sobota, 5 kwietnia, 2025

Czy gotówka przestała być królem? Wygląda, że staje się nam coraz mniej potrzebna

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Sektor usług finansowych przechodzi właśnie cyfrową transformację, która jest w dużej mierze napędzana przez klientów z tego sektora. Płatności zbliżeniowe przeżyły gwałtowny wzrost popularności podczas pandemii, ponieważ społeczeństwo coraz częściej wybiera bezpieczniejsze i bardziej efektywne metody płatności. Technologie finansowe (FinTech) pozwalają tradycyjnym instytucjom dogonić nowoczesne banki i wprowadzać innowacje w sposobie oferowania nowych usług w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów. Technologie te obejmują m.in. mobilne aplikacje bankowe, chatboty zwiększające jakość obsługi klienta czy uczenie maszynowe zapewniające ochronę przed oszustwami. W miarę jak społeczeństwo staje się coraz bardziej cyfrowe i bezgotówkowe, w jaki sposób branża FinTech będzie wykorzystywać i chronić dane klientów?

Lepsze zrozumienie potrzeb klientów

Choć pandemia przyspieszyła przejście na płatności bezgotówkowe – po części ze względu na ich bezpieczniejszą, bezstykową naturę – to już wcześniej zmierzaliśmy w tym kierunku. Według raportu NBP[1] za rok 2020, gotówką w Polsce zrealizowano już tylko 46,4% transakcji, kiedy to w na przełomie lat 2011/2012 było to aż 81,8%.

Najważniejszą korzyścią płynącą z coraz bardziej bezgotówkowego społeczeństwa jest ogromna ilość danych, jaką ze sobą niesie, jednak prawdziwą przewagę zapewnia dopiero ich odpowiednie wykorzystanie. Dzięki temu można lepiej zrozumieć oczekiwania swoich klientów, a to właśnie klienci bezgotówkowi kreują szybko zmieniające się potrzeby. Od produktów bankowych oczekują większej personalizacji, a jednocześnie prostoty i łatwości obsługi.

Powszechnie dostępne aplikacje bankowości internetowej i płatności zbliżeniowe nie tylko spełniają te oczekiwania, lecz także stanowią bardziej efektywne metody płatności. Patrząc w przyszłość, liderzy branży usług finansowych muszą wyciągać wnioski z danych, aby zapewniać klientom doskonałą obsługę, która nie tylko zaspokoi bieżące potrzeby klientów, ale również zachęci ich do korzystania z produktów w przyszłości.

Obawy klientów związane z płatnościami bezgotówkowymi

O ile płatności cyfrowe pozwalają instytucjom finansowym lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, to ryzyko wykorzystania danych klientów przez oszustów stało się poważnym problemem. Wyraźnie widać, skąd biorą się te obawy, zwłaszcza u osób przyzwyczajonych do płatności gotówkowych, które nie pozostawiają śladu cyfrowego. Wraz z demokratyzacją danych konsumenci stali się o wiele bardziej świadomi swoich cyfrowych śladów i często zastanawiają się nad tym, kto i do czego wykorzystuje ich dane podczas dokonywania zakupu. Nie wspominając o wzroście liczby przypadków naruszeń bezpieczeństwa danych i cyberprzestępczości podczas pandemii.

Dobra wiadomość jest jednak taka, że oprócz przestrzegania lokalnych przepisów dotyczących ochrony danych instytucje świadczące usługi finansowe mogą wykorzystywać dane i ich analizę do identyfikowania pojawiających się zagrożeń, a także uzyskiwać informacje ułatwiające przewidywanie potencjalnych oszustw i ostrzeganie przed nimi. Wykorzystanie potencjału danych w tym ewoluującym środowisku pomoże instytucjom finansowym przewidywać zachowania konsumentów i zachować czujność wobec ewentualnych zagrożeń.

Jakie instytucje finansowe dokonują transformacji cyfrowej?

Aby móc odnaleźć się w tej nowej, cyfrowej rzeczywistości, tradycyjne instytucje finansowe analizują swoją dotychczasową infrastrukturę techniczną oraz inwestują w nowoczesne dane i narzędzia analityczne, które pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby klientów i przyspieszyć transformację cyfrową. Było to obiektem szczególnego zainteresowania firmy Tableau. Chcieliśmy stworzyć platformę analityczną, która nie tylko zapewniłaby klientom widoczność ich danych, lecz także pomogła w ich przygotowaniu, zarządzaniu nimi, dostępie do nich i wyborze miejsca ich przechowywania, co jest niezwykle istotne w wysoce regulowanych branżach, takich jak sektor usług finansowych.

Dane leżą u podstaw cyfrowej transformacji sektora usług finansowych. Mają one ogromny potencjał, a firmy starają się zmienić swoje modele biznesowe, aby w pełni go wykorzystać. Jednak stare systemy i brak odpowiednich umiejętności mogą tworzyć ogromne przeszkody – 44% firm z sektora usług finansowych ma trudności z integracją nowych technologii ze starszymi systemami. Firma Garanti BBVA podjęła się ambitnego projektu przekształcenia swoich 900 tradycyjnych oddziałów w centra usług wykorzystujące technologie cyfrowe i z powodzeniem umożliwiła swoim pracownikom samodzielne używanie narzędzi analitycznych.

Sektor usług finansowych szybko się zmienia i aby dobrze prosperować, musi obecnie oferować swoim klientom bezproblemowe i zintegrowane usługi. Te firmy, które w pełni wykorzystają swoje dane, odniosą sukces, a te, które tego nie zrobią, czeka niepewna przyszłość. Istnieje szereg implikacji społeczeństwa bezgotówkowego, a wykorzystanie danych i narzędzi analitycznych jest sposobem na najlepsze przygotowanie się firm do tej nowej ery. Do tej pory gotówka była królem, ale jasne jest, że teraz koronę noszą dane.

[1] „Raport o obrocie gotówkowym w Polsce w 2020 r.”

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Finansowa wolność to nie luksus, to wybór. Jakub B. Bączek o tym, jak nie stracić życia na czekaniu

Wolność finansowa to cel każdego z nas. Tymczasem rzeczywistość...

Wielkanoc 2025 droższa niż przed rokiem. Polacy zapłacą średnio 588 zł

W tym roku organizacja świąt wielkanocnych będzie nas kosztować...

Od przedsiębiorcy do inwestora. Jak uniknąć bolesnej lekcji zarządzania majątkiem

Posiadanie pieniędzy i ich pomnażanie to dwie zupełnie różne...

Coraz mniej osób z „rentą alkoholową”, ale kwoty świadczeń rosną

W 2023 roku liczba osób pobierających świadczenie, potocznie określane...

Aktywa w PPK przekroczyły 33 mld zł. Partycypacja nadal rozczarowuje

Na koniec lutego 2025 środki zgromadzone w PPK to...

Podobne tematy

Trump kontra Glapiński – kto bardziej wstrząsnął rynkiem?

Wczoraj na rynku mieliśmy pojedynek silnych charakterów – kto...

RPP nie zmienia stóp, ale rynek czeka na obniżki. Pierwsza może nadejść w lipcu

RPP nie zmieniła w kwietniu poziomu stóp procentowych. Rankomat.pl...

RPP pod presją danych i globalnych trendów – czy obniżka stóp nadejdzie wcześniej niż sądzimy?

Przed nami kolejne już posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej. Choć...
00:10:43

Od początku roku polski inwestor zarobił na złocie 7,5% – amerykański dwa razy więcej

Polski inwestor inwestujący złote w złoto zarobił od początku...

Kurs dolara stabilny, ale niepewność na rynkach pozostaje

Ostatni tydzień na rynkach walutowych był spokojniejszy. Rynek unormował...

Spadek optymizmu w USA – kurs dolara na najniższych poziomach od września

Tempo wzrostu cen w Polsce okazało się mocno przeszacowane...

RPP stabilna, ale rynek wycenia spadki stóp procentowych przed końcem roku

RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w marcu. Instytucje...

Kolejne cła weszły w życie. Dziś inflacja z USA oraz decyzja RPP

Rynek jest zaskakiwany każdego dnia. To staje się już...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie