BEZPIECZEŃSTWOUlubione święta hackerów? Black Friday i Cyber Monday

Ulubione święta hackerów? Black Friday i Cyber Monday

Ulubione święta hackerów? Black Friday i Cyber Monday

Prawie 80% Polaków i Polek planuje zakupy w nadchodzące Black Friday i Cyber Monday[1]. Wszyscy z nich prawdopodobnie zakładają, że oszczędzą pieniądze. To szczególnie ważne przed nachodzącym Bożym Narodzeniem w czasach wciąż wysokiej inflacji. Niestety brutalna prawda jest taka, że wiele osób wyda znacznie więcej, niż się spodziewa, a ich pieniądze trafią prosto do kieszeni cyberprzestępców.

Jak donosi brytyjski bank Barclays w zeszłym roku podczas Black Friday i Cyber Monday odnotowano 22% wzrost sum pieniędzy wykradzionych w wyniku oszustw związanych z zakupami. Ofiary straciły w tym okresie średnio po 970 funtów[2]. Należy się spodziewać, że sytuacja w Polsce jest bardzo zbliżona. W końcu czas, w którym kupujący na wyścigi klikają w najbardziej zachęcające promocje, jest idealny na łowy dla cyberprzestępców.

– Atmosfera zakupów w Black Friday i Cyber Monday zdecydowanie nie sprzyja podejmowaniu rozsądnych decyzji zakupowych i bezpiecznym zachowaniom online. Ze wszystkich stron płyną do nas reklamy i promocje, namawiające do natychmiastowych zakupów. W efekcie znacznie więcej osób może kliknąć w reklamę stworzoną przez cyberprzestępców lub dokonać zakupów na oszukańczej stronie – ostrzega Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

Dane pokazują, że media społecznościowe są obecnie źródłem 88% wszystkich oszustw zakupowych, a przestępcy przyciągają kupujących, poprzez najpopularniejsze w social mediach produkty[3].

– Musimy pamiętać o tym, że cyberprzestępcy również śledzą trendy zakupowe. Wiedzą, że bardzo wiele osób, jak wskazują badania aż 32%, odkrywa nowe produkty i marki w social mediach[4]. To właśnie stamtąd mogą czerpać inspiracje do tworzenia przekonywujących oszustw – dodaje Beniamin Szczepankiewicz.

Polacy i Polki w tym roku planują kupować przede wszystkim odzież i obuwie (75%), elektronikę (55%), akcesoria i produkty do domu (49%) oraz kosmetyki (41%)[5]. Warto pamiętać, że te kategorie prawdopodobnie będą również najbardziej interesujące dla cyberprzestępców.

[1] https://www.bcg.com/publications/2023/bargain-hunters-set-to-drive-record-black-friday

[2] https://home.barclays/news/2023/10/barclays-warns-22-per-cent-surge-black-friday-scams/

[3] Ibidem.

[4] Raport Capgemini, WHAT MATTERS TO TODAY’S CONSUMER, 2023.

[5] Badania na zlecenie firmy PayPo.

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

- Reklama -Osteopatia Kraków

POLECAMY

lekarz medycyna technologia

Polski rynek ochrony zdrowia na fali wzrostu – EY prognozuje roczny wzrost o 11%...

0
Z analizy firmy EY wynika, że polski rynek świadczenia usług z zakresu opieki zdrowotnej będzie do 2028 roku rósł w tempie - 11 proc. rocznie. Rozwój stymuluje rosnące finansowanie publiczne i prywatne, które jest...