piątek, 11 kwietnia, 2025

Twoje dane, ich zysk – ochrona prywatności w erze cyfrowej wymaga nowych strategii

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Najnowsze badanie ChronPESEL.pl oraz Krajowy Rejestr Długów pokazuje, że prawie co piąty Polak (18 proc.) udostępnił swoje dane w ciągu ostatniego roku w zamian za dodatkowe korzyści oferowane przez firmy. Nie jest zaskoczeniem, że osoby starsze rzadziej i mniej chętnie dzielą się swoimi danymi – 11 proc. w grupie 65+, a w grupie dorosłych do 44. roku życia to nawet 25 proc. Z badania przeprowadzonego w zeszłym roku przez Future Mind i opublikowanego w raporcie „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” widzimy jednak, że grupa tzw. młodych dorosłych (15-35 lat) nie jest jednorodna. Najmłodsze osoby (15-20 lat) są mniej skłonne do udostępniania swoich danych w zamian za zniżki w porównaniu  do swoich starszych kolegów (26-35 lat). Aż 28 proc. najmłodszych Polek i Polaków nie chciałaby w ogóle udostępniać swoich danych.

Firmy gromadzą dane, które mogą wykorzystać do targetowania reklam, personalizacji ofert czy nawet sprzedaży innym podmiotom. Konsumenci, dążąc do uzyskania jak największych korzyści, dzielą się swoimi danymi, ale często nie zdają sobie sprawy z potencjalnych zagrożeń. Choć obie strony odnoszą korzyści, to właśnie konsumenci ponoszą większe ryzyko. Długoterminowe konsekwencje udostępniania danych osobowych mogą być poważne. Raz udostępnione dane mogą krążyć w obiegu przez lata, narażając konsumentów na ataki phishingowe, kradzież tożsamości czy szantaż. W skrajnych przypadkach nagromadzone dane mogą wpływać na decyzje kredytowe, ubezpieczeniowe czy zawodowe, a według badania „Młodzi vs Mobile” aż 59 proc. Polaków w wieku 15-20 lat zachowuje jedynie podstawową ostrożność w ochronie swoich danych osobowych, natomiast 7 proc. badanych w tym wieku w ogóle nie przejmuje się kwestią ochrony danych​.

Jesteśmy świadkami niepokojącego trendu w podejściu do ochrony własnych danych. Badanie z 2022 roku „Global Data Privacy: What Consumer Really Thinks” pokazuje, że na przestrzeni 10 lat (2012-2022) grupa osób, które niechętnie udostępniają dane i są w tym ostrożne zmniejszyła się z 31 proc. do 23 proc., a grupa osób nieprzykładających należytej uwagi do swojego bezpieczeństwa w Internecie wzrosła z 16 proc. do aż 31 proc..

Firmy posiadające aplikacje mobilne są głównymi beneficjentami tego zjawiska, oferując zniżki i promocje w zamian za dane osobowe. Jak pokazuje badanie „Młodzi vs Mobile” najmłodsi badani (15-20 lat), jeśli już dzielą się danymi, najchętniej wymieniają je za zniżki oferowane w aplikacjach mobilnych, a wykazując mniejsze zaufanie wobec banków czy producentów smartfonów. Obserwujemy tu zastanawiający paradoks, gdyż to właśnie instytucje bankowe, a nie retailerzy czy operatorzy usług rozrywkowych, inwestują w edukację swoich klientów i rynku na temat zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem. Jednakże na wszystkich firmach spoczywa szczególna odpowiedzialność za ochronę danych swoich użytkowników.

Firma badawczo-doradcza Forrester stworzyła model Zero Trust dotyczący bezpieczeństwa informacji, który zakłada konieczność porzucenia podziału na zaufane sieci wewnętrzne i niezaufane sieci zewnętrzne. W modelu Zero Trust kluczowe są trzy zasady: weryfikacja i zabezpieczanie wszystkich zasobów niezależnie od ich lokalizacji, ograniczenie i ścisła kontrola dostępu dla wszystkich grup użytkowników, urządzeń, kanałów oraz modeli hostingu, a także rejestrowanie całego ruchu – zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Transparentność i odpowiedzialne zarządzanie danymi są kluczowe, aby nie tylko chronić klientów, ale także budować zaufanie do marki.

Izabela Franke, Head of Advisory, Future Mind

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Cyberprzestępcy zmieniają taktykę. Firmy na celowniku nowej fali ataków

Cyberprzestępcy odchodzą od tradycyjnych metod, takich jak szyfrowanie danych...

SendGrid na celowniku hakerów. Opublikowano próbkę skradzionych danych. Twilio zaprzecza naruszeniu

Kilka dni temu na BreachForums – znanym forum internetowym,...

Cyberportret polskiego biznesu: niezrozumienie zasad i procedur, słaba komunikacja, rosnące zagrożenia

Polska jest drugim najczęściej atakowanym przez cyberprzestępców krajem,...

AI na usługach hakerów: rosnące zagrożenie dla firm i konsumentów

Według danych Proxyrack, globalne straty wynikające z cyberprzestępczości mogą...

Uwaga na fałszywe e-maile z urzędów skarbowych. Cyberprzestępcy atakują podatników

Trwa gorący okres rozliczeń podatkowych. Okazuje się, że nie...

Podobne tematy

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Prezes UODO zawiadamia prokuraturę o nielegalnym przetwarzaniu danych osobowych znanych osób publicznych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, złożył...

Branża dealerska komentuje raport KRD – długi to tylko mikroskopijny ułamek wartości branży

Krajowy Rejestr Długów S.A. opublikował raport na temat zadłużenia...

Wyciek danych klientów Warty – jakie informacje zostały ujawnione?

Na początku marca 2025 firma ubezpieczeniowa Warta poinformowała o...

Uwagi Prezesa UODO do projektu Strategii Cyberbezpieczeństwa Polski na lata 2025-2029

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) przekazał Ministerstwu Cyfryzacji...

Centrum Medyczne Ujastek ukarane przez UODO – 1,14 mln zł za ukryty monitoring i wyciek danych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, nałożył...

UODO: Nowelizacja ustawy śmieciowej nie spełnia standardów ochrony danych

Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version