Role współczesnych dyrektorów finansowych (CFO – Chief Financial Officer) coraz częściej wykraczają poza tradycyjne ramy finansowe, obejmując kluczowe aspekty działalności firm, np. tworzenie strategii biznesowych. CFO stali się partnerami biznesowymi dla różnych działów w firmach. W wyniku tych zmian coraz częściej mówi się o nowym określeniu ,,Chief Value Officer” (CVO), choć poziom implementacji tego stanowiska jest wciąż ograniczony. Dyrektorzy finansowi stają się również naturalnymi kandydatami na stanowiska zarządzające całą organizacją, co potwierdza ich rosnącą rolę w strategicznym rozwoju firm.
Na skróty:
Ewolucja roli CFO
W ciągu ostatnich lat rola dyrektora finansowego uległa znacznemu rozszerzeniu. Wraz z dynamicznym rozwojem biznesu, CFO zaczęli coraz głębiej angażować się w różnorodne obszary funkcjonowania firm, od strategii biznesowych, przez optymalizację procesów, po wdrażanie innowacji.
Nowoczesny dyrektor finansowy to przede wszystkim strategiczny partner biznesowy, który współpracuje z różnymi działami w firmie, odpowiedzialnymi m.in. za sprzedaż, marketing, produkcję, R&D czy łańcuch dostaw. Jego rola nie polega jedynie na dostarczaniu raportów i tabel. Poprzez tworzenie kompleksowych analiz i rekomendacji biznesowych, CFO może bezpośrednio wpływać na usprawnienia w kanałach sprzedaży, rozwój nowych marek, produktów i usług, jakość obsługi klienta czy efektywność poszczególnych działów.
– Okres pandemii szczególnie uwypuklił strategiczną rolę CFO, pokazując, jak dyrektorzy finansowi angażują się w życie organizacji na wszystkich płaszczyznach. Dzięki swojej eksperckiej wiedzy nie tylko zarządzają finansami, ale również aktywnie wpływają na tworzenie wartości w firmie. Stąd też, rola CFO transformuje w kierunku CVO, Chief Value Officer – mówi Michał Starościak, Partner w Page Executive.
CVO – nowa funkcja?
Określenie „Chief Value Officer” zyskuje na popularności, chociaż poziom jego implementacji w firmach jest nadal dość ograniczony.
– Trend ten rośnie na znaczeniu, choć w praktyce, w rozmowach z klientami oraz kandydatami, spotykam się z nim stosunkowo rzadko. Niemniej jednak można zaobserwować wzrost zainteresowania tematem nowego określenia na prestiżowych kongresach i konferencjach finansowych, gdzie coraz więcej rozmawia się o rozszerzonej roli CFO i jej integracji ze wszystkimi aspektami życia organizacji – dodaje ekspert.
Nazwanie dyrektora finansowego Chief Value Officer to rodzaj wyraźnego uznania i docenienia jego roli oraz strategicznego znaczenia. Kiedyś znani jako główni księgowi czy dyrektorzy ekonomiczni, teraz, od wielu lat CFO odpowiadają zarówno za kierowanie rachunkowością finansową i zarządczą, a do tego intensyfikują swój wpływ na kształtowanie wartości organizacji.
CFO jako dyrektor zarządzający
Dyrektorzy finansowi coraz częściej pełnią kluczową rolę w zarządzaniu firmami, stając się prawą ręką prezesów spółek.
– Obserwujemy rosnący trend, w którym CFO nie tylko wspiera działania prezesa, ale również przygotowuje się do roli zarządzającego. Sukcesje, w których dyrektor finansowy awansuje na stanowisko Managing Director, stają się coraz bardziej powszechne. Hybrydowe projekty rekrutacyjne, w których opis stanowiska CFO zawiera wiele elementów zarządzania strategicznego spółkami, potwierdzają, że dyrektorzy finansowi wykraczają daleko poza swoje tradycyjne obowiązki i są przygotowani do pełnienia ról Deputy Managing Director czy Managing Director (MD) – dodaje ekspert.
Współpraca CFO z różnymi działami firmy, ich zaangażowanie w innowacyjne projekty oraz zdolność do prowadzenia negocjacji z zewnętrznymi interesariuszami, kontrahentami, klientami biznesowymi, czy też inwestorami i funduszami inwestycyjnymi, czynią z nich kluczowych graczy w procesie zarządzania organizacją. Tym samym, CFO stali się integralną częścią strategicznego rozwoju firm, co sprawia, że są naturalnymi kandydatami do roli MD.
Czy stanowisko CVO jest potrzebne?
Stworzenie stanowiska Chief Value Officer może się wydawać zbędne, ponieważ CFO pełni już wiele zadań przypisywanych CVO.
– Wprowadzenie CVO obok CFO nie jest konieczne, jest to bardziej kwestia semantyki i docenienia roli dyrektorów finansowych, którzy od wielu lat przekraczają tradycyjne granice swojej funkcji. W rzeczywistości CFO często łączą w sobie cechy dyrektora finansowego i operacyjnego, a nawet prezesa. To pokazuje ich zdolność do zarządzania całością organizacji i tworzenia wartości poprzez strategiczne decyzje – dodaje ekspert.
Firmy nie wprowadziły jeszcze na szeroką skalę stanowiska CVO, co nie oznacza, że trend ten nigdy się nie przyjmie. Ewolucja roli CFO w kierunku zarządzania operacyjnego i strategicznego to naturalny krok, który nie wymaga nowego stanowiska, lecz podkreślenia ich wkładu i wszechstronności.