wojny, by następnie stać się synonimem świata pełnego zmienności (volatility), niepewności (uncertainty), złożoności (complexity) i niejednoznaczności (ambiguity) w znacznie szerszym niż tylko wojenne znaczeniu. Kiedy więc nowa rzeczywistość staje się faktem, firmy muszą brać pod uwagę wszystkie te czynniki, by budować strategię swoich działań oraz dbać o kulturę organizacyjną w oparciu o te zmienne – podsumowuje Magdalena Kamińska.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Czterodniowy tydzień pracy krytycznie oceniany przez przedsiębiorców

Przedsiębiorcy nie są gotowi na czterodniowy tydzień pracy. „Nie...

Intel planuje kolejne masowe zwolnienia

Jeszcze w tym tygodniu Intel – jeden z największych...

Wiek to tylko liczba – prawdziwe kompetencje są ponadpokoleniowe

W świecie, gdzie podziały pokoleniowe stały się jednym z...

Co dalej z ukraińskimi firmami w Polsce po zakończeniu wojny?

Od wybuchu rosyjskiej wojny w Ukrainie w lutym 2022...

Podobne tematy

Grupa Recykl dołącza do międzynarodowego projektu SMILE CITY – zrównoważona przyszłość miast

Grupa Recykl, notowany na NewConnect lider rynku zagospodarowywania odpadów...

Automatyzacja w medycynie – jak nowoczesne systemy IT rewolucjonizują placówki zdrowotne?

Sektor ochrony zdrowia stawia na rozwój technologiczny, a automatyzacja...

Medical Inventi zdobywa ochronę znaku towarowego FlexiOss® w USA

Biotechnologiczna spółka Medical Inventi otrzymała od Urzędu Patentowego i...

IBM i Palo Alto Networks: Fragmentacja rozwiązań cyberbezpieczeństwa osłabia organizacje

Nowe globalne badania przeprowadzone przez IBM Institute for Business...

Google wspiera startupy medyczne – rusza nabór do Growth Academy: AI for Health

Google for Startups ogłasza nabór do kolejnej edycji programu...

Migracyjne wybory Ukraińców: Ameryka przegrywa z Europą

Administracja Donalda Trumpa najpierw zamroziła niemal wszystkie programy pomocy...

Motoryzacja i transport w 2025 roku – trendy i prognozy według kadry zarządzającej

Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą...

ORLEN i polskie uczelnie razem dla innowacji w paliwach syntetycznych

Na bazie podpisanej dzisiaj umowy ORLEN wspólnie z Politechniką...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version