Gorące tematy

Gospodarka

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Polska gospodarka odczuje skutki amerykańskich ceł pośrednio, ale boleśnie

Decyzja Prezydenta USA Donalda Trumpa, nakładająca 20% cła na...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Marketing

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Polityka

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Prawo

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

Donald Trump podnosi cła. Polska branża eksportowa pod presją, ale nastroje stabilne

Decyzja prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa wprowadzająca szeroko zakrojone...

Polska gospodarka odczuje skutki amerykańskich ceł pośrednio, ale boleśnie

Decyzja Prezydenta USA Donalda Trumpa, nakładająca 20% cła na...

Cisza przed kolejną burzą? Rynki stabilizują się po nerwowym otwarciu tygodnia

Media biznesowe są zalane artykułami o cłach. Sytuacja wygląda,...

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Marketing

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Sektor PR w Polsce rośnie, ale się rozdrabnia. Dominują jednoosobowe działalności

Pandemia, inflacja oraz sztuczna inteligencja całkowicie zmieniły rynek agencji...

AI jest niezbędna, ale nie rozwiązuje wszystkiego. Marketerzy pod presją wyników i redukcji zatrudnienia

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania...

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Polityka

Ewa Wrzosek i medialna burza, której skala zaskakuje

Sprawa Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną do czerwoności....

Trump i Musk coraz śmielej ingerują w europejską politykę

Donald Trump i Elon Musk wkroczyli do europejskiej polityki...

Trump igra z ogniem. Europejscy przedsiębiorcy obawiają się efektu domina

- Wolny handel jest wartością dla gospodarki priorytetową. Unia...

Trump uderza cłami. Giełdy nurkują, inflacja w USA może wystrzelić

Wyczekiwany przez rynek Dzień Wyzwolenia nie przyniósł dla inwestorów...

Trump uderza cłami w świat. Globalna wojna handlowa wkracza w nową fazę

Prezydent Donald Trump ogłosił wprowadzenie szeroko zakrojonych taryf celnych...

Prawo

Inicjatywa SprawdzaMY – ósma tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

Ósma tura zgłoszonych rozwiązań obejmuje 25 propozycji, z których...
00:01:08

Nowe regulacje pracy platformowej: UE wprowadza domniemanie stosunku pracy

Rok 2025 przynosi znaczące zmiany w polskim prawie pracy,...

Agnieszka Majewska chwali rządowy projekt deregulacyjny i apeluje o szybsze wdrożenie zmian w Małym ZUS Plus

W związku z rozpoczęciem przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej prac...

Prezes UODO: Wykonywanie wyroków ETPC musi uwzględniać ochronę danych osobowych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Mirosław Wróblewski, zwrócił uwagę...

Opodatkowanie stakingu kryptowalut w Polsce – chaos interpretacyjny i orzeczniczy

Wraz z rozwojem technologii blockchain i rosnącą popularnością kryptowalut,...
Autor/źródło
Autor/źródło
środa, 9 kwietnia, 2025

BADANIE: Dramat przedświątecznego handlu. W sklepach ubyło blisko 60% klientów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Proxi.cloud i UCE RESEARCH, porównując wyniki z przedświątecznego okresu 2019 i 2020 roku, można zauważyć, że w sklepach stacjonarnych ubyło ok. 57% klientów. Średnia liczba wizyt przypadająca na jedną osobę spadła o przeszło 20%. Ogólnie ruch zmniejszył się aż o blisko 66%. Tak wynika z ogólnopolskiego raportu ruchu w sklepach stacjonarnych, opracowanego na podstawie obserwacji ponad 7,5 mln wizyt prawie 730 tys. konsumentów w blisko 22 tys. placówek.

Z przeprowadzonej analizy porównawczej danych z okresu 27 dni bezpośrednio poprzedzających Boże Narodzenie w 2019 i ub.r. wynika, że liczba klientów spadła o 57,2%. Do tego wizyt przypadających na jedną osobę było mniej o średnio 20,1%. Ogólnie ruch zmniejszył się o 65,7%.

– Wyniki jasno pokazują, że tuż przed świętami przeciętny Polak zrezygnował z dwóch wizyt w sklepie spożywczym wielkopowierzchniowym w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2019. Jednocześnie warto zauważyć, że mniejsza liczba osób nie musi oznaczać niższych obrotów sieci handlowych, bo to nie było przedmiotem analizy – mówi Adam Grochowski, analityk z Proxi.cloud.

Według Krzysztofa Zycha, głównego analityka UCE RESEARCH, fakt, że mniej klientów odwiedziło sklepy i na dodatek byli oni rzadziej w tych placówkach, jest mocno niepokojący dla szeroko pojętej branży. Przecież chodzi o okres przedświąteczny, w którym Polacy kupują wyjątkowo intensywnie.

– Należy pamiętać o tym, że spadki były spowodowane ograniczeniami rządowymi, zarówno dotyczącymi liczby ludzi w sklepach, jak i ilości osób mogących wspólnie spędzić Wigilię. Z tego powodu Polacy kupowali mniej produktów. Za spadek ruchu w dużej mierze mogą odpowiadać też zakupy online. Coraz więcej sieci wprowadza przecież taką usługę i to nie tylko w największych miastach Polski – komentuje Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.

Analizując szczegółowo dzień po dniu wyniki z przedświątecznego okresu 2019 roku, można zauważyć, że liczba wizyt w placówkach stacjonarnych spadała w niedziele z handlem. Widać też powtarzające się wzrosty w czwartki i piątki.

– Spadki ruchu w niedziele handlowe mogły być już wtedy efektem przyzwyczajenia się Polaków do zamkniętych sklepów na koniec weekendów. Dlatego też wzrosty były najbardziej widoczne w czwartki i piątki. Konsumenci wyjątkowo stali się bardziej aktywni w ostatnie dni robocze tygodnia – tłumaczy Mateusz Chołuj.

W rozkładzie dziennym wizyt w badanym okresie 2020 roku można zaobserwować jeszcze większe wahania niż w analogicznym okresie 2019 roku. Niedzielne załamania wizyt sięgają nawet 46% (porównując dane z 5 i 6 grudnia ub.r.). Największe skoki widać natomiast w piątki.

– W grudniu ub.r. przeważały zakupy realizowane w piątki i soboty. W niedziele, które dotychczas były dniami niehandlowymi, obserwowaliśmy spadki. Polacy jeszcze bardziej niż rok wcześniej byli odzwyczajeni od możliwości zrobienia zakupów na koniec weekendu – dodaje Krzysztof Zych.

Z kolei z analizy częstotliwości odwiedzin wynika, że w 2019 roku przed świętami 40,7% klientów było w placówkach 10 lub więcej razy. 18,3% osób odbyło 6-9 wizyt, a 41% konsumentów pojawiło się 1-5 razy.

– Grupa osób odwiedzających sklepy najrzadziej była podobna do grona klientów najczęściej bywających w placówkach w badanym okresie. Pokazuje to też, że jeszcze przed pandemią klienci robiący zakupy raz na tydzień mieli mocny udział – zwraca uwagę Adam Grochowski.

Natomiast w analizowanym okresie 2020 roku aż 56% klientów było w sklepie 10 i więcej razy. 8% osób pojawiło się 6-9 razy. Natomiast 36% konsumentów odbyło 1-5 wizyt. Można zatem zauważyć, że istotnie zwiększył się udział tych, którzy przed świętami chodzili na zakupy 10 i więcej razy. Mogli oni nabywać produkty nie tylko dla siebie, ale również dla innych osób.

Analiza została przeprowadzona w oparciu o dane zarejestrowane w okresie od 28.11 do 24.12.2020 roku i analogicznym czasie w 2019 roku przez firmę technologiczną Proxi.cloud i platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH. Badanie zrealizowano w 16 województwach na próbie 21,9 tys. placówek handlowych. Obserwowano blisko 730 tys. konsumentów (w wieku od 18 do 65 lat), którzy odnotowali łącznie ponad 7,5 mln wizyt. Analiza polegała na zebraniu danych za pośrednictwem tzw. geofencingów, czyli wirtualnych punktów na mapie.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Podobne tematy

Platformy e-commerce odbierają ruch galeriom handlowym

Jak wykazała analiza zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w...

Grupa BLIX przejmuje Proxi.cloud

Grupa BLIX przejęła firmę technologiczną Proxi.cloud. Dzięki temu zyskała...

Handel zyskał na Euro 2024. I pół. br. sklepy zamykają na plusie

W I półroczu br. ruch w placówkach sieci spożywczych...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version