Według badania przeprowadzonego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield, przedstawiciele pokolenia Z w biurze najczęściej będą korzystać z podstawowego miejsca pracy oraz przestrzeni do regeneracji i wypoczynku. Co, zdaniem „Zetek”, jest w przestrzeni biurowej zbędne? Odpowiedzi mogą zaskakiwać.
Wygodna przestrzeń biurowa to dla przedstawicieli pokolenia Z podstawa. Badanie przeprowadzone na potrzeby raportu pt. „Generacja Z: Miejsce pracy liderów jutra”, pokazało, że jedna trzecia wszystkich respondentów chciałaby codziennie korzystać ze stref do regeneracji w trakcie pracy. Do takich miejsc możemy zaliczyć strefy socjalno-gastronomiczne (36%), strefy na świeżym powietrzu (32%) oraz pokoje do relaksu (31%). Blisko połowa ankietowanych wskazała dedykowane miejsca do pracy jako najbardziej preferowane. Do tej grupy przestrzeni zaliczane są strefy open space z przypisanym miejscem (46%) lub stanowiska pracy w pomieszczeniach gabinetowych (48%).
Drugą najczęściej wybieraną kategorią pomieszczeń, które wykorzystywane byłyby przynajmniej kilka razy w tygodniu lub w miesiącu, były pomieszczenia wspierające wykonywanie różnych rodzajów pracy, np. miejsca do odbywania szybkich spotkań wydzielone z przestrzeni typu open space, pokoje do pracy w skupieniu, czy strefy projektowo-kreatywne.
Co ciekawe, odnotowano niewielkie zainteresowanie przestrzeniami typu budki telefoniczne oraz miejsca do szybkich spotkań na stojąco.
Może to wynikać z faktu, że pokolenie Z przedkłada aplikacje społecznościowe ponad tradycyjne formy komunikacji. Według badania, 83% ankietowanych najchętniej wykorzystuje w komunikacji aplikację Facebook Messenger (83%), natomiast tradycyjne formy komunikacji z otoczeniem, jak rozmowa twarzą w twarz, rozmowa telefoniczna czy SMS-y były wybierane odpowiednio przez 65%, 55% i 50% wszystkich respondentów – komentuje Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.
Niskim zainteresowaniem Zetek cieszył się trzeci typ podstawowej przestrzeni do pracy, jakim są strefy z nieprzypisanymi miejscami pracy, czyli hot deski. Z takiego rozwiązania w ogóle nie chciałoby korzystać aż 44% respondentów. Pokrywa się to z oczekiwaniami ankietowanych dotyczącymi pozytywnych doświadczeń w biurze – 44% wszystkich ankietowanych (3. miejsce) wskazało posiadanie swojego dedykowanego miejsca w biurze jako element idealnego środowiska pracy.