XTPL wygenerował w I półroczu 2024 przychody ogółem na poziomie 6,1 mln zł, w tym 5,6 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług w porównaniu do 5,5 mln zł osiągniętych w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ponownie w największym stopniu do bieżących wyników XTPL kontrybuowała sprzedaż urządzeń Delta Printing System – do międzynarodowych klientów w omawianym okresie Spółka dostarczyła 6 urządzeń. Dla realizacji długoterminowej wizji rozwoju XTPL kluczowe są projekty przemysłowe, w których poczyniono w II kwartale 2024 roku istotne postępy. Pierwsze zamówienie na moduł przemysłowy złożył nowy klient, wiodący chiński producent maszyn dla branży wyświetlaczy FPD świadczący usługi m.in. dla notowanego na Shenzhen Stock Exchange podmiotu o przychodach rzędu kilkudziesięciu mld USD. Obecnie prototypowe urządzenie z modułem XTPL jest już zbudowane, uruchomione i rozpoczęło fazę testów. Drugi moduł przemysłowy trafił ponownie do HB Technology z Korei Płd., jeszcze mocniej zacieśniając trwającą współpracę i intensyfikując etap testów technologii UPD Spółki. XTPL kontynuuje wdrażanie Strategii na lata 2023-2026, co wspiera osiągnięcie celu 100 mln zł sprzedaży komercyjnej do końca 2026 roku.
– Wraz z dostarczeniem do klientów w I półroczu kolejnych urządzeń DPS zbliżamy się do łącznej sprzedaży blisko 30 takich demonstratorów naszej technologii, której klientami są odbiorcy z ponad 20 krajów na całym świecie. Zabezpieczenie IP naszej autorskiej technologii i jej komercjalizacja na bazie pierwszych produktów były naszym priorytetem do 2023 roku, dzięki czemu potwierdziliśmy jej rynkowe zastosowanie. Obecnie, w ramach realizowanej Strategii na lata 2023-2026, kluczowe jest uprzemysłowienie naszej technologii poprzez osiągnięcie pierwszych wdrożeń przemysłowych z największymi globalnymi podmiotami specjalizującymi się w produkcji zaawansowanej elektroniki. Nowy klient z Chin, z którym w bardzo krótkim okresie przeszliśmy od wstępnej ewaluacji, przez zamówienie modułu przemysłowego, jego dostarczenie i zamontowanie, sprawiają, że na świecie funkcjonują już 4 prototypowe urządzenia przemysłowe z wbudowanym modułem drukującym XTPL – komentuje Filip Granek, Prezes Zarządu XTPL S.A.
– Intensywnie testowana jest w nich nasza technologia i oczekujemy, że pierwsze pełne wdrożenie nie tylko znacząco przełoży się na wzrost dostaw kolejnych modułów, ale także przyspieszy pozostałe otwarte procesy, w efekcie czego zrealizujemy zakładany cel 100 mln zł sprzedaży komercyjnej do końca 2026 roku oraz będziemy gotowi wyznaczać kolejne ambitne cele na przyszłość – dodaje Filip Granek.
W I półroczu 2024 XTPL wygenerował 6,1 mln zł przychodów ogółem, w tym 5,6 mln zł przychodów ze sprzedaży produktów i usług w porównaniu do odpowiednio 6,9 mln zł i 5,5 mln zł w tym samym okresie ubiegłego roku. Pozostałą wartość stanowią dotacje, gdzie Spółka realizuje obecnie w konsorcjum jeden międzynarodowy projekt w ramach programu Horyzont Europa oraz przygotowuje się do uruchomienia drugiego. EBITDA w I półroczu 2024 wyniosła -8,6 mln zł na co wpływ ma toczący się proces inwestycyjny Spółki związany z realizacją Strategii i wdrażanym planem inwestycyjnym nakierowanym na skalowanie biznesu XTPL. Poziom środków pieniężnych wyniósł na koniec 30.06.2024 roku 14,0 mln zł.
Realizacja Strategii na lata 2023-2026 przekłada się na istotne korzyści dla Spółki. Znacząco rozbudowane zostały zdolności produkcyjne XTPL we wszystkich liniach biznesowych, co nawet dwukrotnie skraca czas związany z budową urządzeń DPS oraz pozwala szybciej dostarczać do klientów moduły przemysłowe. Utworzony został także zespół zarządzania obecnymi i przyszłymi produktami Spółki, koordynujący pełny cykl od ich wstępnej koncepcji po ciągły rozwój. Wprowadzono w organizacji metodologię NPD (ang. New Product Development) do wewnętrznej pracy między-zespołowej, a także na ukończeniu są prace związane z uruchomieniem centrum demonstracyjno-sprzedażowego w Bostonie w USA wraz z laboratorium umożliwiającym prezentowanie i testowanie technologii XTPL. Intensyfikacja działań z zakresu business development to istotne zmiany w pozycjonowaniu firmy w przestrzeni branżowej oraz aktywny udział w najważniejszych międzynarodowych konferencjach i targach, co kreuje więcej szans sprzedażowych. Obecna, zwiększona struktura zatrudnienia odzwierciedla docelowy poziom dla realizacji celów sprzedażowych i operacyjnych założonych w Strategii, a prace B+R nad nowymi produktami i funkcjonalnościami do istniejącej bazy produktów Spółki toczą się zgodnie z wewnętrznym harmonogramem.
– Wdrażany proces inwestycyjny nakierowany na skalowanie biznesu XTPL jest realizowany zgodnie z planem i umożliwi nam w horyzoncie Strategii 10-krotny wzrost sprzedaży komercyjnej do 100 mln zł. Przejściowo wpływa on na nasze wyniki, również ze względu na rosnący poziom zapasów Spółki do 4,6 mln zł na koniec czerwca br., ale to w dużym stopniu zabezpieczenie komponentów pod produkcję i dostawy urządzeń DPS do klientów do końca roku i jest bezpośrednią inwestycją w przyszłą sprzedaż, która korzystnie wpłynie na nasz cash flow. Jednocześnie widzimy, że część zamówień DPS może przesunąć się na 2025 rok, co jest spowodowane głownie wydłużającymi się procesami grantowymi odbiorców akademicko-naukowych oraz dodatkowymi formalnościami ze strony międzynarodowych klientów przemysłowych. Pozytywnie do wyników powinna w przyszłym roku kontrybuować placówka w Bostonie w USA; nasze centrum demonstracyjno-sprzedażowe planujemy uruchomić w IV kw. br. Sygnały płynące do nas z tego rynku są bardzo dobre, a fizyczna obecność pozwoli znaleźć się jeszcze bliżej klientów, skracając czas między pierwszym kontaktem a decyzją o zamówieniu produktu XTPL – mówi Jacek Olszański, Członek Zarządu ds. finansowych XTPL.
– Konsekwentnie realizowana Strategia przygotowuje nas do obsługi przyszłej, zwiększonej skali sprzedaży i jest finansowana ze środków pieniężnych pozyskanych w 2023 roku oraz z bieżących wpływów operacyjnych. Niezbędne środki na poczet jej dalszego wdrażania do końca 2026 roku w pierwszej kolejności będziemy chcieli uzupełnić z innych dostępnych dla Spółki form finansowania i w miarę możliwości z finansowania dłużnego. Priorytetem niezmiennie jest długoterminowa budowa pozycji i siły marki XTPL na świecie, do czego drogą jest przyjęta Strategia. Wierzymy w tę ścieżkę rozwoju i dlatego w oparciu m.in. o cele finansowe ze Strategii przyjęliśmy w czerwcu br. program motywacyjny dla kluczowej kadry – dodaje Jacek Olszański.
Model biznesowy XTPL opiera się na trzech komplementarnych liniach biznesowych. Stanowią je moduły do wdrożeń przemysłowych na linie produkcyjne globalnych producentów elektroniki, urządzenia prototypujące Delta Printing System (DPS) oraz High Performance Materials (HPM, nanotusze). Spółka posiada 9 projektów na co najmniej drugim etapie procesów nakierowanych na przemysłowe wdrożenia swojej technologii, z czego najbardziej zaawansowane są 4 projekty obejmujące strategiczne dla Spółki obszary: półprzewodniki oraz wyświetlacze. Łączny potencjał tych 9 projektów przemysłowych, przy założeniu ich pozytywnej walidacji, Spółka szacuje na ok. 400 mln zł średniorocznych przychodów. Klientami końcowymi są globalne podmioty odpowiadające za produkcję elektroniki nowej generacji m.in. wiodący producent maszyn dla przemysłu nowoczesnych wyświetlaczy z Chin, czołowy producent półprzewodników z Tajwanu, jeden z największych na świecie producentów wyświetlaczy FPD (ang. Flat Panel Display) z Korei Płd. oraz notowany na Nasdaq 100 czołowy producent maszyn przemysłowych z USA.