Rejestracja nazwy i logo jest niezbędnym krokiem, aby zapewnić silną ochronę Twojej marki przed nieuprawnionym wykorzystaniem. W tym artykule przeczytasz dlaczego warto zainwestować w zastrzeżenie znaku towarowego. Pokaże Ci również jak prawo chroni markę bez rejestracji i co się zmieni jak otrzymasz świadectwo ochronne z Urzędu Patentowego.
Na skróty:
Nazwa firmy jako chroniony znak towarowy
Rejestracja firmowego logo ale i nazwy jako znaku towarowego to kluczowy krok, który zapewni Ci formalny monopol na posługiwanie się marką. To wręcz zmienia zasady gry na rynku. Konkurent nie będzie mógł wejść w na tyle podobne określenie, który mogłoby wprowadzać w błąd. A to częsty przypadek ponieważ panuje mit 30%. Ludziom naiwnie wydaje się, że nawet kosmetyczne zmiany w grafice czy nazwie firmy eliminują naruszenie.
Nie ważne, czy prowadzisz małą czy dużą firmę, rejestracja znaku towarowego powinna być jedną z pierwszych czynności na której powinieneś się skupić. Jak za chwilę przeczytasz eliminuje to większość problemów z którymi możesz się zetknąć.
Zobacz również:
Jakie są konsekwencje braku rejestracji?
Bez rejestracji znaku towarowego, ochrona Twojej marki jest minimalna i może być ograniczona jedynie do obszaru, na którym Twoja firma działa np. miasta albo dzielnicy.
Dodatkowo, brak rejestracji naraża firmę na kradzież marki przez tzw. trolle patentowe, które już działają w Polsce. Trolle są to podmioty, które zgłaszają na siebie cudze nazwy, ale bez zamiaru ich używania. Robią to, aby szantażować i wyłudzać opłaty licencyjne. Unieważnienie takiej rejestracji jest kosztowną procedurą, która ciągnie się latami.
Dlaczego warto zarejestrować nazwę w Urzędzie Patentowym?
Oto kilka powodów, dlaczego warto zastrzec swoją markę:
- Znak towarowy daje prawo wyłącznego korzystania z nazwy i logo firmy w określonym obszarze działalności. To oznacza, że nikt inny nie będzie mógł bezprawnie wykorzystać Twojej marki. Od tej zasady jest jednak kilka wyjątków.
- Po rejestracji znaku towarowego możesz używać symbolu ® („R” w kółku), co sygnalizuje, że marka jest prawnie chroniona. To dodatkowe zabezpieczenie i oznaka wiarygodności dla Twoich klientów.
- Łatwo zablokujesz nieuczciwą konkurencję na platformach sprzedażowych (np. Allegro, Amazon) i społecznościowych (Facebook, Instagram). Wystarczy zgłosić naruszenie praw do marki, a platforma podejmie odpowiednie kroki w celu ochrony Twoich interesów.
- Rejestracja znaku towarowego otwiera również możliwość dołączenia do programów promujących Twoją markę, takich jak Strefa Marek Allegro czy Amazon Brand Registry. Otrzymasz tam szereg narzędzi marketingowych, które pozwolą Ci zwiększyć sprzedaż.
- Zastrzeżony znak towarowy ułatwia dochodzenie roszczeń w przypadku naruszeń. Masz silniejsze podstawy do podjęcia działań prawnych przeciwko osobom, które nielegalnie korzystają z Twojej nazwy lub logo firmy.
- Budowanie silnej marki wymaga czasu, wysiłku i finansowych nakładów. Rejestracja nazwy i logo firmy zapewnia zabezpieczenie tych inwestycji przed nieuczciwą konkurencją i potencjalnymi zagrożeniami.
Czy każde oznaczenie można zastrzec?
Należy pamiętać, że nie zawsze nazwa, która jest atrakcyjna z perspektywy marketingowej, może być zastrzeżona jako znak towarowy. W przypadku, gdy nazwa jest zbyt ogólna, opisowa lub powszechnie używana w danej branży możesz nie uzyskać prawa ochronnego.
Przykładem może być „Dobry Mechanik” lub „Świeże Ryby” jako nazwa firmy, która dosłownie opisuje rodzaj działalności i nie jest wystarczająco unikalna, aby zostać zarejestrowana w Urzędzie Patentowym RP czy EUIPO.
Także przedsiębiorca, który posiada wcześniejsze prawa do podobnej lub identycznej nazwy może sprzeciwić się Twojemu zgłoszeniu. W takim przypadku decyzję o rejestracji podejmuje Urząd Patentowy po rozpatrzeniu argumentów obu stron.
Jak sprawdzić, czy nazwa jest dostępna?
Możesz samodzielnie przeszukać bazy danych zawierające zarejestrowane znaki towarowe. Urzędy Patentowe udostępniają bezpłatnie takie bazy online. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy istnieją już zarejestrowane znaki towarowe o podobnej lub identycznej nazwie.
Jednak lepszym podejściem będzie skonsultowanie się z rzecznikiem patentowym. Jako ekspert w prawnej ochronie marki posiada on wiedzę, doświadczenie oraz znajomość bieżącej praktyki urzędów patentowych.
Przeprowadzi on szczegółowe badanie dostępności nazwy firmy w bazach danych, włączając w to podobne nazwy, których tak łatwo samodzielnie byś nie znalazł. Ponadto, rzecznik będzie mógł ocenić stopień ryzyka kolizji z innymi zarejestrowanymi znakami oraz doradzić w przypadku konieczności modyfikacji nazwy lub logo firmy. Wszystko po to aby zwiększyć szanse na pomyślną rejestrację.
Jaki to jest koszt?
Jeżeli chcesz zastrzec logo i nazwę firmy należy uiścić opłaty urzędowe. Ich wysokość zależy od:
- ilości wskazanych klas towarów i usług, czyli obszarów, na których firma będzie działać. Podobnie jak w klasyfikacji PKD, musisz określić, w jakich branżach zarabiasz;
- terytorium ochrony, np. Polska, cała UE lub wybrane kraje świata.
Jeśli chcesz chronić swoją markę tylko w Polsce (Urząd Patentowy RP), koszt ten zaczyna się od 890 złotych. Natomiast, jeśli planujesz uzyskać prawa do unijnego znaku towarowego (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej), należy się liczyć z kosztem od 850 euro.
Zgłoszenie do ochrony zarówno nazwy jak i logo wiąże się z poniesieniem podwójnych opłat.
Pamiętaj, że koszty związane ze zgłoszeniem znaku towarowego stanowią inwestycję w ochronę marki i są związane z zabezpieczeniem praw do nazwy i logo swojej firmy.
Czy mogę zająć się tym samodzielnie?
Oczywiście, istnieje możliwość samodzielnego zarejestrowania znaku towarowego. Bezpieczniej jednak jest skorzystać z usług rzecznika patentowego, który jest specjalistą w dziedzinie prawa własności intelektualnej. Rzecznik patentowy pomoże Ci przejść przez cały proces rejestracji, zapewniając kompleksowe wsparcie i dbając o wszelkie formalności oraz terminy. Badania wykazują, że znaki towarowe zgłaszane przy wsparciu profesjonalnego pełnomocnika mają statystycznie aż o 50% większe szanse na uzyskanie ochrony.
Dlaczego warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego?
Wybór rzecznika patentowego ma wiele zalet. Przede wszystkim, rzecznik posiada wiedzę i doświadczenie, które pozwolą Ci uniknąć potencjalnych błędów i problemów prawnych związanych z rejestracją znaku towarowego. Będzie w stanie dokładnie ocenić, czy Twój znak spełnia wymogi formalne i czy ma szanse na pomyślną rejestrację.
Ponadto, rzecznik patentowy będzie prowadził korespondencję z ekspertem z Urzędu Patentowego. To znacznie ułatwia proces rejestracji i zapewnia profesjonalne zarządzanie wszystkimi formalnościami.
Dodatkowo, rzecznik patentowy będzie monitorował terminy dotyczące rejestracji i utrzymania ważności znaku towarowego.
Korzystanie z usług rzecznika patentowego daje Ci pewność, że cała procedura rejestracji zostanie przeprowadzona profesjonalnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Minimalizuje to ryzyko odrzucenia lub konfliktów prawnych związanych z rejestracją Twojego znaku towarowego.