Gorące tematy

Gospodarka

00:01:57

PKB – niedoskonały, ale wciąż istotny wskaźnik rozwoju

Od kilkudziesięciu lat trwa dyskusja na temat produktu krajowego...

Pozytywne dane z USA i Turcji. Czesi wstrzymują się z obniżką stóp

Zamówienia w USA pozytywnie zaskoczyły rynki. Jest to spora...

Zaskakująco słaba sprzedaż w Polsce, ale PMI daje złotemu siłę

Wczorajszy dzień na rynkach walutowych upłynął pod dyktando indeksów...

Silny początek tygodnia dla złotego i GPW, ale niepewność wokół ceł pozostaje

Zaskakująco dobrze wypadły europejskie PMI z przemysłu, które przynajmniej...

Fed w trybie wyczekiwania – wpływ polityki rządu na gospodarkę USA kluczowy

Zgodnie z oczekiwaniami Rezerwa Federalna utrzymała w środę stopy...

Marketing

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z agencją copywriterską?

Prowadząc biznes, z pewnością dobrze wiesz, jak ważna jest...

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Jak wybrać dobrą agencję marketingową?

Wybór odpowiedniej agencji marketingowej to kluczowa decyzja dla każdej...

Polityka

Zasięgi kontra poparcie. Jak medialność kandydatów wpływa na sondaże?

Wybory prezydenckie – kto rządzi w mediach? Sprawdzamy, jak...

Kolejne zatrzymania w aferze korupcyjnej w RARS – prokuratura rozszerza zarzuty

W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami w Rządowej Agencji Rezerw...
00:01:07

Rada Dialogu Społecznego wymaga reformy. Potrzebna lepsza reprezentacja pracodawców

W dzisiejszych czasach problemem dialogu społecznego w Polsce jest...

Rynki reagują na rozmowy Trump – Putin: ropa tanieje, dolar się umacnia

Świat liczył na pokój na Ukrainie, a dostał brak...

Prawo

Prezes UODO zawiadamia prokuraturę o nielegalnym przetwarzaniu danych osobowych znanych osób publicznych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, złożył...

Inicjatywa SprawdzaMY – szósta tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała szóstą turę...

Budujesz bez pozwolenia? Możesz na tym dobrze wyjść

Prawo budowlane dopuszcza pod pewnymi warunkami legalizację samowoli budowlanych,...
00:02:03
Autor/źródło

Gorące tematy

Gospodarka

00:01:57

PKB – niedoskonały, ale wciąż istotny wskaźnik rozwoju

Od kilkudziesięciu lat trwa dyskusja na temat produktu krajowego...

Pozytywne dane z USA i Turcji. Czesi wstrzymują się z obniżką stóp

Zamówienia w USA pozytywnie zaskoczyły rynki. Jest to spora...

Zaskakująco słaba sprzedaż w Polsce, ale PMI daje złotemu siłę

Wczorajszy dzień na rynkach walutowych upłynął pod dyktando indeksów...

Silny początek tygodnia dla złotego i GPW, ale niepewność wokół ceł pozostaje

Zaskakująco dobrze wypadły europejskie PMI z przemysłu, które przynajmniej...

Fed w trybie wyczekiwania – wpływ polityki rządu na gospodarkę USA kluczowy

Zgodnie z oczekiwaniami Rezerwa Federalna utrzymała w środę stopy...

Marketing

Nowoczesny marketing B2B – jak skutecznie pozyskiwać klientów i zwiększać sprzedaż?

Firmy działające w sektorze B2B potrzebują skutecznych i dobrze...

AI Overviews od Google może zaszkodzić firmom. Czy czeka nas rewolucja w SEO?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz...

Dlaczego warto zdecydować się na współpracę z agencją copywriterską?

Prowadząc biznes, z pewnością dobrze wiesz, jak ważna jest...

Linki, treści, ludzie – co naprawdę decyduje o sukcesie w SEO?

Po trzech latach wytężonej pracy badawczej i zainwestowaniu ponad...

Jak wybrać dobrą agencję marketingową?

Wybór odpowiedniej agencji marketingowej to kluczowa decyzja dla każdej...

Polityka

Zasięgi kontra poparcie. Jak medialność kandydatów wpływa na sondaże?

Wybory prezydenckie – kto rządzi w mediach? Sprawdzamy, jak...

Kolejne zatrzymania w aferze korupcyjnej w RARS – prokuratura rozszerza zarzuty

W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami w Rządowej Agencji Rezerw...
00:01:07

Rada Dialogu Społecznego wymaga reformy. Potrzebna lepsza reprezentacja pracodawców

W dzisiejszych czasach problemem dialogu społecznego w Polsce jest...

Rynki reagują na rozmowy Trump – Putin: ropa tanieje, dolar się umacnia

Świat liczył na pokój na Ukrainie, a dostał brak...

Prawo

Prezes UODO zawiadamia prokuraturę o nielegalnym przetwarzaniu danych osobowych znanych osób publicznych

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), Mirosław Wróblewski, złożył...

Inicjatywa SprawdzaMY – szósta tura pomysłów wybrana do analiz przez Zespoły Eksperckie

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski zaprezentowała szóstą turę...

Budujesz bez pozwolenia? Możesz na tym dobrze wyjść

Prawo budowlane dopuszcza pod pewnymi warunkami legalizację samowoli budowlanych,...
00:02:03
Autor/źródło
Autor/źródło
wtorek, 1 kwietnia, 2025

Port Gdańsk staje się hubem transportowym dla Trójmorza

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Transport morski jest najtańszym środkiem transportu, a przewozy kontenerowe stanowią koło napędowe gospodarki światowej. Wpływy do budżetu państwa płynące z polskich portów w 2019 roku wyniosły 40 mld zł. Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku wyniósł 46%, czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów. Rok 2019 był rekordowy dla portu pod względem liczby przeładunków. Przeładowano ponad 52 mln ton. W planach są także ambitne inwestycje, jak warta ok. 12 mld zł budowa Portu Centralnego.

Pytanie czy polskie porty morskie mogą stać się hubem transportowym dla Europy Środkowej i Środkowo-Wschodniej stanowiło oś dyskusji poświęconej nowym perspektywom w tej dziedzinie, która odbyła się podczas XII Europejskiego Forum Ekonomicznego w Katowicach. W panelu uczestniczyli: Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Michał Stupak manager ds. rynku żeglugowego w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk, Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju w Śląskim Centrum Logistyki oraz Paweł Pucek, członek zarządu ds. sprzedaży w DB Cargo Polska.

98 proc. ładunków z Azji do Europy płynie morzem. Koszt jednostkowy – tony lub kontenera – przewozu towarów statkiem jest niemal trzykrotnie niższy od kosztu przewozów koleją, nie mówiąc o jeszcze droższym transporcie drogowym. Dodatkowo, koszty frachtu morskiego z Chin do polskich portów są takie same jak do portów niemieckich czy holenderskich, z których droga dowozu towarów lądem do punktów docelowych na terenie Europy Środkowej i Środkowo-Wschodniej jest znacznie dłuższa.

Dla krajowych portów jest to szansa na utworzenie węzła logistycznego dla regionu Trójmorza i zachęta do podejmowania ambitnych wyzwań w zakresie inwestycji.

„Port Gdańsk jest już hubem jeżeli chodzi o transport kontenerów. Posiadamy największy terminal kontenerowy na Bałtyku i jesteśmy drugim największym portem kontenerowym w tym regionie – po Sankt Petersburgu, który przeładowuje 2,3 mln kontenerów rocznie. Pod względem przeładunków jesteśmy na drugim miejscu – przeładowujemy nieco ponad 2 mln kontenerów, z tą różnicą, że ten wynik osiągamy na jednym terminalu, podczas gdy St. Petersburg posiada trzy terminale” – powiedział Michał Stupak z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Port Gdańsk od strony transportowo-logistycznej to 22 regularne linie żeglugowe, w tym najważniejsze 2M i Ocean Alliance. Są to zarówno linie oceaniczne dysponujące dużymi kontenerowcami, które m.in. zapewniają bezpośrednie połączenie z Chinami, jak i połączenia żeglugowe statkami feederowymi (dowozowymi). Mniejsze statki feederowe dostarczają ładunki do portów Regionu Bałtyckiego: Litwy, Łotwy, Estonii i krajów skandynawskich: Finlandii, Szwecji i Danii, ale także w siatce połączeń znajduje się Hamburg, Antwerpia, Rotterdam czy porty brytyjskie.

„Gdańsk stoi przed historyczną szansą, by stać się dużym hubem transportowym w tej części Europy. Uważamy, że zarówno dostęp od strony morza, jak i od strony lądu predestynują ten właśnie port do odgrywania kluczowej roli na Bałtyku. I to nie jest tylko nasza opinia. Również nasi partnerzy i sąsiedzi z południa i wschodu dopominają się o możliwość korzystania z tego portu. Grzechem wielkim, grzechem zaniechania byłoby z naszej strony, abyśmy nie kontynuowali i nie rozwijali inwestycji, które już trwają” – podkreślił Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Obecnie powstają dodatkowe nowe drogi wewnątrzportowe i nowe tory, które zapewnią zwiększenie dostępności do dużych, specjalistycznych terminali w Porcie Północnym: terminalu kontenerowego, terminali masowych (gł. węglowych), terminalu gazu płynnego (LNG) oraz terminalu paliwowego.

Trwa również budowa 5 km nowych nadbrzeży w Porcie Wewnętrznym. Warta 470 mln zł inwestycja jest w 85 proc. jest finansowana ze środków unijnych. W Porcie Wewnętrznym powstaje też ok. 70 km torów kolejowych. Inwestycja, zaawansowana na poziomie 60-70 proc., jest realizowana przez PKP PLK i planowo zakończy się w 2021/2022 r. W jej ramach budowane są m.in. 3 stacje kolejowe.

„Nasze zaplecze, dzięki już poczynionym inwestycjom, to oprócz Polski są to obszary Słowacji, Białorusi, część Ukrainy i Czech, a w niedalekiej przyszłości także i Węgry, które na razie korzystają głównie z usług słoweńskiego portu Koper. Powiększenie zaplecza nie jest łatwe, ponieważ inne porty również inwestują i na pewno nie będą biernie patrzeć na to, co robimy” – dodał Michał Stupak.

Kluczową inwestycją dla Portu Gdańsk jest budowa Portu Centralnego, który zajmie ok. 1400 ha akwenu oraz 410 ha refulatu (zalądowionej powierzchni). W ramach projektu zaplanowano budowę stoczni, 19 km nadbrzeży eksploatacyjnych, 8,5 km falochronów, 4 obrotnic (miejsc do manewrowania dla statków) i 3 torów podejściowych. Powstanie tu 8 do 10 terminali: m.in. 2 terminale kontenerowe, 2 pasażerskie – wycieczkowy i promowy, terminal zbożowy, terminal uniwersalny, terminal RoRo i automotive, a w ostatnim etapie również terminal LNG.

Szacunkowy koszt inwestycji, której realizacja przewidziana jest na min. 10 lat waha się między 12 a 13 mld zł. Port Centralny zwiększy zdolności przeładunkowe portu gdańskiego do 110-120 mln ton rocznie.

Realizowane na wodzie i na lądzie inwestycje, które przyczynią się do zwiększenia możliwości przeładunkowych, dotyczą nie tylko portu gdańskiego. W planach jest m.in. budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Przekop Mierzei Wiślanej rozwinie nie tylko port w Elblągu, ale i cały region północno-wschodniej Polski, natomiast pogłębienie do 12,5 m toru wodnego w porcie szczecińskim umożliwi żeglugę statków o większym zanurzeniu.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

00:09:43

Elektryfikacja ciężarówek w Polsce ruszyła, ale natrafia na pięć poważnych barier

Samochody ciężarowe w Polsce powoli się elektryfikują – choć...

Branża transportowa powoli wraca do gry, ale kierowców brakuje coraz bardziej

Według najnowszych przewidywań Transport Intelligence nadchodzące miesiące przyniosą dwuprocentowy...

Boom na e-commerce trwa – ponad połowa konsumentów planuje kupować jeszcze więcej w sieci

2024 rok, a szczególnie IV kwartał zwieńczony Bożym Narodzeniem,...

Yingli Wang o przyszłości logistyki handlu detalicznego – jak zmieni się do 2030 roku?

Personalizacja, technologie i zrównoważony rozwój  - to w tym...

Globalny handel przyspiesza. Azja Południowa i ASEAN na czele światowego wzrostu

Globalny handel odbudował się w 2024 roku i...

Podobne tematy

Przebudowa dworca Palędzie zakończona

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie w województwie wielkopolskim. Inwestycja...

PKP zakończyły przebudowę dworca w Kołodziejewie

Przebudowa dworca dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu...

Dworzec w Ząbkach po metamorfozie – nowoczesność w historycznej oprawie

Jest symbolem modernistycznej architektury, kształtem przypomina wagon z lat...

Stéphane Séjourné z wizytą w Grupie Przemysłowej Baltic – rozmowy o przyszłości europejskiego przemysłu offshore

6 lutego 2025 roku Stéphane Séjourné, Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej...

PKP Intercity przyspiesza modernizację – nowe lokomotywy, wagony i inwestycje

W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw...

Neptun Energy przekształca się i planuje 100 mln zł obrotu rocznie na rynku OZE

Według prognoz Instytutu Energii Odnawialnej w 2025 roku rynek...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version