Deloitte ogłosił laureata konkursu „Hospital AI Challenge”, promującego wykorzystanie AI w placówkach medycznych. Zwycięski projekt przewiduje opracowanie rozwiązania usprawniającego procedurę zamówień publicznych w zakresie zakupu towarów i usług na potrzeby szpitala. Wyróżnione zostały także propozycje z zakresu stosowania AI w diagnostyce i leczeniu hematologicznym oraz wsparcia pacjentów żywionych pozajelitowo. Laureat konkursu otrzyma pomoc organizatorów w opracowaniu, wdrożeniu i utrzymaniu innowacyjnej technologii w swojej placówce.
Zainicjowany przez Deloitte konkurs miał na celu wyłonienie propozycji najciekawszych zastosowań AI w szpitalach i placówkach medycznych. Każde ze zgłoszeń zostało poddane wieloaspektowej analizie. Oceniano wpływ danego rozwiązania na funkcjonowanie szpitala, jego potencjał w zakresie poprawy wyników pracy placówki, zwiększenia satysfakcji pacjentów, ekonomiczną efektywność i możliwości w zakresie redukcji kosztów. Równie istotne były także elementy takie jak łatwość implementacji danego rozwiązania oraz jego skalowalność.
– Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem sektora ochrony zdrowia, co stanowi dowód na rosnącą świadomość w zakresie korzyści wynikających ze stosowania AI w codziennej działalności szpitali. Mamy nadzieję, że dzięki tej inicjatywie powstaną innowacyjne sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji, przyczyniające się do usprawnienia funkcjonowania placówek medycznych w całej Polsce oraz poprawiające komfort pacjentów – mówi Władysław Mizia, lider konsultingu dla rynku medycznego w Polsce, Deloitte.
AI wspiera zamówienia publiczne
Laureatem konkursu został Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie. Rozwiązaniem zgłoszonym przez placówkę jest projekt SZTOS (Sztuczna Inteligencja w Obsłudze Szpitala), czyli aplikacja wykorzystująca AI w obszarze zamówień publicznych. Jej głównym zadaniem ma być inicjowanie i prowadzenie procesu zakupu towarów i usług na potrzeby placówki, od momentu wygenerowania wniosku po zamieszczenie ogłoszenia na stronie internetowej zamawiającego i analizę zebranych ofert. Produktem końcowym będzie platforma zakupowa, która wyśle zapytania ofertowe, zaproponuje OPZ (opis przedmiotu zamówienia) i SIWZ (specyfikację istotnych warunków zamówienia), tryb postepowania a także oszacuje ryzyka w zakresie możliwych odwołań od decyzji. W odróżnieniu od dotychczasowych prób wykorzystania AI w niektórych etapach procesu, w tym wypadku zastosowanie sztucznej inteligencji ma mieć charakter kompleksowy. Zwycięzca otrzyma wsparcie organizatorów w procesie implementacji innowacyjnej technologii. Będzie ono polegało na pomocy w opracowaniu, wdrożeniu i utrzymaniu rozwiązania przez okres jednego roku.
– Zamówienia publiczne stanowią istotny element funkcjonowania szpitala, a ich sprawne prowadzenie wpływa na jakość opieki i efektywność zarządzania placówką. Nasz projekt aplikacji wykorzystującej AI pozwala na pełną automatyzację procesu, co znacząco skraca czas realizacji i redukuje ryzyko błędów. Wierzymy, że taka innowacja, która powstanie pod nadzorem ekspertów Deloitte, może wyznaczyć nowy standard w zarządzaniu zamówieniami w sektorze ochrony zdrowia – mówi Witold Tomaszewski, zastępca dyrektora ds. zarządzania, Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie.
Jury konkursu wyróżniło także dwa kolejne podmioty. Drugie miejsce w rankingu przypadło Zamojskiemu Szpitalowi Niepublicznemu za projekt „Wykorzystanie AI na oddziale hematologicznym”. Przewiduje on zastosowanie technologii w diagnozowaniu i leczeniu chorób krwi, takich jak białaczka czy chłoniak. Sztuczna inteligencja miałaby pomagać w m.in. analizie wyników badań diagnostycznych, opracowaniu propozycji schematów leczenia, sprawdzaniu interakcji leków czy prognozowaniu ryzyka powikłań. Trzecie miejsce w rankingu zajął z kolei Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny im. Prof. W. Orłowskiego CMKP za projekt wykorzystania AI do komponowania indywidualnych mieszanek żywieniowych dla pacjentów żywionych pozajelitowo.
– Różnorodność projektów, jakie zgłoszono do konkursu, stanowi dowód na ogromny potencjał sztucznej inteligencji w rozwoju medycyny. Dotyczy to zarówno wsparcia procesu leczenia po optymalizację codziennego funkcjonowania placówek. Jako partnera konkursu cieszy nas, że tak wiele szpitali chce wykorzystywać nowe technologie, by dzięki nim poprawić efektywność swojego funkcjonowania . Jesteśmy przekonani, że wzrost powszechności stosowania takich rozwiązań zrewolucjonizuje medycynę, czyniąc ją bardziej efektywną i dostępną, a inicjatywy takie jak Hospital AI Challenge są ważnym krokiem w tym kierunku – mówi Tomasz Olejnik, dyrektor generalny sektora publicznego, Amazon Web Services (AWS) na region Europy Środkowo-Wschodniej.
Według przedstawiciela organizacji zrzeszającej polskie szpitale konkurs może stać się ważnym elementem rozwoju polskich szpitali.
– Sztuczna inteligencja to technologia o ogromnym potencjale, która może zrewolucjonizować sposób działania placówek medycznych. Jej uniwersalne zastosowanie – od diagnostyki i leczenia, po zarządzanie procesami wewnętrznymi – pozwala na poprawę efektywności, jakości opieki nad pacjentami i wykorzystania zasobów. Duże zainteresowanie konkursem Hospital AI Challenge stanowi dowód na to, że polskie szpitale dostrzegają te możliwości i są gotowe do wdrażania innowacji, które zmienią przyszłość medycyny – mówi prof. Jarosław J. Fedorowski, prof. nadzw. MD, PhD, MBA, FACP, FESC, prezes Polskiej Federacji Szpitali.
ORGANIZATORZY, PARTNERZY, PATRONI KONKURSU:
- Deloitte
- Amazon Web Services (AWS)
- Polska Federacja Szpitali
- NIL IN – Sieć Lekarzy Innowatorów
- Rynek Zdrowia