sobota, 5 kwietnia, 2025

Koszty wynagrodzeń przygniatają firmy transportowe

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Niemal 40% przedstawicieli branży TSL zapytanych przez Transcash przyznało, że sytuacja ich firmy pogorszyła się na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy. Powodem tego stanu rzeczy był przede wszystkim wzrost kosztów zatrudnienia, na który wskazało blisko 70% ankietowanych. Kolejną przyczyną kiepskiej kondycji firm z branży TSL są opóźnienia w płatnościach ze strony kontrahentów.

Wspomniane wnioski znalazły się w Finansowym Indeksie Branży TSL, czyli pierwszej edycji cyklicznego badania kondycji finansowej firm realizowanego przez  Transcash.eu, dostawcę usług finansowych dla branży transportowej.

– W jego ramach zapytaliśmy przedstawicieli branży transportowej o ocenę kondycji finansowej ich firm, w tym o czynniki, które wpływają na nią w największym stopniu, stosunek do terminów płatności czy zewnętrznego finansowania. Wyniki Indeksu pozwalają wyciągać wnioski na temat aktualnej sytuacji branży i są również swoistym barometrem jej nastrojów oraz najbardziej palących kwestii wpływających na sytuację sektora transportu w Polsce – tłumaczy Agnieszka Nosal, Marketing&Sales Area Leader w Transcash.eu.

Stabilnie, ale z obawami

Badanie pokazało, że aktualna sytuacja firm z branży TSL jest względnie stabilna. 45% naszych ankietowanych przyznało, że kondycja ich firm nie uległa zmianie w ciągu 6 miesięcy poprzedzających badanie, ale jedynie 17% doświadczyło poprawy w tym względzie. Pozostali, czyli 38% zadeklarowali pogorszenie sytuacji w swoich firmach.Transcash_Finansowy_Indeks_Branzy_TSL_2

Rekordowe koszty wynagrodzeń

Wśród najbardziej palących problemów branży na pierwszy plan wysuwa się wzrost kosztów zatrudnienia. Wskazało go 68 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali pogorszenie sytuacji swojej firmy.Transcash_Finansowy_Indeks_Branzy_TSL

W 2024 roku koszty zatrudnienia napędzały znaczące podwyżki płacy minimalnej, która osiągnęła 4300 zł brutto. Zgodnie z decyzją rządu, w 2025 roku płaca minimalna ma wzrosnąć do 4666 zł brutto. Druga kategoria kosztów zatrudnienia jest specyficzna dla branży TSL i dotyczy konieczności zrównania stawki wynagrodzenia z tą obowiązującą w kraju wykonywania przewozu. To obowiązek w przypadku przewozów typu cross-trade i kabotażu objętych przepisami o delegowaniu – mówi Agnieszka Nosal z Transcash.eu.

Stawki zagraniczne są zdecydowanie wyższe niż w Polsce i ulegają częstym zmianom w związku z inflacją. Na ich wysokość wpływa wiele kwestii, a pewien obraz różnic w tym zakresie daje porównanie minimalnych stawek godzinowych w poszczególnych krajach. W Polsce obecnie wynosi ona 30,5 zł brutto, podczas gdy w Niemczech i Austrii około 12,8 euro, w Holandii – 13,3 euro. Na tym poziomie mówimy więc o stawkach wyższych o około 40% Koszty wynagrodzeń kierowców windują równie wyższe stawki za pracę weekendową i nocną.

Stałe zlecenia i szybka płatność – tego chce branża TSL

Presja rosnących kosztów prowadzenia działalności wpływa na priorytety w kwestii wydatków. Firmy z branży TSL w pierwszej kolejności regulują swoje zobowiązania wobec instytucji finansowych i państwowych, by utrzymać możliwość prowadzenia działalności i dalszego zarobkowania.

Poprawę sytuacji w czasie odsuwa brak stabilizacji – dużym problemem wciąż jest brak stałych kontraktów i dominacja zleceń spotowych. Wśród innych czynników, które mogłyby realnie polepszyć sytuację branży obok stałych zleceń, znajduje się przede wszystkim realne skrócenie terminów płatności.Transcash_Finansowy_Indeks_Branzy_TSL_3

Z dystansem wobec finansowania

Wysokie koszty odwodzą przedsiębiorców od korzystania z zewnętrznego finansowania. Ci, którzy to robią,  sięgają głównie po produkty szybko dostępne, takie jak faktoring. Korzystanie z zewnętrznego finansowania zadeklarowało 54% naszych ankietowanych, a do najczęściej wybieranych należą faktoring, kredyt obrotowy oraz leasing. Najmniejszą popularnością wśród uczestników badania cieszą się finansowanie skonta oraz standardowy kredyt.

Agnieszka Nosal zauważa, że niechęć do finansowania bankowego wiąże się z polityką tych instytucji:

W ostatnich latach banki niemal co kwartał zaostrzały kryteria udzielania kredytów, będących wciąż dominującym źródłem środków dla firm. Sytuacja uległa zmianie w II kwartale 2024 roku, gdy nastąpiło pierwsze od 2017 roku złagodzenie kryteriów udzielania kredytów wobec dużych firm. W III kwartale tego roku objęło ono również branże MŚP, a zgodnie z zapowiedziami banków, trend łagodzenia powinien utrzymać się do końca roku. Ten fakt może przełożyć się na większą popularność zobowiązań długoterminowych w najbliższych miesiącach.

Raport Transcash.eu “Finansowy Indeks Branży TSL” ukaże się w grudniu 2024 roku i uwzględni zarówno zbiorcze dane o kondycji finansowej firm z branży transportowej, jak i ocenę sytuacji przewoźników i spedytorów z uwzględnieniem specyfiki ich działalności.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Transport drogowy pod presją wojny handlowej

Polski transport drogowy, dotąd niekwestionowany lider w Europie, stoi...

Boom na e-commerce trwa – ponad połowa konsumentów planuje kupować jeszcze więcej w sieci

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem,...

4 miliardy złotych na infrastrukturę dla eHDV. Ruszają dwa kluczowe programy NFOŚiGW

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił...
00:09:43

Elektryfikacja ciężarówek w Polsce ruszyła, ale natrafia na pięć poważnych barier

Samochody ciężarowe w Polsce powoli się elektryfikują – choć...

Branża transportowa powoli wraca do gry, ale kierowców brakuje coraz bardziej

Według najnowszych przewidywań Transport Intelligence nadchodzące miesiące przyniosą dwuprocentowy...

Podobne tematy

Czy rynek hipotek budzi się na wiosnę? Wzrosty w lutym, nadzieje na kolejne miesiące

Najpierw BIK ogłosił, że wartość wnioskowanych kredytów hipotecznych wzrosła...

RPP nie zmienia stóp, ale rynek czeka na obniżki. Pierwsza może nadejść w lipcu

RPP nie zmieniła w kwietniu poziomu stóp procentowych. Rankomat.pl...

Start naborów NFOŚiGW 31 marca. Pieniądze na ładowarki i sieci dla e-transportu

31 marca startują nabory w dwóch rządowych programach, których...

TSUE: Nie każde naruszenie obowiązków informacyjnych oznacza darmowy kredyt

Wyrok potwierdza konieczność zmiany polskich przepisów umożliwiających nieproporcjonalną sankcję...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Kiedy spadną stopy procentowe? WIBOR 6M ponownie rośnie

RPP po raz kolejny pozostawiła stopy procentowe bez zmian....

Popyt na kredyty mieszkaniowe rośnie – w styczniu wzrost o 36% r/r

O 36,0% r/r wzrosła wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe...

Google wspiera startupy medyczne – rusza nabór do Growth Academy: AI for Health

Google for Startups ogłasza nabór do kolejnej edycji programu...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie