piątek, 20 czerwca, 2025

Jakość polskich dróg gorsza niż w Indiach i Namibii

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W rankingu jakości dróg Polska zajmuje 20. miejsce w Europie i 57. na świecie. Choć w porównaniu do poprzednich lat nasza infrastruktura drogowa jest znacznie lepsza, daleko nam jeszcze do takich państw jak Holandia, Austria czy Portugalia.

Eksperci rankomat.pl przeanalizowali raport Światowego Forum Ekonomicznego, który dotyczy m.in. jakości dróg na świecie w 2019 r. Oceny przyznane polskiej infrastrukturze drogowej są niepokojące – znajdujemy się w ogonie rankingu państw europejskich. Konieczność poprawy stanu dróg potwierdza także raport GDDKiA. Prawie 37% nawierzchni drogowej w naszym kraju kwalifikuje się do remontu. Codziennie z powodu niewłaściwego stanu jezdni dochodzi średnio do 27 kolizji lub wypadków.

Polskie drogi na 57. miejscu światowego rankingu

W raporcie uwzględniającym 141 państw, aż 56 wyprzedziło Polskę pod względem jakości infrastruktury drogowej. Ocena naszego kraju wyniosła 4,31 w skali 1-7 (im wyższa ocena, tym szerzej rozwinięta infrastruktura). Na pierwszych miejscach w rankingu znalazły się takie państwa jak: Singapur (6,45), Holandia (6,43), natomiast na ostatnich: Czad (1,94) i Mauretania (2,03).Jakość dróg na świecie w 2019 r_v1 (1)

Polskie drogi nie wypadają najlepiej na tle Europy

Po uwzględnieniu krajów należących tylko do Unii Europejskiej, nasz kraj uplasował się na 20. pozycji na 27 państw. W czołówce państw z najlepszą infrastrukturą drogową znalazła się Holandia, Austria i Portugalia, a niechlubne ostatnie miejsca na liście zajęły: Rumunia, Malta i Bułgaria.Wypadki z powodu niewłaściwego stanu jezdni w 2019 r_v2 (1)

Bezpieczeństwo polskich kierowców zależy od stanu dróg

Z raportu GDDKiA wynika, że na koniec 2018 roku ponad 8 tys. km dróg w Polsce (37%) było w stanie złym lub niezadowalającym, przy czym stan 14% z nich określono jako krytyczny. Pocieszającym może być jednak fakt, że jakość polskich dróg systematycznie się poprawia.Stan nawierzchni dróg krajowych w latach 2001-2018_v1 (1)

Niewłaściwy stan jezdni to jedna z przyczyn kolizji i wypadków drogowych, wymienianych corocznie w statystykach policyjnych. W ubiegłym roku w Polsce odnotowano 9963 takie zdarzenia. Jeśli wziąć pod uwagę długość sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA i koncesjonariuszy (ok. 18133 km), to do kolizji lub wypadku z powodu złej nawierzchni, garbu czy wyboju na drodze dochodziło średnio co 2 kilometry.

Najwięcej takich zdarzeń policja odnotowała w województwie śląskim, a najmniej w podkarpackim.Jakość dróg w Unii Europejskiej w 2019 r_v2 (1)

Czy ocena stanu dróg może wpływać na wysokość ceny OC?

– Dane o stanie technicznym nawierzchni dróg, natężeniu ruchu pojazdów oraz statystyki wypadkowe to istotne informacje uwzględniane nie tylko w procesie zarządzania drogami. Mogą one być również brane pod uwagę przez towarzystwa ubezpieczeniowe, podczas szacowania ryzyka ubezpieczenia pojazdu. Nie są to jednak główne wyznaczniki ceny polisy OC. Na wysokość składki za obowiązkowe ubezpieczenie auta wpływa wiele czynników związanych zarówno z właścicielem jak i ubezpieczanym pojazdem – komentuje Tomasz Kroplewski, kierownik ds. rozwoju sprzedaży rankomat.pl.Gdzie płaciliśmy najwięcej za OC w I kwartale 2020 roku_v1 (1)

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Tu włamują się najczęściej! Sprawdź, czy Twoje województwo jest na liście

Podkarpackie to najbardziej, a dolnośląskie najmniej bezpieczne województwo pod...

Branża TSL szykuje się na turbulencje – amerykańskie cła mogą wywrócić rynek

Druga kadencja Donalda Trumpa upływa pod znakiem radykalnych decyzji...

Ryanair i Wizz Air pod lupą UOKiK. Chodzi o kontrowersyjne opłaty za bagaż podręczny

Czy linie lotnicze nadużywają przepisów bagażowych? UOKiK bierze pod...
00:03:19

Czy lotnictwo przestaje być bezpieczne? Janiszewski: Statystyki mówią coś innego

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie...

Podobne tematy

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Polacy wybierają wygodę kosztem bezpieczeństwa w sieci – wyniki Adyen Digital Report 2024

Pomimo rosnącej liczby cyberataków i oszustw 30 proc. konsumentów...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

Compensa wdraża AI, by zwiększyć efektywność o 75%

Compensa, jeden z liderów polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wprowadza...

Grupa Arche wypłaciła inwestorom 56 mln zł w 2024 roku

W samym 2024 r. inwestorzy otrzymali ponad 56 mln...

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po podpis elektroniczny – oto dlaczego

W dobie cyfryzacji podpis elektroniczny staje się nieodłącznym elementem...

Samochód nowy czy używany? Podpowiadamy co wybrać!

Zakup samochodu to jedna z najważniejszych decyzji finansowych, jaką...

Kamery nasobne dla ratowników medycznych – ochrona czy zagrożenie dla prywatności?

Wprowadzenie kamer nasobnych dla zespołów ratownictwa medycznego jest jednym...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie