- Wzrost rentowności: znaczący wzrost zysku operacyjnego EBIT koncernu o 28%, do 20,5 mld euro (2021: 16,0 mld euro), wzrost obrotu o 12% – do 150 mld euro (2021: 133,9 mld euro).
- Odporny model biznesowy: skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) w segmencie Mercedes-Benz Cars sięga 14,6% (2021: 13,1%), a w segmencie Mercedes-Benz Vans 11,2% (2021: 8,3%), skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) Mercedes-Benz Mobility kształtuje się na poziomie 16,8% (2021: 22,0%) – pomimo wyzwań makroekonomicznych.
- Kontynuacja transformacji: zapowiedź globalnej sieci ładowania, reorganizacja sieci produkcyjnej odpowiednio do skali produkcji pojazdów elektrycznych, dopuszczenie poziomu 3 zautomatyzowanej jazdy w Nevadzie, nawiązanie nowych partnerstw w celu pozyskiwania surowców i półprzewodników.
- Wzrost dywidendy: propozycja 5,20 euro (2021: 5,00 euro).
- Wykup akcji własnych: akcje o wartości do 4 mld euro zostaną wykupione w ciągu 2 lat.
- Perspektywa na rok 2023: oczekiwany obrót koncernu na poziomie roku ubiegłego, EBIT nieco poniżej roku 2022, wolne przepływy pieniężne (free cash flow; działalność przemysłowa) na poziomie roku ubiegłego, skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) Mercedes-Benz Cars w całym roku 2023 na poziomie od 12% do 14%, Mercedes-Benz Vans od 9% do 11% oraz skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) Mercedes-Benz Mobility na poziomie od 12% do 14%.
W minionym roku gospodarczym spółka Mercedes‑Benz Group AG (skrót giełdowy: MBG) w większym stopniu koncentrowała się na luksusowych samochodach osobowych i samochodach dostawczych klasy premium. W ten sposób, także dzięki konsekwentnemu utrzymywaniu dyscypliny kosztów, możliwe było zwiększenie obrotu o 12%, do 150,0 mld euro (2021: 133,9 mld euro), a koncernowego zysku operacyjnego EBIT o 28% – do 20,5 mld euro (2021: 16,0 mld euro).
W pierwszym roku po wydzieleniu Daimler Truck koncern Mercedes-Benz Group kontynuował transformację pośród wyzwań geopolitycznych i makroekonomicznych. Znakomite wyniki potwierdzają poprawę rentowności, pomimo że pandemia COVID 19 i utrudnienia w łańcuchu dostaw półprzewodników, a także skutki wojny prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie, nadal negatywnie wpływały na działalność biznesową.
Przekształciliśmy Mercedes-Benz w bardziej dochodową firmę. Kluczowe znaczenie mają koncentracja na pożądanych produktach oraz zdyscyplinowane zarządzanie marżą i kosztami. Choć nie możemy kontrolować wydarzeń makroekonomicznych i geopolitycznych, to jednak rok gospodarczy 2022 dowodzi, że obrany przez
nas strategiczny kierunek jest właściwy. Nasz zespół nie tylko osiągnął dobre wyniki finansowe, lecz także wzmocnił naszą dynamikę jako lidera technologicznego w dziedzinie elektrycznej i zautomatyzowanej jazdy. Kolejny rozdział naszej transformacji zaprezentujemy podczas konferencji Mercedes-Benz Strategy Update, która odbędzie się 22 lutego w Kalifornii. Skupi się ona na naszym własnym systemie operacyjnym „MB.OS”.
Ola Kaellenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Mercedes-Benz Group* | 4 kw. 2022 r. | 4 kw. 2021 r. | Zmiana 22/21 | Rok
2022 |
Rok
2021 |
Zmiana 22/21 | |||||||
Obrót** | 41 003 | 35 240 | +16% | 150 017 | 133 893 | +12% | |||||||
EBIT** | 5 411 | 4 115 | +31% | 20 458 | 16 028 | +28% | |||||||
EBIT, skoryg.** | 5 071 | 5 044 | +1% | 20 655 | 17 158 | +20% | |||||||
Zysk netto koncernu** | 4027 | 2477 | +63% | 14 809 | 11 050 | +34% | |||||||
Free cash flow (działalność przemysłowa)** | 2479 | 1421 | +74% | 8128 | 7880 | +3% | |||||||
Free cash flow (działalność przemysłowa), skoryg.** | 2706 | 1615 | +68% | 9294 | 10 125 | -8% | |||||||
Zysk na akcję (EPS), w euro | 3,72 | 2,24 | +66% | 13,55 | 10,00 | +35% | |||||||
* z działalności kontynuowanej
** w mln euro |
|||||||||||||
Na skróty:
Przyspieszenie transformacji
Mercedes-Benz rozszerzył swoją ofertę pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym do dziewięciu samochodów osobowych i czterech dostawczych, w tym nowego SUV-a EQS i nowego SUV-a EQE, a także zaprezentowanego niedawno nowego eSprintera. Na potrzeby zwiększenia skali produkcji bezemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych dokonano reorganizacji sieci produkcyjnej Mercedes-Benz i zawarto nowe umowy z dostawcami. Mercedes-Benz będzie zaopatrywać się w ogniwa akumulatorowe z nowej fabryki Contemporary Amperex Technology Co, Limited (CATL) budowanej w Debreczynie na Węgrzech. Z kanadyjsko-niemieckim start-upem Rock Tech Lithium Inc. podpisano roczną umowę na dostawy średnio 10 tys. ton wodorotlenku litu. Ponadto Mercedes-Benz ogłosił szeroko zakrojone plany uruchomienia w Ameryce Północnej, Europie, Chinach i na innych kluczowych rynkach globalnej sieci ładowania akumulatorów z dużą mocą.
Inwestycje, wolne przepływy pieniężne i płynność finansowa
W roku gospodarczym 2022 wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej wzrosły do 8,1 mld euro (2021: 7,9 mld euro). Płynność netto działalności przemysłowej wzrosła do 26,6 mld euro (na koniec 2021: 21,0 mld euro). Wartość inwestycji koncernu w środki trwałe wyniosła w całym roku 3,5 mld euro (2021: 4,6 mld euro*). Wydatki na badania i rozwój wyniosły 8,5 mld euro (2021: 9,1 mld euro*).
*W roku 2021 liczba ta obejmowała segment pojazdów użytkowych Daimler do momentu jego odłączenia i wydzielenia.
Wyniki dywizji
W trudnym otoczeniu makroekonomicznym sprzedaż Mercedes-Benz Cars wyniosła 2 040 719 pojazdów (+5%). W zgodzie ze swoją strategią ukierunkowaną na pojazdy elektryczne, Mercedes-Benz odnotował solidną sprzedaż pojazdów akumulatorowo-elektrycznych w liczbie 149 227 sztuk wraz ze smartem (+67%). W segmencie top-end sprzedaż wzrosła o 8% – napędzana sprzedażą Klasy S (+6%) i jej w pełni elektrycznej wersji EQS z liczbą ponad 23 400 sprzedanych pojazdów. Czwarty kwartał był najlepszym kwartałem sprzedaży tego w pełni elektrycznego modelu flagowego. Także Mercedes-Maybach odnotował nowy rekordowy rok ze wzrostem sprzedaży o 41%. Dobra sprzedaż Klasy C, najlepiej sprzedającego się GLC oraz nowego EQE przełożyła się na 9-procentowy wzrost sprzedaży w segmencie Core. Skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) Mercedes-Benz Cars w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku wzrosła z 13,1% do 14,6%.
W czwartym kwartale świadoma decyzja firmy o realizacji płatności na rzecz wybranych dostawców oraz efekt premii inflacyjnej dla uprawnionych pracowników w Niemczech wpłynęły na niewielkie utrudnienia i skorygowaną rentowność sprzedaży na wciąż wysokim poziomie 13,4%.
Mercedes-Benz Cars | 4 kw. 2022 r. | 4 kw. 2021 r. | Zmiana 22/21 | Rok
2022 |
Rok
2021 |
Zmiana 22/21 | |||||||
Sprzedaż, w szt. pojazdów | 536 181 | 500 421 | +7% | 2 040 719 | 1 943 930 | +5% | |||||||
– w tym xEV | 111 046 | 89 161 | +25% | 333 490 | 271 847 | +23% | |||||||
– w tym BEV | 53 539 | 31 676 | +69% | 149 227 | 89 571 | +67% | |||||||
Obrót* | 30 557 | 25 380 | +20% | 111 601 | 96 712 | +15% | |||||||
EBIT* | 4243 | 3838 | +11% | 16 340 | 12 487 | +31% | |||||||
EBIT, skoryg.* | 4088 | 3988 | +3% | 16 245 | 12 689 | +28% | |||||||
Rentowność sprzedaży (RoS), w % | 13,9 | 15,1 | -1,2 pkt proc. | 14,6 | 12,9 | +1,7 pkt proc. | |||||||
Rentowność sprzedaży (RoS), skoryg., w % | 13,4 | 15,7 | -2,3 pkt proc. | 14,6 | 13,1 | +1,5 pkt proc. | |||||||
CFBIT* | 3104 | 1533 | +102% | 10 718 | 9344 | +15% | |||||||
CFBIT, skoryg.* | 3233 | 1646 | +96% | 11 413 | 10 714 | +7% | |||||||
Wskaźnik cyklu konwersji gotówki, skoryg. | 0,8 | 0,4 | – | 0,7 | 0,8 | – | |||||||
* w mln euro | |||||||||||||
W segmencie Mercedes-Benz Vans całoroczna sprzedaż jednostkowa na całym świecie wyniosła 415 344 pojazdów (+8%) – dzięki szerokiej ofercie produktowej samochodów dostawczych do użytku biznesowego i prywatnego oraz pomimo trwających globalnych utrudnień w zakresie dostaw części i logistyki. W roku sprawozdawczym liczba sprzedanych elektrycznych samochodów dostawczych (eVan) wyniosła 15 000 sztuk (+15%), z czego około dwie trzecie stanowiły elektryczne samochody dostawcze do użytku komercyjnego. Skorygowany wskaźnik rentowności sprzedaży (RoS) segmentu Mercedes-Benz Vans wzrósł do 11,2% (2021: 8,3%). W roku 2022 zaprezentowano także w pełni elektryczne małe samochody dostawcze eCitan i EQT [zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym (WLTP): 18,99 kWh/100 km; emisja CO2 (WLTP): 0 g/km]. Przed kilkoma dniami swoją premierę miał nowy eSprinter.
Mercedes-Benz Vans | 4 kw. 2022 r. | 4 kw. 2021 r. | Zmiana 22/21 | Rok
2022 |
Rok
2021 |
Zmiana 22/21 | ||||||||
Sprzedaż, w szt. pojazdów | 122 733 | 111 499 | +10% | 415 344 | 386 239 | +8% | ||||||||
Obrót* | 5114 | 4122 | +24% | 17 217 | 14 735 | +17% | ||||||||
EBIT* | 670 | 256 | +162% | 1897 | 1143 | +66% | ||||||||
EBIT, skoryg.* | 501 | 294 | +70% | 1927 | 1229 | +57% | ||||||||
Rentowność sprzedaży (RoS), w % | 13,1 | 6,2 | +6,9 pkt proc. | 11,0 | 7,8 | +3,2 pkt proc. | ||||||||
Rentowność sprzedaży (RoS), skoryg., w % | 9,8 | 7,1 | +2,7 pkt proc. | 11,2 | 8,3 | +2,9 pkt proc. | ||||||||
CFBIT* | 665 | 519 | +28% | 1731 | 826 | +110% | ||||||||
CFBIT, skoryg.* | 740 | 592 | +25% | 2039 | 1581 | +29% | ||||||||
Wskaźnik cyklu konwersji gotówki, skoryg. | 1,5 | 2,0 | – | 1,1 | 1,3 | – | ||||||||
* w mln euro | ||||||||||||||
Mercedes-Benz Mobility odnotował spadek wartości nowych transakcji do 58,0 mld euro (2021: 63,6 mld euro). Należy jednak zwrócić uwagę, że w roku 2021, do momentu wydzielenia segmentu pojazdów użytkowych, nowe transakcje obejmowały jeszcze transakcje działu Trucks & Buses. Na koniec 2022 r. wolumen umów osiągnął wartość 132,4 mld euro, czyli poziom analogiczny do końca poprzedniego roku. (2021: 133,7 mld euro). W porównaniu z rokiem poprzednim znacząco zrósł wolumen umów na kredytowanie i leasingowane pojazdów akumulatorowo-elektrycznych i hybrydowych. W roku 2022 skorygowany wskaźnik EBIT obniżył się do 2,4 mld euro (2021: 3,4 mld euro), głównie z powodu wzrostu kosztów ryzyka kredytowego na skutek pogorszenia perspektywy makroekonomicznej oraz wyższych kosztów refinansowania, a także mniejszego wolumenu po wydzieleniu się Daimler Truck. W efekcie skorygowana rentowność kapitału własnego (RoE) na poziomie 16,8% była niższa niż w roku poprzednim (2021: 22,0%).
Mercedes-Benz Mobility | 4 kw. 2022 r. | 4 kw. 2021 r. | Zmiana 22/21 | Rok
2022 |
Rok
2021 |
Zmiana 22/21 | |||||||
Obrót* | 6858 | 7246 | -5% | 26 954 | 27 941 | -4% | |||||||
Sprzedaż nowych produktów* | 15 121 | 15 043 | +1% | 58 031 | 63 631 | -9% | |||||||
Wartość kontraktów (31.12)* | 132 379 | 133 687 | -1% | 132 379 | 133 687 | -1% | |||||||
EBIT* | 494 | 882 | -44% | 2428 | 3493 | -30% | |||||||
EBIT, skoryg.* | 494 | 885 | -44% | 2428 | 3449 | -30% | |||||||
Rentowność kapitału własnego (RoE), w % | 14,0 | 21,6 | -7,6 pkt proc. | 16,8 | 22,3 | -5,5 pkt proc. | |||||||
Rentowność kapitału własnego (RoE), skoryg., w % | 14,0 | 21,7 | -7,7 pkt proc. | 16,8 | 22,0 | -5,2 pkt proc. | |||||||
* w mln euro | |||||||||||||
Dywidenda i wykup akcji własnych
Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują Walnemu Zgromadzeniu w dniu 3 maja 2023 r. dywidendę w wysokości 5,20 euro na akcję (2021: 5,00 euro). Całkowita kwota wypłaty za rok 2022 odpowiadałaby wtedy sumie 5,6 mld euro (2021: 5,35 mld euro).
Firma ogłosiła zamiar wykupu za pośrednictwem giełdy własnych akcji o wartości maksymalnie 4 mld euro (z wyłączeniem kosztów ubocznych) w okresie do dwóch lat. Celem jest optymalizacja struktury kapitału i wygenerowanie wartości dla akcjonariuszy. Wykupione akcje zostaną następnie anulowane. Bardzo dobre wyniki operacyjne oraz utrzymująca się wysoka zdolność do generowania środków pieniężnych umożliwiają rozpoczęcie programu w marcu 2023 roku. Wykup zostanie sfinansowany przez Mercedes-Benz z oczekiwanej w przyszłości nadwyżki wolnych przepływów pieniężnych i jest w pełni zgodny z priorytetami strategicznymi firmy oraz jej polityką w zakresie dywidendy. Mercedes-Benz nadal koncentruje się na silnym ratingu inwestycyjnym i dąży do uzyskania oceny ratingowej A od głównych agencji. Kolejne szczegółowe informacje na temat programu wykupu akcji własnych zostaną ogłoszone oddzielnie przed jego rozpoczęciem.
Perspektywa
Gospodarka światowa zmaga się z wyjątkową niepewnością związaną z wydarzeniami geopolitycznymi i makroekonomicznymi, takimi jak wojna na Ukrainie, trendy w wymianie handlowej pomiędzy Chinami, Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi oraz dalszy przebieg pandemii COVID 19. Mogą one wywierać wpływ na łańcuchy dostaw oraz kształtowanie się cen surowców i energii. Na pogorszenie perspektyw wpływa ponadto utrzymująca się presja inflacyjna na konsumentów i przedsiębiorstwa oraz związane z nią podwyżki stóp procentowych ze strony banków centralnych, a także silniejsze spowolnienie wzrostu gospodarczego. Globalny niedobór półprzewodników ulega poprawie, choć nadal pozostają pojedyncze trudności, które mogą prowadzić do ograniczeń w dostawach.
Popyt zagregowany: W Europie poziom nowych zamówień jest bardziej umiarkowany, jednakże portfel zamówień wzmacnia sprzedaż w pierwszej połowie roku. W Stanach Zjednoczonych utrzymuje się popyt na dobrym poziomie. W Chinach skutki COVID 19 w czwartym kwartale wpływają również na nastroje w pierwszym kwartale. Jednak pierwsze sygnały wskazują na powrót dynamiki po chińskim Nowym Roku.
Prognoza sprzedaży: Według ostrożnych prognoz firma spodziewa się sprzedaży jednostkowej w segmencie Mercedes-Benz Cars na poziomie poprzedniego roku. Ogólnie oczekuje się lekkiego wzrostu sprzedaży pojazdów z segmentu top-end – dzięki nowemu SUV-owi EQS i innym przygotowywanym produktom, takim jak Mercedes-Maybach EQS SUV. Oczekiwany jest mniej więcej dwukrotny wzrost sprzedaży pojazdów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV). Firma spodziewa się skorygowanego wskaźnika rentowności sprzedaży (RoS) w przedziale od 12% do 14%. Założono lekki wzrost cen netto, kompensujący wzrost kosztów związanych z inflacją, przerwy w łańcuchach dostaw oraz wzrosty cen surowców. W segmencie pojazdów używanych spodziewany jest wynik handlowy nieznacznie niższy w stosunku do 2022 roku. Przewiduje się, że nakłady na badania i rozwój będą nieco wyższe niż w roku ubiegłym. Wartość inwestycji w środki trwałe powinna znacznie przekroczyć poziom ubiegłoroczny, głównie za sprawą platformy MMA.
Według przewidywań całkowita sprzedaż Mercedes-Benz Vans pozostanie na stabilnym poziomie, a skorygowana rentowność sprzedaży ukształtuje się w przedziale od 9% do 11%. Zakłada się stabilny wzrost cen netto, kompensujący wzrost kosztów związanych z inflacją, przerwy w łańcuchach dostaw oraz wzrosty cen surowców. Planowane inwestycje w środki trwałe oraz wydatki na badania i rozwój znacznie przekroczą poziom z poprzedniego roku ze względu na nakłady związane z przyszłą całkowicie elektryczną platformą VAN.EA.
Wolumen portfela Mercedes-Benz Mobility nieznacznie się zmniejsza. Skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego na 2023 rok szacuje się w przedziale od 12% do 14%. Obejmuje to wydatki operacyjne (OpEx) związane z niedawno zapowiedzianą siecią ładowania.
Mercedes-Benz Group spodziewa się, że w 2023 roku obrót grupy utrzyma się na poziomie z poprzedniego roku. W nadal trudnym otoczeniu rynkowym w oparciu o rozwój segmentów koncern spodziewa się, że wskaźnik EBIT będzie nieco niższy od poziomu z poprzedniego roku. Jeśli chodzi o wolne przepływy pieniężne w działalności przemysłowej, Mercedes-Benz Group zakłada, że w 2023 roku utrzymają się one na poziomie roku poprzedniego. Spodziewane są wyższe niż w ubiegłym roku płatności podatkowe.
Mercedes-Benz Group oczekuje, że w 2023 roku średnia emisja CO2 floty nowych samochodów osobowych w Europie (Unia Europejska, Norwegia i Islandia) będzie znacznie niższa w porównaniu z rokiem poprzednim. Biorąc pod uwagę dalszą rozbudowę floty pojazdów elektrycznych, można założyć, że wymagania dotyczące emisji CO2 w Europie zostaną spełnione również w 2023 roku.