sobota, 5 kwietnia, 2025

Wyniki Grupy Żabka za 3. kwartał 2024 r.

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

W pierwszych trzech kwartałach 2024 skorygowany wynik EBITDA Grupy Żabka wyniósł  2,52 mld zł i wzrósł o 26 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. Ten bardzo dobry wynik firma uzyskała dzięki wzrostowi skali biznesu oraz poprawie efektywności kosztowej. W rezultacie, marża skorygowanego wyniku EBITDA po 9 miesiącach 2024 r. wyniosła 12,3 proc., co stanowi wzrost o 0,6 pp. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.

Przez 9 miesięcy 2024 roku Grupa Żabka kontynuowała dynamiczny wzrost w związku z rosnącą sprzedażą porównywalną (LfL), otwieraniem nowych sklepów oraz rozwojem oferty cyfrowej. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 20,4 mld zł, co stanowi wzrost o 20,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Przychody wzrosły o 20 proc. i osiągnęły poziom 17,7 mld zł. W samym 3. kwartale br. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 1,11 mld zł i wzrósł o 18 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku. Sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7,5 mld zł, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Przychody zwiększyły się o 18 proc., osiągając poziom 6,6 mld zł.  Wynik netto w 3. kwartale osiągnął 319 mln zł, co stanowi wzrost o 42 proc. względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, komentuje:

Cieszę się, że nasze pierwsze po IPO wyniki finansowe i operacyjne potwierdzają, że strategia Grupy Żabka jest realizowana zgodnie z celami, jakie sobie założyliśmy i komunikowaliśmy. Przez 9 miesięcy 2024 roku nasz wzrost znacznie przewyższał dynamikę całego detalicznego rynku spożywczego, co znalazło odzwierciedlenie w ponad 20-proc. dynamice sprzedaży do klienta końcowego i ponad 25-proc. dynamice skorygowanego wyniku EBITDA. Do końca roku zamierzamy otworzyć łącznie ok. 1,1 tys. sklepów w Polsce i w Rumunii oraz osiągnąć wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach w oczekiwanym przedziale 7,5-9 proc.

Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka, dodaje:

Zarówno w 3. kwartale, jak i w ciągu 9 miesięcy 2024 r. poprawiliśmy wskaźniki rentowności, w tym skorygowaną marżę EBITDA oraz marżę zysku netto, co przyczyniło się do wygenerowania znacząco większego przepływu gotówki i dalszej redukcji zadłużenia. Zgodnie z naszymi zapowiedziami z IPO, w średnim terminie dążymy do poprawy skorygowanej marży EBITDA w kierunku górnej granicy przedziału 12-13 proc. Ostatnie wyniki handlowe, normalizacja kosztów energii oraz zwiększenie efektywności skali działalności, powinny również przyczynić się do poprawy marży EBITDA w 2024 w stosunku do 2023 roku.

Kluczowe informacje nt. wyników Grupy Żabka w okresie 9 miesięcy 2024 r:

  • W 3. kwartale 2024 r. skorygowany wynik EBITDA zwiększył się do poziomu 1 119 mln zł
    (+ 17,8 proc. rdr). Solidne wyniki kwartalne oraz programy efektywności kosztowej wdrożone od początku 2024 r. sprawiły, że w okresie 9 miesięcy br. skorygowana EBITDA zwiększyła się o 26 proc. rdr do 2 518 mln zł.
  • W 3. kwartale 2024 r. sprzedaż do klientów końcowych wyniosła 7 499 mln zł, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z 3. kwartałem 2023 r. Przez  9 miesięcy 2024 r. wynik ten sięgnął 20 392 mln zł (wzrost o 20,4 proc. rdr).
  • O 18 proc. do 6 578 mln zł zwiększyły się przychody Grupy w 3. kwartale br. Przez 9 miesięcy wzrosły o 20 proc. rdr do 17 726 mln zł.
  • Wpływ na zwiększenie wyników sprzedażowych miały w równym stopniu wzrost sprzedaży porównywalnej (LfL), jak i ekspansja sieci sklepów.
  • Od września 2023 r. sieć sklepów Grupy Żabka zwiększyła się o 999 placówek do 10 906 lokalizacji działających na koniec 3. kwartału 2024 r. (włączając nowo otwarte sklepy w Rumunii oraz sklepy Nano). Tylko w 3. kwartale 2024 r. otwartych zostało 266 punktów, a w trzech kwartałach 2024 r. 892 sklepy. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa Żabka ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.
  • Pomimo spowolnienia inflacji w 3. kwartale 2024 r., Grupa Żabka zwiększyła sprzedaż LfL
    o 8,6 proc. w okresie 9 miesięcy i o 6 proc. w 3. kwartale, w porównaniu z analogicznymi okresami roku poprzedniego.
  • Skorygowana marża EBITDA w 3. kwartale 2024 r. wyniosła 14,9 proc. (+0,1 p.p. rdr),
    a narastająco po 9 miesiącach sięgała 12,3 proc. (+0,6 p.p.). Wzrost był efektem poprawy marży bezpośredniej, efektywności kosztowej, normalizacji kosztów energii oraz rosnących wyników oferty cyfrowej Grupy.
  • W porównaniu z 3. kwartałem ubiegłego roku, zysk netto zwiększył się o 42 proc. do 319 mln zł. Z kolei po dziewięciu miesiącach 2024 r. był o 155 proc. wyższy niż przed rokiem, wynosząc 377 mln zł, głównie dzięki stabilnym kosztom odsetkowym oraz obniżeniu stawki podatkowej. W 3. kwartale 2024 r. marża zysku netto wyniosła 4,2 proc. (+0,7 p.p.), a w okresie 9 miesięcy była na poziomie 1,8 proc. (+1 p.p. rdr).
  • Nakłady inwestycyjne (CAPEX) wyniosły 407 mln zł w 3. kwartale oraz 1 052 mln zł za pierwsze dziewięć miesięcy 2024 r. Większość tej kwoty została przeznaczona na otwarcia nowych sklepów oraz wdrażanie konceptu Żabka Café 2.0. i rozwój oferty PROSTO z PIECA, związanych m.in. z instalacją pieców konwekcyjno-mikrofalowych w ok. 7 000 sklepów.
  • W trzech kwartałach 2024 r. wskaźnik zadłużenia netto do skorygowanego wyniku EBITDA poprawił się do 1,4x z poziomu 2,1x przed rokiem. Ten pozytywny trend wspierany był wysokim poziomem generowania wolnych przepływów gotówkowych, które w pierwszych 9 miesiącach roku wyniosły 1,9 mld zł.
Autor/źródło
Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane do konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Popularne w tym tygodniu

CVI uruchamia największy fundusz private debt w regionie Europy Środkowej

CVI Private Debt Fund II („Fundusz”) pozyskał finansowanie...

Grupa Recykl podpisała umowę nt. przejęcia litewskiej spółki APG. Wartość transakcji wyniesie ok. 3,6 mln EUR

Zarząd Grupy Recykl, notowanego na NewConnect lidera rynku zagospodarowywania...

Rekordowe wyniki ORLEN Paczki i plany rozwoju nowej spółki

ORLEN Paczka, należąca do Grupy ORLEN spółka świadcząca usługi...

Grupa Fabrity podsumowuje 2024 rok: wzrost sprzedaży i stabilna EBITDA

Grupa Fabrity (GPW: FAB), specjalizująca się w inżynierii oprogramowania...

Girteka z nowym liderem. Edvardas Liachovičius zastępuje Jeroena Eijsinka

Grupa Girteka wprowadza zmianę w zespole zarządzającym. Edvardas Liachovičius,...

Podobne tematy

Grupa Żabka z najwyższą w historii marżą EBITDA i silną redukcją zadłużenia

Grupa Żabka w 2024 r. kontynuowała wzrost sprzedaży, wspierany...

Euroins pozyskuje 51,1 mln EUR poprzez podwyższenie kapitału

Euroins Insurance Company AD (Euroins Bulgaria), jeden z wiodących bułgarskich...

Spółka Vivid Games pokazała wstępne wyniki za 2024 rok

Spółka wypracowała w grudniu 1,3 mln zł przychodów i...

Diagnostyka S.A. z prospektem zatwierdzonym przez KNF

Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła Prospekt Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”,...

Ebury przejmuje ArcaPay i wzmacnia pozycję na rynkach bałtyckich i fińskim

Ebury kontynuuje ekspansję międzynarodową, zawierając umowę przejęcia ArcaPay,...

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie