poniedziałek, 13 stycznia, 2025

57% firm logistycznych oczekuje przyśpieszenia procesów dzięki AI

Rozwój sztucznej inteligencji może być szansą dla wielu firm. Ponad połowa firm dostrzega w AI narzędzie do usprawnienia operacji, a 40% zwraca uwagę na możliwość obniżenia wydatków – wynika z najnowszego raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”. Mimo to, jedynie co piąta firma aktywnie korzysta z rozwiązań opartych na AI, głównie ze względu na wysokie koszty wdrożeń, które dla 55% respondentów stanowią główną barierę.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wykorzystuje zaledwie 21% badanych firm. Wśród przedsiębiorstw wdrażających rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji dominują przedstawiciele sektora e-commerce. Z AI korzysta już 28% firm z tej branży. Do wdrażania tej technologii bardziej skłonne są też przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku przychody powyżej 20 mln złotych, a swoją działalność prowadzą w Polsce i Unii Europejskiej (33%). Co ważne, zdaniem większości ankietowanych przedstawicieli firm, wdrożenie sztucznej inteligencji nie jest warunkiem decydującym o ich przetrwaniu na rynku. Co trzeci pytany uważa jednak, że firma, w której pracuje powinna stale inwestować w oparte o tę technologię rozwiązania, ponieważ redukują one koszty operacyjne firmy.

Sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, wywierając znaczący wpływ na wszystkie sektory gospodarki, w tym także logistykę. Dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań, firmy mogą uzyskać wyraźny wzrost efektywności operacyjnej. Takie oczekiwania widzimy także w odpowiedziach respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby naszego najnowszego raportu. Jednocześnie, kluczowe dla logistyki jest wprowadzanie niezawodnych rozwiązań, które gwarantują stabilność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw – komentuje Marcin Smoła, Dyrektor Operacyjny ID Logistics Polska.

SZTUCZNA INTELIGENCJA NAPĘDZA WYDAJNOŚĆ OPERACYJNĄ

Jak wynika z odpowiedzi przedstawicieli branż badanych na potrzeby raportu „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”, najważniejszą korzyścią płynącą z wdrażania sztucznej inteligencji jest przyspieszenie procesów (57%) oraz redukcja kosztów (40%). Taka automatyzacja powtarzalnych zadań pozwala firmom na efektywniejsze zarządzanie zasobami, wpływając na poprawę wydajności operacyjnej. Dodatkowo, 37% przedsiębiorstw widzi duży potencjał AI w optymalizacji ich logistyki. Do innych zalet wdrożeń AI zaliczają się dokładniejsze statystyki i raportowanie (32%), zmniejszenie liczby błędów (31%), zwiększenie bezpieczeństwa (22%) oraz lepsze pozyskiwanie danych (22%).

WYSOKIE KOSZTY I PROBLEMY Z IMPLEMENTACJĄ HAMUJĄ WDRAŻANIE AI

Wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach napotyka liczne wyzwania, z których najważniejszym są wysokie koszty, na które zwraca uwagę aż 55% przedsiębiorstw. Wydatki te często wiążą się z koniecznością modernizacji istniejącej infrastruktury oraz integracji nowych rozwiązań z aktualnymi procesami. Dodatkowo, 39% firm boryka się z trudnościami w implementacji AI w dotychczasowych strukturach operacyjnych. Poza kwestiami finansowymi, 44% respondentów wyraża obawy związane z zbyt szybkim rozwojem sztucznej inteligencji. Taki pogląd podzielają badani, z wszystkich branż, niezależnie od wielkości firmy czy rynku, w którym działają. Niepewność rodzi w nich wpływ AI zarówno na przyszłość zatrudnienia, jak i w kontekście długofalowych konsekwencji wdrożeń.

***

Raport „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?” został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.

Autor
  • Od prawie dwóch dekad wspieramy naszych czytelników w lepszym rozumieniu świata biznesu i gospodarki. Tworzymy treści, które łączą solidne analizy z praktycznymi wskazówkami, pomagając w podejmowaniu trafnych decyzji. Nasz zespół to ludzie z pasją do odkrywania nowych trendów, śledzenia zmian na rynkach i dzielenia się wiedzą, która inspiruje do działania.

Popularne w tym tygodniu

Rajd dolara wstrzymany przez wieści o cłach

Początek tygodnia przyniósł doniesienia o planach stosunkowo mniej agresywnych...

Grupa Atlas przedłuża sponsoring tytularny Atlas Areny na kolejne 5 lat

Grupa Atlas przedłużyła o kolejne 5 lat umowę na...

Sankcje ograniczają globalną podaż ropy. Czy czeka nas rekordowy wzrost cen?

Nowe sankcje nałożone przez Stany Zjednoczone na rosyjski przemysł...

SD Worx Poland finalizuje proces konsolidacji przejętych spółek

TribePerk i SD Worx SAP Solutions Poland działają już...

Raportowanie ESG od 2025 roku: Wytyczne dla firm i rola skutecznej komunikacji z zespołem

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązek raportowania pozafinansowego został...

Podobne tematy

Diagnostyka S.A. ogłasza plan przeprowadzenia IPO oraz notowania akcji na GPW

Diagnostyka S.A. („Diagnostyka”, „Spółka”, a wraz ze spółkami zależnymi...

Składka ZUS od umów cywilnoprawnych. Nie chcą ich ani przedsiębiorcy, ani pracownicy

Ani przedsiębiorcy, ani pracownicy. Nikt poza Zakładem Ubezpieczeń Społecznych...

Nowe stawki podatku od nieruchomości od stycznia 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wzrośnie podatek...

Nowa strategia ORLENu: „Energia jutra zaczyna się dziś”

Bezpieczeństwo energetyczne, modernizacja, cele środowiskowe i rozwój oferty to...
00:03:11

Może Cię zainteresować

Polecane kategorie