Tylko 14% Polaków kiedykolwiek kupiło złoto inwestycyjne – wynika z reprezentatywnego badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na próbie ponad 1000 Polaków, na zlecenie Mennicy Skarbowej. Najważniejsza dla kupujących jest cena za produkt oraz doświadczenie i długa obecność na rynku firmy sprzedającej produkty inwestycyjne z tego kruszcu. Badania wskazują także, że kobiety częściej niż mężczyźni preferują zakup złotych sztabek. Panowie zaś – jako swój cel inwestycyjny – wybierają monety bulionowe. Polacy coraz częściej kupują także złoto jako prezent np. na komunię lub wesele. Zdaniem Jarosława Żołędowskiego, Prezesa Mennicy Skarbowej, zrealizowane badania potwierdzają, że polski rynek jeszcze nie nasycił się złotem i nadal istnieje duży potencjał wzrostu sprzedaży w Polsce.
Zainteresowanie złotem w Polsce sukcesywnie rośnie, a ostatnie lata tylko to potwierdzają. W ubiegłym roku Polacy kupili rekordowe 19 ton złota, co plasuje Polskę wśród TOP 5 krajów w Europie. Dla porównania, w 2015 roku Polacy kupili około 5 ton złota inwestycyjnego, co oznacza wzrost wolumenu sprzedaży o dokładnie 280%. To wręcz gigantyczny wzrost, ale z olbrzymią nadzieją na przyszłość. Jak wynika z badań, przeprowadzonych przez pracownię ARC Rynek i Opinia na zlecenie Mennicy Skarbowej, dotychczas zaledwie 14% Polaków kupiło złoto inwestycyjne. Nieco częściej po złoty kruszec, jako zabezpieczenie oszczędności, sięgają mężczyźni (18%), niż kobiety (10%). Terytorialnie wybija się na mapie Polski region południowo-zachodni, bowiem właśnie tam najwięcej ankietowanych zadeklarowało zakup złota.
Dla inwestorów zabezpieczających swoje oszczędności najważniejsza w trakcie zakupu jest cena za produkt oraz przeliczenie ceny na ilość gramową kruszcu. Osoby deklarujące zakup złota w znacznym stopniu zwracają uwagę na rozpoznawalność tego metalu na świecie. To jeden z głównych czynników determinujących wybór złota, jako sposobu dywersyfikacji oszczędności. Blisko 50% osób w wieku 18-34 ceni możliwość kupna kruszcu przez internet. Przy zakupie złota inwestycyjnego Polacy doceniają również co najmniej 10-letnią obecność sprzedawcy na rynku. Analizując przeprowadzane badania, możemy dostrzec także, że Polacy nie mają ulubionego złotego produktu inwestycyjnego. 49% ankietowanych wskazuje, że kupuje złote sztabki, 48% zaś deklaruje zakup złotych monet bulionowych. Najliczniejszą grupą osób, która preferuje zakup złotych sztabek, są wkraczający w dorosłość młodzi Polacy między 18 a 24 rokiem życia. Monety bulionowe kupują najczęściej osoby w wieku 35-44 lat.
– Choć od 4 lat obserwujemy dynamiczny wzrost rynku złota w Polsce, to jednak mamy świadomość, że
w złoty kruszec inwestują jednak nieliczni Polacy. Czynniki takie jak: covid, wojna, czy trwający kryzys inflacyjny zachęciły Polaków do lokowania swoich środków pieniężnych w ten kruszec, ale nadal znaczna większość Polaków nigdy nie miała w ręce prawdziwego, własnego złota (sztabki, monety). Jeśli popatrzymy w statystyki, dostrzeżemy, że tylko 14% mieszkańców Polski kiedykolwiek kupiło złoto. Tylko mała grupa naszych rodaków dostrzegła, że inwestując w ten kruszec, można zabezpieczyć wartość swoich oszczędności na długie lata. W mojej ocenie istnieje więc duży potencjał wzrostu tego rynku, szczególnie że Polacy coraz częściej kupują złoto jako prezenty dla swoich najbliższych np. na komunię czy wesele. Wystarczy bowiem 300-400 złotych, by zainwestować w małą 1- gramową sztabkę. Jak wynika z badań, aż 20% Polaków uważa, że złoto to dobry prezent dla dziecka na komunię. Być może po erze zegarków, rowerów, komputerów czy dronów przychodzi era złota jako idealnego prezentu? Czas pokaże, czy pójdziemy drogą Turcji, w której złoto jest postrzegane jako tradycyjny prezent szczególnie na wesele, który pozwoli ochronić oszczędności młodej pary na długie lata” – komentuje Jarosław Żołędowski, Prezes Mennicy Skarbowej
Jak pokazuje badanie, przeprowadzone na zlecenie Mennicy Skarbowej, aż 31% Polaków spośród wszystkich opcji rozważyłoby wręczenie złotych monet lub małych sztabek złota (do maksymalnie 400 złotych) jako prezent ślubny. 19% ankietowanych mogłoby kupić złoto dla dziecka na komunię, a po 16% respondentów
z chęcią kupiłoby złoto jako pamiątkę na chrzest lub narodziny dziecka. Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków liczącej 1011 osób.