W świetle nieustannych wyzwań i dynamicznych zmian panujących w środowisku biznesowym, rola kadry zarządzającej jest kluczowa dla osiągnięcia trwałego sukcesu organizacji. To właśnie ona jest odpowiedzialna m.in. za kształtowanie i realizację strategii firmy, mającej bezpośredni wpływ na osiąganie założonych celów. Jakie są trzy najczęstsze strategiczne błędy popełniane przez kadrę zarządzającą, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój firmy?
Na skróty:
Strategia firmy tylko dla zarządu
Zdaniem stratega biznesowego, Michała Kanarkiewicza, firmy zbyt często traktują strategię jako 100-stronicowy dokument, dostępny wyłącznie dla zarządu. – Kadra zarządzająca powinna włączać w realizację strategii biznesowej pracowników różnego szczebla, poprzez jasną komunikację i wyznaczenie „ambasadorów strategicznych” w poszczególnych działach operacyjnych. Dzięki temu cały zespół zyskuje jasność wizji, co przekłada się na lepsze zrozumienie i zaangażowanie w osiąganie celów organizacji. Jest to szczególnie istotne dla pracowników młodego pokolenia, które chce czuć, że ma realny wpływ na rozwój firmy – mówi Michał Kanarkiewicz, strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting.
Wyznaczanie nierealnych celów
Ambicja i dążenie do sukcesu są ważne, jednak stawianie zbyt optymistycznych – a tym samym często nierealnych – celów przez kadrę zarządzającą może prowadzić do presji, a nawet wypalenia zawodowego wśród pracowników – Cele powinny być ambitne, ale jednocześnie osiągalne. Warto określać kroki milowe i checkpointy, dzięki którym zarówno kadra zarządzająca, jak i poszczególne zespoły, wiedzą na jakim etapie realizacji znajduje się dany projekt. Pracownicy, widząc efekty swojego wysiłku, zyskują dodatkową motywację. Z kolei unikanie nadmiernego nacisku na osiąganie nierealnych celów pozwala utrzymać zdrowe tempo rozwoju firmy oraz przeciwdziałać frustracji, a nawet rotacji wśród pracowników, która niemal zawsze negatywnie wpływa na organizację i podział obowiązków wewnątrz zespołów – kontynuuje Michał Kanarkiewicz.
Strategia gaszenia pożarów
Michał Kanarkiewicz podkreśla, że popularnym błędem kadry zarządzającej jest także obieranie Strategii Gaszenia Pożarów, czyli reaktywnego reagowania na bieżące wyzwania, zamiast planowania i działania z wyprzedzeniem. – Badania przeprowadzone przez Harvard Business Review [1]dowodzą, że najbardziej efektywne zespoły wewnątrz organizacji poświęcają 54 proc. czasu więcej strategii, na podstawie której podejmowane są kolejne decyzje. Co więcej, o blisko 21 proc. skuteczniej reagują na niespodziewane zmiany umożliwiając w ten sposób firmie odnoszenie sukcesów w przyszłości. Z kolei zespoły, które zazwyczaj osiągają słabsze wyniki, aż o 83 proc. więcej czasu spędzają na tzw. gaszeniu pożarów i rozwiązywaniu problemów „tu i teraz” na poziomie taktycznym – kontynuuje Michał Kanarkiewicz.
Wyzwania biznesowe wymagają od kadry zarządzającej elastyczności, zaangażowania pracowników i skoncentrowania na strategicznym podejściu. Unikanie powyższych błędów może okazać się kluczowe dla osiągnięcia trwałego sukcesu organizacji.
Michał Kanarkiewicz – strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting
[1] https://hbr.org/2017/11/how-the-most-successful-teams-bridge-the-strategy-execution-gap