czwartek, 2 lutego, 2023
BIZNES2022 był dla branży IT niezwykle trudny, ale udany

2022 był dla branży IT niezwykle trudny, ale udany

-

tłumaczenia biuro tłumaczeń 123tlumacz.pl

2022 był dla branży IT niezwykle trudny, ale udany

Rok 2022 stał dla gospodarki pod znakiem niestabilności geopolitycznej, wzrostu cen, spadków na giełdzie, rysującego się na horyzoncie kryzysu energetycznego oraz widma recesji. Podobnie jak w dobie pandemii, środowiska biznesowe za wszelką cenę dążyły do odbudowania stabilności i odnalezienia się w nowych realiach. Jednocześnie nie we wszystkich sektorach oznaczało to ograniczenie zatrudnienia, zamknięcie się na nowe projekty czy spowolnienie innowacji. Firmy z branży IT mogą powiedzieć, że zdały jeden z największych testów ostatnich lat, i zachowują spokój przed nadejściem roku 2023.

Ręce do pracy potrzebne, ale efekty wciąż najwyższej jakości

W roku 2022 pracodawcy z sektora IT wciąż zmagali się nie z niedoborem zamówień, a specjalistów, którzy mogliby odgrywać wystarczająco samodzielną rolę w realizacji projektów. Według ostatnich szacunków, sygnalizowana przez SoDA już w 2021 roku luka kadrowa zwiększyła się w skali roku z ok. 250-300 tys. do ok. 300-350 tys. osób. Opublikowany w 2022 raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego i SoDA dowodzi również, że 147 tys. pracowników musiałoby zasilić polski rynek IT, żeby podnieść zatrudnienie w tym sektorze do średniego poziomu krajów Unii Europejskiej. Obecna skala napływu nowych specjalistów na rynek pracy pozwala sądzić, że braki kadrowe nie zmniejszą się prędko. Firmy IT podkreślały przy tym niezmiennie największe zapotrzebowanie na tzw. „midów”, czyli doświadczonych specjalistów: szczególnie Java Developerów, DevOps Engineerów, oraz Frontend Developerów.

Pomimo zjawisk takich jak deficyt mocy przerobowych oraz potrzeba szczegółowego doszkalania nowych pracowników, polskie firmy IT nie uległy presji i zachowały status wysoko cenionych pracodawców. Branża IT w Polsce wciąż kojarzy się nie tylko z wysoką konkurencyjnością na tle rynków europejskich i światowych, ale też z najlepszą etyką pracy. Spośród 44 organizacji znajdujących się na ogłoszonej przez Great Place to Work dorocznej liście, ponad 1/3, bo 16 z nich, stanowiły firmy informatyczne. W kategorii MŚP (<500 zatrudnionych) wygrał pochodzący z Gdyni software house Idego (Idego Group). Z kolei w top 5 w kategorii dużych firm znalazły się trzy firmy informatyczne: Cisco Poland, Sii Polska, oraz Akamai Technologies Poland. Co więcej, w rankingu 10 miejsc pracy, które otrzymały najwyższe oceny od przedstawicieli pokolenia Y, znalazło się aż 5 firm z sektora IT: Idego, WP Engine Poland, Cisco, Sii Poland, oraz Onex.

– Wszyscy znamy hasło „with great power comes great responsibility”. Po zdobyciu drugi raz z rzędu tytułu Best Place to Work w Polsce zdecydowanie utożsamiamy się z tą maksymą.  Miarą naszego sukcesu jest podejście, które mamy od samego początku działania firmy, oparte na wzajemnym zaufaniu i indywidualnemu podejściu do każdego współpracownika – mówi Dominika Kureczko, HR Manager w Idego. Zależy nam na równej relacji, bo to przecież ludzie tworzą firmę i atmosferę, a my dajemy do tego przestrzeń zapewniając im poczucie bezpieczeństwa i możliwości rozwoju. Wyzwaniem był wzrost firmy i przełożenie filozofii pracy na większą skalę. Dzięki dobrej komunikacji, elastyczności, regularnym spotkaniom z ludźmi i definiowaniu bieżących potrzeb i oczekiwań, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom – jak widać w całkiem dobrym stylu. Właśnie taką kulturę pracy chcemy propagować i stanowić inspirację dla innych – dodaje.

Jak podają autorzy badania, o miejscu zajętym w plebiscycie decyduje przede wszystkim wynik ankiety pracowniczej (wskaźnik zaufania w firmie, Trust Index). Na końcową ocenę ma także wpływ wynik audytu kulturowego (Culture Audit), którego głównymi obszarami są: skuteczne przywództwo, powszechna innowacyjność oraz wartości. Badanie według tej metodologii jest przeprowadzane przez Great Place to Work w ponad 150 krajach.

Jeśli rozwijać biznes, to z IT

Pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej, polskie firmy IT dążyły do realizowania w 2022 roku coraz większej liczby projektów i opracowywały w tym celu kolejne potrzebne innowacje. W wielu przypadkach zwiększyło się także znaczenie doradztwa strategicznego i wkładu firm IT we współzarządzanie realizowanymi projektami. Polscy software developerzy nawiązywali i dbali o dobre relacje ze swoimi partnerami biznesowymi, o czym świadczyć mogą ich pozycje w aktualnym rankingu firm clutch.co. Portal przedstawia firmy według zweryfikowanych recenzji zrealizowanych projektów, jakie otrzymują one od zleceniodawców.

– Rok 2022 zapowiadał się ciężko. Głównymi wyzwaniami były rekordowe wzrosty oczekiwanych przez pracowników wynagrodzeń w IT oraz niepewność rynkowa związana z wybuchem wojny w Ukrainie. Następnie zaczęliśmy zauważać sygnały spowolnienia na rynku, w tym zmniejszenia dofinansowań dla startupów czy cięcia w budżetach korporacji. Wyzwania te były impulsem do zmian strategii i wewnętrznych procesów – mówi Jerzy Biernacki, Head of Operations, Miquido. – Zmiany na rynku sprawiły, że nie ograniczamy naszych działań do dostarczenia technologii, tylko stawiamy na partnerską współpracę w budowaniu produktów. Bardzo cieszy nas przełożenie wprowadzonych przez naszą firmę zmian na satysfakcję klientów. Wzmocnieni doświadczeniami i podbudowani tegorocznym sukcesem, o jakim świadczy podniesienie średniej oceny na Clutch do 4.9, z dużymi ambicjami patrzymy na kolejny rok i planujemy dalszy rozwój – dodaje.

Na szczycie obecnego zestawienia Top Software Developers in Poland 2022 znajdują się liczne firmy, które za zlecone im projekty uzyskały wyłącznie najwyższe noty, dzięki czemu utrzymały lub podniosły łączną ocenę przedsiębiorstwa powyżej poziomu 4.7. Wśród nich poza Miquido wymienić można JCommerce (4.8), Espeo Software (4.7), TestArmy (4.8), Liki (4.8), createIT (5.0), Better Software Group (4.9), White Label Coders (4.9), SoftwareMill (4.9), NETGURU (4.8), STX Next (4.8), 10Clouds (4.9), Appstronauts (5.0), czy Apzumi (5.0).

– Gdybym miał podsumować rok 2022 jednym hasłem, byłoby nim bez wątpienia cyfrowe przyspieszenie (digital acceleration). W ostatnich latach kompleksowa cyfryzacja stała się warunkiem przeżycia dla tych firm, które jeszcze rok czy dwa wcześniej nie uznawały jej za priorytet. To jednak tylko pierwszy krok dla tych, którzy chcą się rozwijać, utrzymać konkurencyjność, czy zostać liderem swojej kategorii – mówi Mateusz Krawczyński, Product Management Lead, Netguru. – Dziś kluczowa jest zdolność podejmowania szybkich decyzji, wdrażania nowych funkcji i produktów w krótszym czasie, ale też zmiany sposobu myślenia o sprzedaży, budowaniu cyfrowych produktów czy zarządzania zespołami. Rok 2022 był dla nas czasem, kiedy nie tylko towarzyszyliśmy klientom w dokonaniu takiej zmiany, aby pomóc im przejść przez okres niestabilności, ale sami współedukowaliśmy rynek. Właśnie tak widzimy przyszłość consultingu i technologii w ogóle – dodaje.

Nowe problemy, nowe sposoby działania

Dla polskich firm IT rok 2022 stał pod znakiem ciągłego szukania, opracowywania, i wdrażania nowych rozwiązań. Przykładowo liczba oraz charakter zgłoszeń we wszystkich kategoriach tegorocznych SoDA Awards dowodzą, że każde wynikające z sytuacji makroekonomicznej lub geopolitycznej wyzwanie, które stanęło przed polskimi firmami IT w 2022 lub osiągnęło wtedy swoje finalne stadium, skłoniło branżę do mobilizacji i dało jej kolejną okazję do udowodnienia, że pozostaje jedną z najbardziej odpornych na świecie.

Nagrody SoDA Awards 2022 przyznano w kategoriach odnoszących się do aktualnej sytuacji gospodarczej i społecznej: Edukacja i promocja polskiej branży IT za granicą; Innowacje; Employer branding; Przychód i eksport; Talent (przebranżowienie roku) i wpływ społeczny; Technologiczne wsparcie Ukrainy. Poza dziewięcioma nagrodami i pięcioma wyróżnieniami w powyższych kategoriach, jury przyznało również dwie nagrody partnerskie za zasługi dla polskiego biznesu oraz branży IT – otrzymały je program Poland.Business Harbour oraz Dziennik Rzeczpospolita.

2023: różne scenariusze i wstępny optymizm

Brytyjski doradca biznesowy Bernard Marr w swoim ostatnim artykule[1] stawia rozwój sztucznej inteligencji oraz związanych z nią technologii na pierwszym miejscu listy czynników, które będą kształtować nasze życie w 2023. Pomimo niepewności związanej z wciąż przywoływanym w debacie publicznej widmem recesji, zapotrzebowanie na rozwiązania IT nie maleje, a biorąc pod uwagę rozwój branży mający miejsce w ostatnich, równie kryzysowych latach, możemy stwierdzić, że najprawdopodobniej nie zmaleje także w roku 2023. Wartość usług informatycznych zostaje dostrzeżona przez kolejne przedsiębiorstwa oraz organy, które zmuszone są dostosowywać się do swojego otoczenia rynkowego, a branża informatyczna pozostaje jednocześnie w wysokim stopniu odporna na rozwijającą się automatyzację.

Biorąc pod uwagę te czynniki, powinniśmy zastanowić się m.in. nad tym, jakie aspekty funkcjonowania branży IT w 2023 roku uwarunkowane są lokalnie. SoDA podkreśla, że niewystarczająca liczba osób kształcących się obecnie w kierunku specjalizacji z zakresu IT przełoży się na powolne i ograniczone, jeśli w ogóle mające miejsce zapełnianie luki kadrowej. 2023 rok może więc być dla tego sektora bardzo dobry, względnie lepszy niż poprzedni, ale może być to także czas mnożących się wyzwań i zmagań ze starymi problemami.

[1] Źródło: https://bernardmarr.com/the-5-biggest-technology-trends-in-2023-everyone-must-get-ready-for-now/

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Advertisment -

POLECAMY

Program Pierwsze Mieszkanie może być dostępny tylko dla dość zamożnych

0
Możliwość zaciągnięcia kredytu oprocentowanego na 2% w skali roku byłaby bardzo atrakcyjna, to 4-krotnie mniej niż to, co oferuje dziś rynek. Program „Pierwsze Mieszkanie” właśnie powstaje, jeżeli wejdzie w życie, to trzeba będzie spełnić...

5 czynników, które zmieniły branżę startupów w 2022 roku

0
2022 rok był jednym z najbardziej wyboistych okresów w świecie startupów. Finansowanie spadło, na rynku IPO widzimy wszechobecną posuchę, przez rynek przeszło tsunami, a fintechy B2C nie są już w łaskach inwestorów. Wstrzymane finansowania W...

Rentowność czy płynność – Black Friday w trudnych dla sprzedawców czasach

0
Wartość sprzedaży detalicznej artykułów drugorzędnej potrzeby w USA (artykuły trwałego użytku, odzież, rozrywka i rekreacja) osiągnęła najwyższą wartość w III kwartale 2022 roku, głównie dzięki wysokim cenom. W tym samym okresie sprzedawcy detaliczni...