Jak wynika z ustaleń najnowszego badania cyklicznego CBM INDICATOR „Małe firmy o leasingu 2021”[1], prawie połowa (44%) przedsiębiorców deklaruje wykorzystanie leasingu, jako źródła finansowania działalności firmy (aktualnie lub w przeszłości). Przedmiotem umowy leasingu w małych firmach są głównie samochody osobowe lub ciężarowe do 3,5 tony. Na wybór leasingu, jako formy finansowania, wpływa przede wszystkim: oferta cenowa, szybkość podejmowania decyzji, otwartość na negocjacje oraz korzystne rozwiązania podatkowe.
Firmy korzystające z usług leasingowych są zadowolone z tej formy finansowania (89 proc. wskazań) i raczej ponownie z niej skorzystają w przyszłości.
Co istotne, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co szósta firma (17%) uzyskała odroczenie rat leasingowych, co było związane z kryzysem COVID-19 i możliwością zaoferowaną przez sektor leasingowy w Polsce. Przy okazji kryzysu zadaliśmy przedsiębiorcom także pytanie dotyczące ewentualnych planów nabycia auta używanego. W opinii przedsiębiorców, najkorzystniejszą formą finansowania zakupu lub korzystania z samochodu używanego jest pośrednictwo dealera (40%). Na dalszych miejscach znalazły się: samochód poleasingowy (17%), samochód z importu prywatnego (14%) czy samochód z komisu (8%).
Co szósta (15%) mikro i mała firma deklaruje zainteresowanie zakupem lub leasingiem samochodu poleasingowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
W opinii przedsiębiorców korzystających z leasingu jest on elastyczniejszą (69%) i tańszą dla firm (68%) formą finansowania niż kredyt. W tej samej grupie ankietowanych, leasing jest uznany za bezpieczniejszą (66%) i bardziej przyjazną dla firm (71%) formę finansowania niż kredyt.
Wojciech Terlikowski, kierownik projektu z Centrum Badań Marketingowych INDICATOR
[1] Wyniki badania CBM INDICATOR zostały zaprezentowane podczas wideokonferencji prasowej ZPL w dniu 29.07.2021r. Prezentacja jest dostępna na stronie www.leasing.org.pl, a raport z omawianego badania oferuje CBM INDICATOR.