ZARZĄDZANIETrzy najczęstsze strategiczne błędy popełniane przez kadrą zarządzającą, które hamują rozwój firmy

Trzy najczęstsze strategiczne błędy popełniane przez kadrą zarządzającą, które hamują rozwój firmy

W świetle nieustannych wyzwań i dynamicznych zmian panujących w środowisku biznesowym, rola kadry zarządzającej jest kluczowa dla osiągnięcia trwałego sukcesu organizacji. To właśnie ona jest odpowiedzialna m.in. za kształtowanie i realizację strategii firmy, mającej bezpośredni wpływ na osiąganie założonych celów. Jakie są trzy najczęstsze strategiczne błędy popełniane przez kadrę zarządzającą, które mogą negatywnie wpłynąć na rozwój firmy?

Strategia firmy tylko dla zarządu

Zdaniem stratega biznesowego, Michała Kanarkiewicza, firmy zbyt często traktują strategię jako 100-stronicowy dokument, dostępny wyłącznie dla zarządu. – Kadra zarządzająca powinna włączać w realizację strategii biznesowej pracowników różnego szczebla, poprzez jasną komunikację i wyznaczenie „ambasadorów strategicznych” w poszczególnych działach operacyjnych. Dzięki temu cały zespół zyskuje jasność wizji, co przekłada się na lepsze zrozumienie i zaangażowanie w osiąganie celów organizacji. Jest to szczególnie istotne dla pracowników młodego pokolenia, które chce czuć, że ma realny wpływ na rozwój firmy mówi Michał Kanarkiewicz, strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting.

Wyznaczanie nierealnych celów

Ambicja i dążenie do sukcesu są ważne, jednak stawianie zbyt optymistycznych – a tym samym często nierealnych – celów przez kadrę zarządzającą może prowadzić do presji, a nawet wypalenia zawodowego wśród pracowników – Cele powinny być ambitne, ale jednocześnie osiągalne. Warto określać kroki milowe i checkpointy, dzięki którym zarówno kadra zarządzająca, jak i poszczególne zespoły, wiedzą na jakim etapie realizacji znajduje się dany projekt. Pracownicy, widząc efekty swojego wysiłku, zyskują dodatkową motywację. Z kolei unikanie nadmiernego nacisku na osiąganie nierealnych celów pozwala utrzymać zdrowe tempo rozwoju firmy oraz przeciwdziałać frustracji, a nawet rotacji wśród pracowników, która niemal zawsze negatywnie wpływa na organizację i podział obowiązków wewnątrz zespołów kontynuuje Michał Kanarkiewicz.

Strategia gaszenia pożarów

Michał Kanarkiewicz podkreśla, że popularnym błędem kadry zarządzającej jest także obieranie Strategii Gaszenia Pożarów, czyli reaktywnego reagowania na bieżące wyzwania, zamiast planowania i działania z wyprzedzeniem. – Badania przeprowadzone przez Harvard Business Review [1]dowodzą, że najbardziej efektywne zespoły wewnątrz organizacji poświęcają 54 proc. czasu więcej strategii, na podstawie której podejmowane są kolejne decyzje. Co więcej, o blisko 21 proc. skuteczniej reagują na niespodziewane zmiany umożliwiając w ten sposób firmie odnoszenie sukcesów w przyszłości. Z kolei zespoły, które zazwyczaj osiągają słabsze wyniki, aż o 83 proc. więcej czasu spędzają na tzw. gaszeniu pożarów i rozwiązywaniu problemów „tu i teraz” na poziomie taktycznym – kontynuuje Michał Kanarkiewicz.

Wyzwania biznesowe wymagają od kadry zarządzającej elastyczności, zaangażowania pracowników i skoncentrowania na strategicznym podejściu. Unikanie powyższych błędów może okazać się kluczowe dla osiągnięcia trwałego sukcesu organizacji.

Michał Kanarkiewicz – strateg korporacyjny, właściciel butiku szkoleniowo-doradczego Kanarkiewicz Strategy Consulting

[1] https://hbr.org/2017/11/how-the-most-successful-teams-bridge-the-strategy-execution-gap

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...
Exit mobile version