środa, 9 kwietnia, 2025

Wydatki świąteczne 2024: więcej zakupów, większa ostrożność konsumentów

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Według Mastercard Economics Institute, całkowite świąteczne wydatki wzrosną w tym roku w całej Europie. Oczekiwany jest dalszy wzrost w sektorach mody, elektroniki i kosmetyków. W tym okresie na znaczeniu zyskują również podróże, zwłaszcza do ciepłych destynacji. Mimo rosnącej siły nabywczej, konsumentów wciąż cechuje ostrożność, a ich preferencje zakupowe wskazują na chęć szukania oszczędności i sięgania po produkty premium w atrakcyjnych cenach.

Według Mastercard Economics Institute wydatki Europejczyków w okresie okołoświątecznym w 2024 roku mają zwiększyć się o 2,9% w porównaniu do roku ubiegłego[1]. Wzrost ten obejmuje zarówno sprzedaż detaliczną w sklepach stacjonarnych, jak i online, dotyczy wszystkich form płatności. Szczególnie silny przyrost prognozowany jest w Polsce, która z wynikiem 6,4% znajduje się na drugim miejscu wśród krajów europejskich. Wyprzedzają nas jedynie Węgrzy (7,7%). Podczas Black Friday 2023 w Europie widoczny był wzrost wydatków na luksusową odzież – konsumenci przenieśli swoje zakupy z rynku masowego na marki premium, korzystając z obniżonych cen. Duża wrażliwość cenowa w 2024 roku może prowadzić do podobnych zachowań także w okresie świątecznym.

Ożywienie gospodarcze w Polsce i Europie

Konsumentów w Polsce i w innych krajach europejskich cechuje ostrożność, choć ogólny klimat gospodarczy coraz bardziej sprzyja wydatkom. Stopa bezrobocia w Europie utrzymuje się na historycznie niskim poziomie, a inflacja wykazuje tendencję spadkową. W Polsce, rok do roku, wzrost płac (10,3%) przekroczył wzrost inflacji (4,2%) – co przełożyło się na zwiększenie siły nabywczej. Po silnym ożywieniu w ostatnich latach, wskaźnik zaufania polskich konsumentów w trzecim kwartale 2024 roku osiągnął -0.2%. Dla porównania w analogicznym okresie 2022 roku wynosił on -18.5%.

– Europejscy konsumenci wchodzą w sezon świąteczny 2024 z większym optymizmem niż w ubiegłym roku, choć wciąż zachowują ostrożność w kwestii wydatków. Najpopularniejsze pod względem przewidywanych wzrostów sprzedaży będą kategorie prezentowe takie jak moda, kosmetyki i elektronika. Obserwujemy duże zainteresowanie ofertami z okazji Black Friday, które pozwalają konsumentom maksymalizować wartość zakupów – mówi Natalia Lechmanova, główna ekonomistka w Mastercard Economics Institute.

Jakie będą główne trendy w najbliższym czasie?

  • Wzrost wydatków w sezonie świątecznym. Przewiduje się, że od listopada do grudnia wydatki świąteczne w Europie wzrosną o 2,9%[2] rok do roku, zgodnie z analizą Mastercard SpendingPulse dotyczącą sprzedaży detalicznej w sklepach i online, dla wszystkich metod płatności.
  • Dalszy wzrost wydatków na elektronikę oraz sprzęt AGD, których sprzedaż zaczęła ponownie rosnąć po okresie spadków w tej kategorii zaobserwowanych po zakończeniu pandemii. W okresie świątecznym duży potencjał rozwoju mają popularne kategorie prezentowe: kosmetyki, moda oraz elektronika. Wydatki na odzież najbardziej wzrosną wśród Węgrów (+5,9% r/r), Hiszpanów (+4,5% r/r) i Czechów (+4,5% r/r), z kolei na elektronikę wśród mieszkańców  Wielkiej Brytanii (+5,5% r/r), Niemczech (+4,5% r/r) i Czech (+3,2% r/r).
  • Wrażliwość cenowa i zmiany preferencji zakupowych. Zarówno w Polsce, jak i w Europie w wyniku silniejszego wzrostu gospodarczego, konsumenci coraz częściej sięgają po produkty z wyższej półki. Zjawisko to, związane z rosnącą wrażliwością cenową, jest szczególnie widoczne w segmencie sprzedaży online.
  • Wzrost zaufania konsumentów. Poprawa nastrojów dotyczących finansów osobistych doprowadziła do wzrostu zaufania konsumentów, szczególnie w krajach Europy Południowej, Środkowej i Wschodniej.
  • Podróże w okresie Świąt i Sylwestra zyskują na popularności, szczególnie wśród osób pragnących połączyć wizyty u bliskich z wypoczynkiem. Coraz częściej obserwuje się także „shop-cation”, czyli turystykę zakupową, zwłaszcza w obszarze mody. Dużym zainteresowaniem w tym okresie cieszą się też słoneczne kierunki.

Polska wśród popularnych destynacji turystycznych

W tym roku najpopularniejsze wśród Europejczyków kierunki na zimowe wakacje obejmują słoneczne lokalizacje w Maroku, Portugalii i Hiszpanii, a także bardziej przyjazne dla budżetu zimowe wyjazdy do krajów takich jak Węgry i Polska[3]. Do Polski najczęściej przyjeżdżają Holendrzy, Szwedzi, Włosi i Hiszpanie. Kraków jest jednym z wiodących kierunków turystycznych wśród europejskich turystów. Polacy natomiast najchętniej wybierają się do hiszpańskiej Malagi i Barcelony, a także na Cypr.

*Prognozy zostały opracowane przez Mastercard Economics Institute na podstawie kompleksowego zestawu danych dotyczących wydatków – w tym Mastercard SpendingPulse, który mierzy sprzedaż detaliczną w sklepach i online we wszystkich formach płatności, w tym gotówką i za pomocą czeków. Zestaw tych danych nie jest korygowany o inflację. Analizy SpendingPulse obejmują dziewięć europejskich rynków, w tym: Czechy, Francję, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandię, Polskę, Hiszpanię i Wielką Brytanię.

[1] Z wyjątkiem sprzedaży samochodów.

[2] J.w.

[3] Popularne kierunki to te, które odnotowały największy wzrost udziału w całkowitej liczbie rezerwacji lotów w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

Zadłużenie Polaków rośnie z wiekiem. Najwięcej do spłaty mają osoby 45–54 lata

Długi rosną wraz z wiekiem i są najwyższe...

Polski rynek centrów handlowych kwitnie: przybyło 510 tys. mkw. w rok, najwięcej od dekady

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych...

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing sensoryczny i zmienia doświadczenia zakupowe

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze handlu detalicznego, wprowadzając nowy poziom...

Wielkanoc 2025 droższa niż przed rokiem. Polacy zapłacą średnio 588 zł

W tym roku organizacja świąt wielkanocnych będzie nas kosztować...

Aktywa w PPK przekroczyły 33 mld zł. Partycypacja nadal rozczarowuje

Na koniec lutego 2025 środki zgromadzone w PPK to...

Podobne tematy

00:02:24

Trump wywołuje burzę na rynkach – dolar gwałtownie traci

Donald Trump nie zaskoczył nas samą decyzją o wprowadzeniu...

RPP nie zmienia stóp, ale rynek czeka na obniżki. Pierwsza może nadejść w lipcu

RPP nie zmieniła w kwietniu poziomu stóp procentowych. Rankomat.pl...

RPP pod presją danych i globalnych trendów – czy obniżka stóp nadejdzie wcześniej niż sądzimy?

Przed nami kolejne już posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej. Choć...

Celna niepewność przed nami – jak inwestorzy przygotowują się na zmiany?

Dzisiaj internet pełen jest krotochwil w związku ze świętem...

Pozytywne dane z USA i Turcji. Czesi wstrzymują się z obniżką stóp

Zamówienia w USA pozytywnie zaskoczyły rynki. Jest to spora...

Czego boją się Polacy? Zdrowie bliskich i własne ważniejsze niż inflacja

Polacy obecnie najbardziej boją się chorób, przede wszystkim swoich...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie

Exit mobile version