piątek, 31 stycznia, 2025

Logistyka na rok 2025. Optymalizacja kosztów i zielona rewolucja

Rosnące koszty i „zielona rewolucja” to największe wyzwania logistyki na rok 2025.

Więcej potencjalnych zagrożeń niż szans, ale nie ma co nastawiać się pesymistycznie – takie wizje dla transportu, spedycji i logistyki na rok 2025 kreślą eksperci. Zmian może być sporo. Największym wyzwaniem jest opanowanie kryzysu w transporcie lądowym i ustabilizowanie sytuacji przewoźników. Ważnym tematem w logistyce morskiej będzie regulacja stawek frachtowych. Szansy przedsiębiorcy dopatrują się w rozwoju sektora offshore oraz wydatkowaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy. – Od momentu pandemii logistyka i transport to gałęzie gospodarki znajdujące się w ciągłym chaosie i poddawane wielu czynnikom zewnętrznym, które trudno je opanować i przewidzieć – przyznaje prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

Akcja optymalizacja. W logistyce i transporcie wielkie patrzenie na koszty

Przed sektorem TSL w roku 2025 sporo wyzwań. Jak mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz w niemal wszystkich firmach rosnąć będzie presja na ograniczanie kosztów. Zarówno spedycja morska, lądowa jak i cargo oraz intermodal dążyć będą do możliwie szerokiej optymalizacji przy jednoczesnym zachowaniu możliwie dużej efektywności.

– Presja kosztów dotyka całą gospodarkę, stąd większość firm w sektorze TSL w rok 2025 wejdzie z planem możliwego ograniczania kosztów. Wzrost kosztów pracowniczych będzie sprzyjać dalszej automatyzacji i informatyzacji procesów, a jednocześnie dużą niepewność budzą ceny frachtów w gospodarce morskiej i oczywiście ceny paliwa w przypadku transportu lądowego. Wszelkie koszty związane z energetyką budzą zawsze na początku roku duży niepokój – mówi Laura Hołowacz.

– Sytuacja geopolityczna nadal jest dość niepewna, co przekłada się na konkurencyjność polskich przewoźników w Europie i konkurencję z podmiotami spoza Unii Europejskiej, które mocno rozpychają się na rynku. Nie bez znaczenia jest także trudna sytuacja gospodarki niemieckiej, która jest odczuwalna dla zachodniopomorskiego sektora TSL. Ilość ładunków do Niemiec znacznie się zmniejszyła, podobnie jak np. zajmowanej przez niemieckie firmy powierzchni magazynowej. Tutaj na szczęście luka jest wypełniana przez firmy handlowe oraz podmioty krajowe – przyznaje prezes Grupy CSL.

– W transporcie drogowym obserwujemy obecnie spadek dostępnej floty. Dla przewoźników drogowych rok 2024 był najtrudniejszym od wielu lat. Północna Izba Gospodarcza oraz Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych apelowały wielokrotnie o ulgi dla rodzimych przewoźników. Obserwowaliśmy, że w 2024 roku były miesiące, gdzie dostępność floty lądowej spadała nawet o 10%, co jest bardzo niepokojące – mówi Laura Hołowacz.

„Zielona rewolucja” w transporcie

Rodzimi przewoźnicy i operatorzy transportowi zarówno w sektorze transportu morskiego jak i lądowego w roku 2025 muszą być gotowi na większy nacisk na stosowanie „zielonych” rozwiązań. Będzie się to wiązało z chęcią korzystania ze środków z Krajowego Planu Odbudowy, ale także w sytuacji gdy przedsiębiorcy z Polski będą chcieli rozszerzać współpracę z podmiotami z innych krajów.

– Dużo słyszymy o tym, że przedsiębiorcy z Polski szykują się na dużą kooperację z gigantami z sektora offshore np. z Danii czy ze Szwecji, a jednocześnie niewiele firm ma swoje certyfikaty ESG czy jasno opisane procedury związane z wdrażaniem ekologicznych i energooszczędnych rozwiązań w firmach. Dużym rozczarowaniem dla niektórych może być sytuacja, gdy okaże się, że bez ESG nie będzie mowy o tym, by nawiązywać efektywne współprace w sektorze TSL – mówi Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL.

Gdzie przedsiębiorcy z sektora TSL upatrują szansę na rozwój branży?

– Jesteśmy bardzo silnym krajem i nadal w skali europejskiej możemy mówić o polskiej potędze transportowej. Musimy się jednak rozwijać, szukać nowych rynków i nowych zleceń na świecie, a jednocześnie podążać za trendami związanymi np. ze sztuczną inteligencją. Rok 2025 może być czasem progresu, ale tak naprawdę wszystko zależy od tego jak silnie na naszą gospodarkę oddziaływać będą czynniki zewnętrzne – dodaje Laura Hołowacz.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

5000 zł od Dody? Lepiej sprawdź, zanim dasz się nabrać

Internet huczy – Doda rzekomo organizuje konkurs, w którym...

Kurs dolara blisko 4 zł. Trump rozbudza chęć do ryzyka na rynkach

Kurs EUR/USD łamie kolejne opory i próbuje budować coś...

Polski rynek nieruchomości komercyjnych w 2024 roku: imponujący wzrost inwestycji o 136%

W 2024 roku na rynku inwestycyjnym nieruchomości komercyjnych w...

Ransomware postrzegany jako największe zagrożenie dla firm w 2025 roku

Ataki ransomware, które blokują dostęp do systemów lub danych,...

Sztuczna inteligencja kluczem do konkurencyjnej gospodarki – nowy raport zaprezentowany na WEF w Davos

Raport pt. „Blueprint for Intelligent Economies: AI Competitiveness through...

Podobne tematy

Stałe kontrole graniczne w Niemczech

Komentarz Prezes Hanny Mojsiuk do postulatów politycznych dotyczących stałych...

Północna Izba Gospodarcza: Inwestycje w polskie porty to konieczność, nie wybór

Polskie inwestycje portowe budzą niepokój w Niemczech. „Mamy ambicje...

Mniejszy podatek od nieruchomości dla przedsiębiorców. Postulat Północnej Izby Gospodarczej

Zachodniopomorski Klaster Morski podczas jednej z komisji szczecińskiej rady...

Czy polska logistyka nadąża za standardami ESG? Raport pokazuje wyzwania i szanse

Zasady ESG przestają być wyborem, a stają się koniecznością...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version