piątek, 18 kwietnia, 2025

Nowe dopłaty na ciężarówki elektryczne i rozbudowa infrastruktury ładowania – 3 mld zł na elektromobilność

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Działania systemowe związane z promocją samochodów elektrycznych i wsparciem ich zakupu już funkcjonują. Po konsultacjach są także dwa nowe projekty legislacyjne – czyli dotacje dla samochodów elektrycznych ciężkich, jak też infrastruktury ładowania. Oba projekty mają mieć budżet łącznie 3 mld zł, z czego 2 mld zł mają być przeznaczone na infrastrukturę ładowania samochodów ciężkich. Jest to bardzo ważny projekt, ponieważ już 13 kwietnia zaczyna obowiązywać AFIR (unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych), które narzuca na każdy kraj członkowski – w tym Polskę – konieczność zbudowania infrastruktury ładowania przy głównych szlakach komunikacyjnych. To jest bardzo duże wyzwanie, ponieważ Polska ma wiele do poprawy – choćby w kwestiach legislacyjnych dotyczących infrastruktury ładowania. Przykładem może być czas związany z uzyskaniem zgód na wybudowanie przyłącza do ładowarki – co może trwać w nawet 3 lata.

– Jeżeli chodzi o korzyści związane z samochodami elektrycznymi, to przede wszystkim możliwość jazdy po buspasach, jak też darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania w miastach – powiedział serwisowi eNewsroom.pl dr Maciej Gis, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. – Jest to oczywiście bardzo duże wsparcie dla osób wybierających samochody elektryczne, bo miasta Polski są coraz bardziej zakorkowane. Ważny jest również fakt wsparcia systemowego zakupu samochodów elektrycznych. Mamy program Mój Elektryk, który wspomaga osoby wybierające samochody elektryczne, osobowe i lekkie dostawcze do 3,5 tony. Można uzyskać nawet 27 tysięcy zł dotacji w przypadku samochodów osobowych i do 70 tysięcy zł w przypadku samochodów dostawczych. Jest to kluczowe wsparcie, żeby rozwój elektromobilności postępował – niemniej jako organizacja zauważamy potrzebę zwiększenia kwoty dopłaty. Nie była ona zmieniona od 2022 roku, kiedy program został w pełni uruchomiony – rekomenduje dr Gis.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Diesel odchodzi do lamusa. Jakie napędy wybierają dziś Europejczycy?

Zainteresowanie modelami z silnikami wysokoprężnymi na rynku samochodów...

Rynek samochodów dostawczych w Polsce: boom trwa, a rynek wtórny kwitnie

Samochody dostawcze to nieodzowne narzędzie pracy w wielu branżach,...

Podobne tematy

ORLEN odkrył nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Niemal ćwierć miliarda metrów sześciennych gazu ziemnego wynoszą zasoby...

AFIR: Nowe wyzwania dla infrastruktury ładowania w Polsce

Zgodnie z AFIR, którego przepisy zaczęły być stosowane...

Automaty paczkowe kluczowym elementem strategii firm e-commerce

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez Gemius,...

ORLEN odzyskuje zaufanie Norges Bank i znika z listy obserwacyjnej

W wyniku działań naprawczych podjętych przez obecny Zarząd, ORLEN...

Budżet państwa to iluzja? Ponad 150 instytucji działa poza ustawą budżetową

Polska „funduszowa” ma się świetnie. Z każdym kolejnym rządem...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

Marketing sensoryczny w metawersie: Czy wirtualne zakupy mogą angażować wszystkie zmysły?

Nowe technologie, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version